EU-länder testar app för åldersverifiering på nätet

Permalänk
Medlem

Segmentera internet? Det låter onekligen som en typisk EU lösning, suck!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns BRIS för det ändamålet. Om det är så extremt som du har i ditt exempel så behöver andra vuxna kallas in, inte tangentbordskrigare på reddit...

Nu är du larvig. Du förstår mycket väl vad jag menar.
Reddit var bara det första som dök upp i huvudet. Med detta förslag så verkar det ju bli överallt.
Sen hoppas jag att det inte bara är "tangentbordskrigare" på någon site.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Absolut. Vi kan ta bort åldersgränsen på systembolaget, för tobak och för att köra bil också. Det är upp till föräldrarna att uppfostra barnen att göra rätt ...

Tycker för egen del tycker jag att det låter som ett bra system. Har länge tyckt att något i stil med BankID borde krävas för att använda sociala medier, för att få bukt med troll och botar.

Det är en väsentlig skillnad på att visa ID för en människa IRL mot att låta en internationell databas få scanna det.

Filip på systembolaget kommer inte komma ihåg om jag köpte 6 öl och en låda vin eller 3 öl och en flaska gammeldansk och sedan skicka reklam på SMS om att köpa mer.

Samhället där mobilappen måste godkänna öppning av toalocket och vägande av avföringen är allt närmare med dessa steg.
Hur var det nu med mätning av skalle och näsa m.m för närmare 100 år sedan? Historien återupprepar sig.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är en väsentlig skillnad på att visa ID för en människa IRL mot att låta en internationell databas få scanna det.

Filip på systembolaget kommer inte komma ihåg om jag köpte 6 öl och en låda vin eller 3 öl och en flaska gammeldansk och sedan skicka reklam på SMS om att köpa mer.

Samhället där mobilappen måste godkänna öppning av toalocket och vägande av avföringen är allt närmare med dessa steg.
Hur var det nu med mätning av skalle och näsa m.m för närmare 100 år sedan? Historien återupprepar sig.

Nej, Filip kommer inte komma ihåg, men datasystemet som systemet använder sig kan mycket väl göra det, och skulle vi någonsin få uppluckrade regler gällande försäljning och reklam när det gäller alkohol så kommer du reklam om att köpa mer.

Tycker det dags att ta bort idkontrollen och förbjuda användning av alla former av digitala betalningsmedel (för är det något som kan spåra dig...), bara tillåta ospårbara kontanter. (Teknik har utvecklats för att spåra sedlar, varför annars skulle man hela tiden testa efter kokain på dem..., bäst att gå tillbaka till byteshandel...)

För om vi inte förbjuder det så kommer köpen av alkohol säljas till försäkringsbolagen och sen går kostanden upp för de som tycker om att vila upp med lite sprit.

Återigen ett massivt /S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Tycker det är lite spännande att folk är så anti mot just detta. Kan förstå kritiken till en viss del, men att bara säga att det är föräldrarnas ansvar låter knasigt. Det är lite som att säga att det behövs inga dörrvakter till baren för att det är föräldrarnas ansvar att minderåriga inte går till en bar när de är ute. Personligen välkomnar jag detta då det kan vara svårt för enskilda tjänster att implementera ordentlig ålderskontroll. Vet inte hur många gånger som jag tex stött på minderåriga som har live-stream på TikTok trots åldersgränsen.

Känner att alla som skriker att det här en väg mot ett övervakningssamhälle har inte läst om tekniken bakom appen. Det bygger på Zero-Knowledge-Proof och den enda informationen som man lämnar till sidan är ett ja/nej om man uppfyller ålderskraven, inget annat. Vi har haft fysisk ålderverifiering på Systembolaget, konserterer, baren, matbutiken osv. hur länge som helst, så förstår inte riktigt varför vi inte bör ha det även på digitala tjänster där det idag är så mycket lättare att kringgå den.

Väldigt trångsynt att bara se det ur just den aspekten som används när det säljs in. Hur skall det fungera rent praktiskt? Kommer man kunna komma åt obskyra utländska forum eller kommer de spärras i Europa om de inte har stöd för kontrollen?
Hur blir det för små aktörer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Tycker det är lite spännande att folk är så anti mot just detta. Kan förstå kritiken till en viss del, men att bara säga att det är föräldrarnas ansvar låter knasigt. Det är lite som att säga att det behövs inga dörrvakter till baren för att det är föräldrarnas ansvar att minderåriga inte går till en bar när de är ute. Personligen välkomnar jag detta då det kan vara svårt för enskilda tjänster att implementera ordentlig ålderskontroll. Vet inte hur många gånger som jag tex stött på minderåriga som har live-stream på TikTok trots åldersgränsen.

Känner att alla som skriker att det här en väg mot ett övervakningssamhälle har inte läst om tekniken bakom appen. Det bygger på Zero-Knowledge-Proof och den enda informationen som man lämnar till sidan är ett ja/nej om man uppfyller ålderskraven, inget annat. Vi har haft fysisk ålderverifiering på Systembolaget, konserterer, baren, matbutiken osv. hur länge som helst, så förstår inte riktigt varför vi inte bör ha det även på digitala tjänster där det idag är så mycket lättare att kringgå den.

Om du tror på att detta kommer att vara det enda som spåras har jag en del broar att sälja till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej, Filip kommer inte komma ihåg, men datasystemet som systemet använder sig kan mycket väl göra det, och skulle vi någonsin få uppluckrade regler gällande försäljning och reklam när det gäller alkohol så kommer du reklam om att köpa mer.

Tycker det dags att ta bort idkontrollen och förbjuda användning av alla former av digitala betalningsmedel (för är det något som kan spåra dig...), bara tillåta ospårbara kontanter. (Teknik har utvecklats för att spåra sedlar, varför annars skulle man hela tiden testa efter kokain på dem..., bäst att gå tillbaka till byteshandel...)

För om vi inte förbjuder det så kommer köpen av alkohol säljas till försäkringsbolagen och sen går kostanden upp för de som tycker om att vila upp med lite sprit.

Återigen ett massivt /S.

Precis det där görs ju med fullt av skandaler, folk blev av med körkortet (och jobbet) då dom haft alkohol i blodet vid tillfällen då dom inte kört.
Jag förstår inte humorn i sånt som redan sker, någon typ av godtemplare som är skadeglad möjligen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Detta är föräldrars ansvar och inte överförmyndarstatens!

Börja i tid och fostra barnen till att vara skeptiska istället för naiva, sluta upp med att införa surfplattor och mobiltelefoner som barnvakt på tex mataffären och för att få sovmorgon.

Hur kunde det gå så här snett att detta ens behöver komma på tal?!

Jadu, några minuter på nätet så ser man ju det, och det är ju inte barnens fel utan mest medelålders idioter som sitter på nätet och spyr hat och raggar småbarn. Vi föräldrar gör allt för att hålla koll men ser man på hur fan folk är på nätet idag så vore det kanske mer en välgärning att stänga ner hela nätet och ge hela folket en rast ifrån skiten. Det är dock bara mina 2 cent, så det är nog ingen som kommer hålla med om det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Hade man frågat runt i min IRL krets av folk hade exakt noll personer haft någon emot att man måste använda bankID för att ens öppna en webläsare och majoriteten sagt att dom gärna gjort halva internet olagligt och tvångstängt det. Vad geeks eller entusiaster tycker kommer väga väldigt svagt i denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Precis det där görs ju med fullt av skandaler, folk blev av med körkortet (och jobbet) då dom haft alkohol i blodet vid tillfällen då dom inte kört.
Jag förstår inte humorn i sånt som redan sker, någon typ av godtemplare som är skadeglad möjligen.

Det gällde väl någon som ville bli ambulansförare och som då skulle ha jour, och därmed blev testad under ett flertal tillfällen.

Vet inte riktigt vad det har att göra med det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Väldigt trångsynt att bara se det ur just den aspekten som används när det säljs in. Hur skall det fungera rent praktiskt? Kommer man kunna komma åt obskyra utländska forum eller kommer de spärras i Europa om de inte har stöd för kontrollen?
Hur blir det för små aktörer?

Det är väll klart att man kommer att kunna det? Ingenstans har man pratat om att blockera sidor om de inte stödjer kontrollen. Hur skulle man ens kunna blockera alla sådana sidor? En totalt omöjlig uppgift. Många sidor idag har redan krav på sig att verifiera åldern av användaren (sociala medier, porrsidor osv), men det är svårt att veta på riktigt hur gammal användaren är och det är lätt att kringgå det. Många har bara att man matar in sin ålder och that's it. Det här blir ett sätt att göra en kontroll på riktigt utan att sidan/tjänsten får veta något annat om personen. Google jobbar redan på att implementera stöd för ålderskontrollen, så små aktörer kommer tex lätt kunna utnyttja deras implementation. Det kommer säkert även fler. Sen har jag svårt att se att man skulle göra den här kontrollen obligatorisk inom snar framtid (kanske med undantaget sociala medier).

Skrivet av Tralle:

Om du tror på att detta kommer att vara det enda som spåras har jag en del broar att sälja till dig.

Det är enbart det som appen som nämns i artikeln är för. Den kommer förmodligen senare att ersättas av den digitala plånboken. Hela poängen med appen/plånboken är att sidan/tjänsten enbart får tillgång till den informationen som den behöver. Har inte ännu forskat tillräckligt den tekniska implementationen av plånböckerna i detalj (fått dock flera dragningar av dem av DIGG och EU), men det är helt klart att loggning på någon nivå kommer att ske på leverantörens sida (leverantören av appen/plånboken). Så lättrogen är jag inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Bara man inte blir spammad med dessa frågor. Man surfar in på svt.se ska se någon film, dokumentär etc. Och man får bekräfta man är över 18år, fine det accepterar jag. Nu när jag har bekräftat detta femhundraelvamiljarder gånger så börjar jag tröttna och tycker tjänsten kan komma ihåg min bekräftelse.

Permalänk

Detta kommer alla i EU att älska eftersom de flesta hatar frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Ska vi ta bort ålderskontroll på systemet, krogen, vid tobaksköp, bilkörning mm då också? Exakt samma argument kan ju användas där sas. Den stora skillnaden är att det lär bli betydligt svårare för minderåriga att kringgå denna spärr än de som jag listade.

Lite larvigt argument tycker jag. Sakerna du tar upp är saker man gör på plats IRL, men mitt resonemang gäller specifikt för internet.

Men om man ska dra paralleller med situationer ute på stan så vore en bättre analogi att staten ska kunna logga varje gång du är på systemet, krogen, köper tobak eller kör bil. Bara om informationen skulle behövas senare.

Eller om någon som står och delar ut reklam visar dig en tavla som bara finns på krogen och ser hur du regerar (testar om en webläsarcookie existerar), så de vet den ID-verifierade åldersfördelningen på de som tog ett reklamblad.

Kanske står det också ett par hundra ryssar och kikar över axeln när du visar ditt ID på krogen, svårt att säga när de är osynliga.

Som du ser fungerar inte analogier mellan internet och IRL särskilt bra, det vet vi som växte upp med internet runt millenieskiftet eftersom vi såg båda världarna separat.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Lite larvigt argument tycker jag. Sakerna du tar upp är saker man gör på plats IRL, men mitt resonemang gäller specifikt för internet.

Men om man ska dra paralleller med situationer ute på stan så vore en bättre analogi att staten ska kunna logga varje gång du är på systemet, krogen, köper tobak eller kör bil. Bara om informationen skulle behövas senare.

Eller om någon som står och delar ut reklam visar dig en tavla som bara finns på krogen och ser hur du regerar (testar om en webläsarcookie existerar), så de vet den ID-verifierade åldersfördelningen på de som tog ett reklamblad.

Kanske står det också ett par hundra ryssar och kikar över axeln när du visar ditt ID på krogen, svårt att säga när de är osynliga.

Som du ser fungerar inte analogier mellan internet och IRL särskilt bra, det vet vi som växte upp med internet runt millenieskiftet eftersom vi såg båda världarna separat.

Tycker att det är hälsosamt att vara skeptisk, men om man nu inte litar på staten så kommer det förmodligen finnas andra tredjepartsutgivare av plånböcker också. Länkar och klistrar in ett citat från deras FAQ som handlar om dina funderingar.

Skrivet av Legal and Regulation:

How do you protect personal data against the risk of profiling?
Existing online platforms are able to trace all of a user's activities. The EU Digital Identity Wallets will protect the privacy of the user who will retain full control over the data he/she shares. Providers of the wallet, including governments must not see any personal data or have insight into the transactions of the users of the European Digital Identity Wallet; except where this is necessary to ensure the functioning of the wallet, for instance to recover data in case mobile phones are lost or stolen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Internet har blivit så mycket sämre de sista 10 åren. Försöker man hitta åsikter om en produkt på Google så kommer det upp 100 resultat vart man kan köpa den eller annan reklam. På det gamla internet så hade första resultaten varit olika forum etc.

Inför de sådan här skit får man väl gå över till onion nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Tycker att det är hälsosamt att vara skeptisk, men om man nu inte litar på staten så kommer det förmodligen finnas andra tredjepartsutgivare av plånböcker också. Länkar och klistrar in ett citat från deras FAQ som handlar om dina funderingar.

Tja, nu var ju min poäng att liknelser mellan internet och verkliga livet sällan fungerar mer än ytligt och jag är i sammanhanget ganska likgiltig till exakt vem som driver ID-tjänsten i sig. Men tackar för infon ändå.

Det jag däremot bryr mig om är trenden att allt ska bli mer spårbart, en liten liten bit i taget, för "samhällets bästa". Risken är historiskt ganska hög att det drabbar de ärliga och gynnar skurkar som får ytterligare ett verktyg i "social engineering"-lådan.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

"och det innehåll de besöker online kommer att förbli privat."

HAHA

"okej". Tills någon gör ett misstag och hela skiten ligger ute öppet på nätet och något hittar skiten eller om de blir hackade eller något annat. Tror ju säkert att länder som Ungern låter bli att titta. De vill ju redan scanna all vår chatt också.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Du menar alltså du är nöjd med att ge upp lite av din frihet för känslan av trygghet? Notera också, detta hade endast relaterat till företag med verksamhet inom EU, du kan ju glömma att kravet på identifiering hade existerat för siter från företag utanför EU, vilket hade inneburit att den tryggheten du vunnit genom att ge upp lite frihet hade varit helt tom, du hade gett upp frihet men vunnit absolut ingenting i slutändan. (Och innan någon påtalar "blockera alla siter som inte verifierar id/ålder" - nej, så funkar inte internet riktigt, Kina må ga den "bästa" sådan lösning, funkar utmärkt för åsiktsverifiering!)

Ett quote oftast attributed till Benjamin Franklin, oavsett vem som så sade, dess mening speglar utmärkt de som vill låsa ned eller förminska något så de slipper ta tag i det själva; "Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety"

om alternativet är att mina barn ska lida för det så ger jag mer än gärna upp min "frihet" något jag tror alla vettiga föräldrar skulle göra!

Skrivet av john2376:

du kan ju glömma att kravet på identifiering hade existerat för siter från företag utanför EU, vilket hade inneburit att den tryggheten du vunnit genom att ge upp lite frihet hade varit helt tom

Här tror jag dock att du har väldigt fel, problemet idag är sociala medier och skulle detta fungera som det ska så kommer det resultera i en av tre saker, antingen ett fungerande åldersverifiering eller att företagen måste dra sig ur EU eller få enorma böter, Och ärligt talat om alternativet att siter så som facebook försvinner från EU skulle jag inte direkt må dåligt över. Och om du skulle påstå att det inte fungerar så, hur fan kommer det då sig att GDPR fungerar EXAKT så ?

Skrivet av jerseph:

Du blir alltså rädd för personer som tycker att det är viktigt att EU slutar röra sig mer och mer åt det auktoritära hållet? Du kanske ska läsa på lite om till exempel chat control och vad det innebär för samhället när vi inte längre kommer kunna kommunicera krypterat och säkert.

Åldersverifiering kanske inte låter så allvarligt men om man förstår den bredare bilden av vad de vill åstadkomma inser man snabbt att målet är något helt annat än vad de vill ge sken av. Om man inte inser det så behöver man öppna en historiebok och läsa på lite.

Nej men handlar mer om vad som händer om man inte gör något åt det hela, problemet med barn på internet är inte deras föräldrar utan andra barns föräldrar!

Så spelar absolut ingen roll om man har stenkoll och ens barn sköter sig på internet då det alltid kommer finnas någon/några föräldrar som inte bryr sig och ens barn blir utsatt på grund av det! Så är alternativet att inget händer (som nu) så tar jag emot detta med öppna armar alla dagar i veckan då jag ärligt talat totalt skiter i frihet om mina barn ska behöva lida för det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Moderator

Lite påminnelse här om SweClockers regler och policy om politik, och närmare bestämt stycket

Citat:

Vi vill därför vara tydliga med att sakfrågan alltid ligger på bordet att diskutera, men att alltför stora utsvävningar på ett eller annat vis kan komma att modereras. Vilda associationslekar där sakfrågor kopplas till andra politiska områden accepteras inte.

Artikel handlar alltså om åldersverifiering på nätet, och tycker man det finns relevanta kopplingar till ett övervakningssamhälle går det att diskutera den synvinkeln någorlunda sakligt utan att dra fram hela "Pepe Silvia"-diagrammet.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Det handlar inte om det du tror, det handlar om att normalisera övervakning och överförmynderi av oss medborgare.

Jag skulle snarare kalla det för underförmynderi att samhället tillåter att barn blir exploaterade på nätet, och att utländska aktörer tillåts använda gigantiska botnät på dessa sociala medier för att påverka oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jodå, går alldeles utmärkt att vara anonym på internet om man vet vad man gör om det är det man är ute efter.
Nu bryr jag mig inte speciellt mycket mo att vara anonym på internet, men att kartlägga varenda liten grej medborgare gör är inget jag tycker att de skall pyssla med.

Hur kartlägger dom vad vi gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Fysisk åldersverifiering lämnar inte din datar fullt exponderad för att bli hackat och det är inte heller digitalt knytet till dig som individ.

Vi har redan i år haft polititer som fått lämna sina tjänster bara för att relativt tama bilder har kunnat kopplats till deras person.

Tror knappats gemene man vill att deras porr vanor ska vara allmänt gods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Ända vägen att gå ifall man vill att detta ska fungera är att kräva motsvarande bank-id och 18års gräns.
Men då finns inte längre någon anonymitet kvar alls.

Jag personligen kan tycka att bank-id krav hade löst väldigt många problem med allt från minderåriga som spelar bort pengar till allt negativt sexuell-relaterat man inte ska behöva komma i kontakt som barn.

Men här inne finns det troligen en enorm majoritet av folk som tycker att anonymitet är viktigt på internet av någon anledning.

skulle aldrig använda icke anonyma sidor på internet som inte handlar om rena bankärenden.

Den skiten kan resten av er få ha själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

På pappret ser allt bra ut.

Men.

Måste vara skönt att helt lita på att allt det där kommer stämma i verkligheten i all framtid.

Ingenting är permanent och därmed kan ingen nu säga vad som kommer att ske i framtiden. Om myndigheterna vill spåra dig på detta sätt så kommer inte avsaknaden av en åldersverifierinmgsapp att var ett problem eller motståndet utan motståndet kommer då att bli mot ett sådant framtida lagförslag. Dvs, app eller ej så kan de stifta lagar om att spåra allt du gör precis när som helst och motståndet mot en sådan ev framtida lag kommer inte att bli mindre bara för att folk vant sig vid att kunna åldersidentifiera sig via en app, finns inga som helst belägg för detta påståendet.

Skrivet av Djhg2000:

Fast nu är det ju ingen stat som skall logga varje gång som du åldersverifierar dig på Internet och därmed är detta 100% identiskt med att du visar ditt körkort IRL på systemet. Och du har ingen som helst aning om utifall Systemet loggar dig i smyg å statens vägar redan idag (nu tror jag inte att de gör det, men om vi ska använda din logik så får vi ju använda den även i IRL-situationerna) och polisen kan mycket väl logga dig i sina system varje gång som de kollar körtkort, nykterhet eller hastighet, så nej att du försöker leka att det är skillnad här mellan Internet och IRL är vad som är larvigt för det existerar ingen sådan skillnad.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

skulle aldrig använda icke anonyma sidor på internet som inte handlar om rena bankärenden.

Den skiten kan resten av er få ha själva.

Då blir det snart väldigt lite internet för dig. Man får vara ganska naiv om man tror att "internet" kommer förbli som det är nu. Redan nu är det enorm skillnad från bara tio år sedan.

Permalänk
Medlem

Delvis öppen == inte öppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Då blir det snart väldigt lite internet för dig. Man får vara ganska naiv om man tror att "internet" kommer förbli som det är nu. Redan nu är det enorm skillnad från bara tio år sedan.

Med allt AI slop och strävan från företag att gå mot WEB3 så kan jag knappast påstå att skulle känna att jag missar något med det nya "internet"

Föredrog tiden med usernet och forums.

Men jag har heller inget stort behov av diverse sociala medier.

Om internet till slut bara ger mig möjligheten att betala räkningar och spela spel online så ger jag fan i vad resterna av sidorna som kräver ice anonym inloggning gör.

Jag har flera årtioenden av böcker, filmer och spel som inte är online att sysselsätta mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Med allt AI slop och strävan från företag att gå mot WEB3 så kan jag knappast påstå att skulle känna att jag missar något med det nya "internet"

Föredrog tiden med usernet och forums.

Men jag har heller inget stort behov av diverse sociala medier.

Om internet till slut bara ger mig möjligheten att betala räkningar och spela spel online så ger jag fan i vad resterna av sidorna som kräver ice anonym inloggning gör.

Jag har flera årtioenden av böcker, filmer och spel som inte är online att sysselsätta mig med.

Instämmer till fullo, på samtliga punkter. Om framtiden är ett nedlåst internet så kan jag gott klara mig utan det.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Noterar att det fortsatt trendar åt ”ID-kort i routern för alla” före min tid på jorden är över.

Inte överförtjust.

Visa signatur

Citera för svar :)