Permalänk
Medlem

Min BT8 åker också tillbaka. Hade en Tp-Link Air R5 innan och även om jag får ut dubbla hastigheten på lite avstånd så ger BT8 mig stresspåslag deluxe.
Den strular med laddning av appar, webbsidor mm, fördröjningar och sega laddningar som jag inte hade med R5:an.

Tips på annan router max 1500kr tack!
Tittar lite på TP-Link AX53, AX55, AX75 samt BE230

Permalänk
Medlem

Ni som kan,
Har ett mesh från Netgear Orbi som har några år på nacken, 1 x RBR20 och 2 x RBS20 (satelliter).
Det räcker och är nöjd än så länge. Finns där någon router på marknaden som skulle kunna lira som typ en 3:e satellit? Eller den långa armen så att säga för att nå ut där jag har min cave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rånaren:

Ni som kan,
Har ett mesh från Netgear Orbi som har några år på nacken, 1 x RBR20 och 2 x RBS20 (satelliter).
Det räcker och är nöjd än så länge. Finns där någon router på marknaden som skulle kunna lira som typ en 3:e satellit? Eller den långa armen så att säga för att nå ut där jag har min cave.

Räkna med att allt som inte är EasyMesh är inkompatibelt mellan märken. Räkna med att märken som har flera produktlinjer är inkompatibla mellan produktlinjerna.

Så: Köp helst samma modell (och säkerställ att det inte finns en begränsning på antalet noder i systemet) eller dra kabel.

(RBR20/RBS20 tycks vara gamla 802.11ac-produkter som är end of life)

Inkompabiliteten ligger oftast i mjukvara ovanför binär-BLOB-firmware, med andra ord ett helt artificiellt problem orsakat av brist på standardisering i operativsystemet (utanför EasyMesh) och inte ett hårdvaruproblem. Vad jag vet finns det inga problem med inkompabilitet mellan märken med de varianter av ”mesh” som finns i OpenWrt och dess derivat för stora öppna Wi-Fi-nät, men där är det å andra sidan ett mindre helvete att välja variant och sätta upp det ordentligt (och säkerställa att hårdvaran har stöd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Räkna med att allt som inte är EasyMesh är inkompatibelt mellan märken. Räkna med att märken som har flera produktlinjer är inkompatibla mellan produktlinjerna.

Så: Köp helst samma modell (och säkerställ att det inte finns en begränsning på antalet noder i systemet) eller dra kabel.

(RBR20/RBS20 tycks vara gamla 802.11ac-produkter som är end of life)

Inkompabiliteten ligger oftast i mjukvara ovanför binär-BLOB-firmware, med andra ord ett helt artificiellt problem orsakat av brist på standardisering i operativsystemet (utanför EasyMesh) och inte ett hårdvaruproblem. Vad jag vet finns det inga problem med inkompabilitet mellan märken med de varianter av ”mesh” som finns i OpenWrt och dess derivat för stora öppna Wi-Fi-nät, men där är det å andra sidan ett mindre helvete att välja variant och sätta upp det ordentligt (och säkerställa att hårdvaran har stöd).

Svårt att hitta fler satelliter i RBS20 pga åren på nacken. Alltså är det inte något att få till med en billig netgear router som sista länken i mitt mesh?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Rånaren:

Svårt att hitta fler satelliter i RBS20 pga åren på nacken. Alltså är det inte något att få till med en billig netgear router som sista länken i mitt mesh?

Det går ansluta alltid att en kabelansluten accesspunkt till ditt nätverk, men för att trådlöst bygga ut ditt mesh behövs någonting som funkar med Orbi-serien.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det går ansluta alltid att en kabelansluten accesspunkt till ditt nätverk, men för att trådlöst bygga ut ditt mesh behövs någonting som funkar med Orbi-serien.

Svårt att hitta just en RBS20 eller liknande wifi5 från orbi. Därför undra jag om kanske en router med wifi5 från Netgear skulle funka?
Finns ju vissa routers som går att bygga ihop som mesh nätverk tillsammans.

Permalänk
Skrivet av Rånaren:

Håll lite koll på Tradera och blocket så kan du säkert hitta nån RBS20.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Tips på bra "stadardrouter" för lägenhet på cirka 65 m2? Tänker maxpris runt 1500:-

Använder idag Telenors gamla router som ingår i abonnemanget, alltså inte deras "nya" vita Wifi-6 router som kom för 2-3 år sen utan den som var innan.

Kopplingen ser ut som följer:
Kabel från fiberuttaget i lägenheten som är placerat precis vid ytterdörren till routern som står mellan hallen och vardagsrummet.
Kabel direkt från routern till gamingdatorn i sovrummet.
Kabel från routern till en switch i vardagsrummet som i sin tur har kablar dragna till TV, Xbox samt förstärkare.

Det enda som är på wifi i dagsläget är mobiltelefonen samt en laptop som knappt används.

Skulle säkert funka att köra i princip alla prylarna i vardagsrummet på wifi men jag är gammalmodig och föredrar att ha kabel för stabilare connection, även om jag bara spelar single player på xboxet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Råkar någon ha koll på Acer Predator T7?

Jag tror det är modellen som inte alls är triband egentligen - det är dualband där du får välja mellan 2.4GHz + 5GHz eller 2.4GHz + 6GHz.

Inte alla 3 samtidigt.

Edit: sorry - det var modellen Acer Wave 7 WiFi 7 BE6400 jag syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Råkar någon ha koll på Acer Predator T7?
https://www.inet.se/produkt/5414167/acer-predator-connect-t7-...

För 1690kr så känns det som att man får rätt bra specifikationer på pappret, men hur är det i verkligheten? Det finns ingen recension varken online eller på Youtube (förutom från någon med enbart WiFi 5-klienter).

Men man får bl.a.:
6GHz-frekvens
2x2 MIMO på 2,4GHz
4x4 MIMO på 5GHz
2x2 MIMO på 6GHz
Tri-Band så att alla tre frekvenser är igång samtidigt (andra i samma prisklass är bara dual-band)

OBS! Jag tänker mig denna som accesspunkt, inte som router. 2,5Gbit-porten är ju rätt poänglös i praktiken eftersom det endast är WAN-porten som är har 2,5Gbit, dom andra två för LAN har 1Gbit. Men som billig accesspunkt med 6GHz och tri-band låter det rätt billigt.

Skrivet av Pulver:

Jag tror det är modellen som inte alls är triband egentligen - det är dualband där du får välja mellan 2.4GHz + 5GHz eller 2.4GHz + 6GHz.

Inte alla 3 samtidigt.

Edit: sorry - det var modellen Acer Wave 7 WiFi 7 BE6400 jag syftade på.

Jag köpte den för att ge den ett försök men det slutade med att jag lämnade tillbaka den.

Som enda WiFi-punkt och router i hushållet så skulle den nog fungera fint. Den ger snabb hastighet för enheter som har stöd för WiFi 6E och WiFi 7 men den dras med begränsningar för den som inte bor smått.

Acer Predator Connect T7 har 3st Ethernet-portar samt en USB-C 2.0 på baksidan. En av portarna är 2,5Gbit (WAN/LAN1) och dom andra två är 1Gbit (LAN2 och LAN3). Om man bor smått och har tänkt använda denna enhet som enda WiFi-punkt i hushållet så fungerar det nog bra, men annars bör man hålla sig borta.

Jag ville använda denna som accesspunkt och dessutom använda dess 2,5Gbit-port som LAN1 för WiFi 7 för att ge mig riktigt snabbt WiFi i den del av huset som jag vill ha extra hög hastighet och även dedikerat 6GHz-band för mitt Quest 3. Där gick jag dock bet.

Trots att både kartongen och manualen påstår att man ska kunna ändra WAN till LAN1 så går detta inte att göra. Acers support kunde inte förklara det och visste ingenting.

Man kan dock ansluta den med LAN2 istället och då fungerar den bra som accesspunkt, men den är då begränsad till 1Gbit istället för 2,5Gbit som jag önskade. Ingen annan enhet kan anslutas till 2,5Gbit-porten, den enheten får då ingen IP alls.

Så som accesspunkt är Acer Predator Connect T7 begränsad till 2st 1Gbit LAN-portar, ingen 2,5Gbit. Utöver det så var appen helt värdelös och saknade alla möjliga typer av inställningar. Webb-gränssnittet fungerade men även där saknades något enormt mycket inställningar.

Gör dig en tjänst och köp något annat!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Någon som är bekant med hårdvaru brandvägg istället för router och kan tipsa till vettig peng?

Permalänk
Skrivet av BumbiBeer:

Tips på bra "stadardrouter" för lägenhet på cirka 65 m2? Tänker maxpris runt 1500:-

Använder idag Telenors gamla router som ingår i abonnemanget, alltså inte deras "nya" vita Wifi-6 router som kom för 2-3 år sen utan den som var innan.

Kabel från fiberuttaget i lägenheten som är placerat precis vid ytterdörren till routern som står mellan hallen och vardagsrummet.
Kabel från routern till en switch i vardagsrummet som i sin tur har kablar dragna till TV, Xbox samt förstärkare.

Det enda som är på wifi i dagsläget är mobiltelefonen samt en laptop som knappt används.

Skulle säkert funka att köra i princip alla prylarna i vardagsrummet på wifi men jag är gammalmodig och föredrar att ha kabel för stabilare connection, även om jag bara spelar single player på xboxet.

Varför inte använda den routern du har? Är det dåligt WiFi?

Annars valfri Asus eller TPLink upp till 1500:-.

Permalänk
Skrivet av BumbiBeer:

https://www.prisjakt.nu/c/router?r_lowestPrice=83-1500

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |