"Sega Mega Drive hade stöd för Blast Processing, men vad gör den funktionen egentligen?"
"Det var en lyckad slogan som i sig inte betyder mer än att processorn är snabbare än den hos Super Nintendo."
Min dator har också Blast Processing.
Den är också snabbare än Super Nintendo.
Nu blir alla jätteimponerade.
Jag säger nej på den.
Nintendo 64 var däremot en äkta 64-bitarskonsol.
Men i praktiken så hade det mer eller mindre ingen betydelse.
Det var fullt möjligt att köra 64bitars instruktioner på Nintendo 64 MIPS processorn, men generellt så var det inte snabbare än att köra 32bitars kod.
Samt att med bara 4MB RAM (8MB om man hade Expansion Pak) så var det 1/1000 del av den minnesmängd 32bitars minnesadressering kunde hantera.
Däremot så fanns det SGI datorer som också använde MIPS processorer på sent 90-tal och tidigt 2000-tal som kunde ha mycket mer än 4-8MB RAM och användes till mer avancerade beräkningar osv.
Så det var inte meningslöst för MIPS som helhet att ha 64 bitars stöd.
Bara att just för Nintendo 64 så användes det knappt mer än för marknadsföring.
Skryta med hur de hade en 64 bitars konsol.
PlayStation 5 / PlayStation 5 Pro använder processorer med Zen 2 (samma som Ryzen 3000 serien).
De har 64bitars stöd.
PlayStation 5 är en äkta 64bitars konsol.
Med skillnaden att PlayStation 5 drar nytta av det i praktiken.