Quiz: Vad kan du om konsolhårdvara?

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Coolt, snittpoäng för en gångs skull

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

FAN också, att jag skulle råka ha rätt på en fråga. Alla konsoler kan, bör och skall brinna. Amen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Visa signatur

Ghost S1 MKII | AMD Ryzen 5 5600x | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 32GB DDR4 | EVGA RTX 3080 | Swift PG278Q 144Hz 2560x1440p | 2x Noctua NF-A12x15 PWM | 1x Noctua NF-A12x25 PWM

Permalänk
Medlem

Ingen som frågar vilken dator som låg bakom Atari Lynx? Och var Atari Jaguar verkligen en riktig 64-bitarskonsol?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

"Du har spenderat på tok för mycket tid med att läsa om gammal hårdvara. finns det något du inte vet?"

I was there Gandalf, 3000 years ago.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Värsta kuggfrågorna med AMD och Intel 😶‍🌫️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Mitt resultat: 7/10.

"Blast Processing" syftar inte på CPU:ns klockfrekvens.

Från: TimeExtension i en intervju med Scott Bayless, Senior Producer på Sega of America 1990-1994 om hur termen "Blast Processing" uppstod:
Inget spel är känt för att någonsin ha använt sig av Blast Processing, dock ...

(Blev lite lång svarstid när jag spenderade tiden på att leta upp det här citatet...)

Kom hit för att säga detta.

Min källa vart en df video https://youtu.be/rvvL6S5Buiw?si=m9Q161Dt8a2g4bHq

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Stolt konsolhatare.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Roligt quiz om än väldigt lätt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Mitt resultat: 10/10.

Roligt quiz om än väldigt lätt.

imponerande med 26 sekunder

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Lite otur med en av 10 gissningar 😂

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett av de quiz med sämsta resultaten ja.
Mycket är nog för att det för de flesta är ointressant med konsolhårdvara och även om man hört om sakerna så sitter de inte riktigt.

Varför konsolhårdvara är mindre intressant än på PC är ju för att man inte kan välja el påverka det, finns en konfiguration och den ger en viss nivå av grafik/prestanda. På PC behöver och kan man välja i mycket högre grad, varför man behöver ha bättre koll på detaljerna.

Permalänk
Medlem

"Sega Mega Drive hade stöd för Blast Processing, men vad gör den funktionen egentligen?"

"Det var en lyckad slogan som i sig inte betyder mer än att processorn är snabbare än den hos Super Nintendo."

Min dator har också Blast Processing.
Den är också snabbare än Super Nintendo.
Nu blir alla jätteimponerade.

Skrivet av klein:

var Atari Jaguar verkligen en riktig 64-bitarskonsol?

Jag säger nej på den.

Nintendo 64 var däremot en äkta 64-bitarskonsol.
Men i praktiken så hade det mer eller mindre ingen betydelse.
Det var fullt möjligt att köra 64bitars instruktioner på Nintendo 64 MIPS processorn, men generellt så var det inte snabbare än att köra 32bitars kod.
Samt att med bara 4MB RAM (8MB om man hade Expansion Pak) så var det 1/1000 del av den minnesmängd 32bitars minnesadressering kunde hantera.

Däremot så fanns det SGI datorer som också använde MIPS processorer på sent 90-tal och tidigt 2000-tal som kunde ha mycket mer än 4-8MB RAM och användes till mer avancerade beräkningar osv.

Så det var inte meningslöst för MIPS som helhet att ha 64 bitars stöd.
Bara att just för Nintendo 64 så användes det knappt mer än för marknadsföring.
Skryta med hur de hade en 64 bitars konsol.

PlayStation 5 / PlayStation 5 Pro använder processorer med Zen 2 (samma som Ryzen 3000 serien).
De har 64bitars stöd.
PlayStation 5 är en äkta 64bitars konsol.
Med skillnaden att PlayStation 5 drar nytta av det i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Varför konsolhårdvara är mindre intressant än på PC är ju för att man inte kan välja el påverka det, finns en konfiguration och den ger en viss nivå av grafik/prestanda. På PC behöver och kan man välja i mycket högre grad, varför man behöver ha bättre koll på detaljerna.

Jo du har helt rätt i att det finns större anledning ha koll på PC sidan, där det finns så många olika konfigurationer.
Speciellt om man ska bygga själv. Men även om man köper färdigbyggd så finns det många olika versioner att välja mellan.

På senare år har det ju blivit lite mer med att som både för PS4 och PS5 att det finns en standardkonsol och en Pro och för Xbox med deras S och X.
Samt nu med PS5 med eller utan optisk enhet.
Så kanske inte riktigt lika lätt som det var förr.
Men ändå inte lika mycket val som med en PC.

Men om man är lite nörd och gillar hårdvara så kan det ändå vara kul att läsa om konsolers hårdvara och specar och sånt även om man egentligen inte behöver veta.
Åtminstone tyckte jag det förr.

Nu som exempelvis Nintendos Switch 2 där vissa "fysiska spel" bara är någon slags Key card som innehåller en licens istället för att innehålla hela spelet.
Samt att Nintendo kan fjärrbricka konsoler om man experimenterar med något de inte vill att man ska experimentera med och dylikt.
Känns som konsoler blir mindre intressanta. Eller åtminstone nya konsoler.
Jag gillar väl mer konsoler från eran de var offline.
Eller som PS3,
Den hade stöd för online multiplayer och onlinetjänster.
Men det var mer en bonus.
Om man inte brydde sig om det så kunde man ha sin PS3 helt offline.
Online var mer ett tillval. Inget som behövdes.

Det finns vissa spel till Switch 2 som hade varit intressant att spela.
Men som Nintendo håller på så känns det mer som att en Steam Deck eller motsvarande hade varit mer intressant om man ska ha något som både är modernt och portabelt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

"Sega Mega Drive hade stöd för Blast Processing, men vad gör den funktionen egentligen?"

"Det var en lyckad slogan som i sig inte betyder mer än att processorn är snabbare än den hos Super Nintendo."

Min dator har också Blast Processing.
Den är också snabbare än Super Nintendo.
Nu blir alla jätteimponerade.

Jag säger nej på den.

Nintendo 64 var däremot en äkta 64-bitarskonsol.
Men i praktiken så hade det mer eller mindre ingen betydelse.
Det var fullt möjligt att köra 64bitars instruktioner på Nintendo 64 MIPS processorn, men generellt så var det inte snabbare än att köra 32bitars kod.
Samt att med bara 4MB RAM (8MB om man hade Expansion Pak) så var det 1/1000 del av den minnesmängd 32bitars minnesadressering kunde hantera.

Däremot så fanns det SGI datorer som också använde MIPS processorer på sent 90-tal och tidigt 2000-tal som kunde ha mycket mer än 4-8MB RAM och användes till mer avancerade beräkningar osv.

Så det var inte meningslöst för MIPS som helhet att ha 64 bitars stöd.
Bara att just för Nintendo 64 så användes det knappt mer än för marknadsföring.
Skryta med hur de hade en 64 bitars konsol.

PlayStation 5 / PlayStation 5 Pro använder processorer med Zen 2 (samma som Ryzen 3000 serien).
De har 64bitars stöd.
PlayStation 5 är en äkta 64bitars konsol.
Med skillnaden att PlayStation 5 drar nytta av det i praktiken.

Atari Jaguar använde vissa specialiserade chip med 64-bitars databussar, vilket låg till grund för konsolens marknadsföring som en 64-bitarsplattform. I praktiken var det dock en heterogen arkitektur med flera olika CPU-kärnor, inklusive en 16/32-bitars Motorola 68000 och två 32-bitars RISC-processorer (Tom och Jerry), vilket gjorde utveckling komplex.

Det finns goda skäl till att ovanliga eller proprietära CPU-arkitekturer har fasats ut – de är svåra att programmera för, har bristfällig verktygskedja och saknar ett stort utvecklarsamhälle. x86-plattformen har blivit dominant delvis på grund av sin breda kompatibilitet och det faktum att det finns etablerade kompilatorer, verktyg och dokumentation.

Det ska bli intressant att se när (och om) vi får se den första spelkonsolen baserad på RISC-V. Det öppna ISA:et har potential, men det återstår att se om det kan erbjuda prestanda och utvecklarstöd i nivå med ARM eller x86 inom spelindustrin.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Gissade rätt två gånger.

Permalänk
Hjälpsam

Nej jag bryr mig inte om konsoler, stämmer bra det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det ska bli intressant att se när (och om) vi får se den första spelkonsolen baserad på RISC-V. Det öppna ISA:et har potential, men det återstår att se om det kan erbjuda prestanda och utvecklarstöd i nivå med ARM eller x86 inom spelindustrin.

Ja hoppas RISC-V fortsätter att utvecklas.
Det finns åtminstone flera olika varianter på RISC-V processorer som klarar att köra Linux.
Men än så länge är väl alla med relativt klen prestanda.
Tror inte det finns någon RISC-V processor som klår Raspberry Pi 5 i prestanda ännu.

Så än så länge är väl användbarheten till annat än utvecklingsplattform/testplattform begränsad.