Skrivet av Patchway:
Ja. Har man missat Switch så är det perfekt tillfälle att ta sig an katalogen - men! Ska sägas att alla gamla spel är groteskt överprisade vilket gör mig riktigt irriterad.
Sitter hellre på min PS5 av den anledningen. Finns nog ingen större passionsdödare än Nintendos girighet här.
Vi hade aldrig Switch då jag ansåg att spelen såg för taskiga ut på den konsollen och de flesta bra titlarna rullade antingen i 30fps eller tom. sämre. Lösningen var emulatorer. Så jag + min son samt även min sambo plöjde igenom många Nintendo first-party spel (alltså Mario, Zelda, Kirby etc) på datorn i 4K, 60fps, HDR och Gsync. Gilla det eller ej, men Switch 1 var inte ett alternativ pga dess kassa prestanda och upplösning.
Med det sagt, jag förbeställde en Switch 2 långt innan lanseringen just pga prestandan och förhoppningsvis många Switch 2 uppdateringar av gamla spel. Nu sisådär 5 veckor efter att ha ägt en Switch 2 har jag köpt över 20 av våra favoritspel (fysiska spel alltså), alla first party. 19 av dessa är Switch 1 klassiker och hitintills bara 2st renodlade Switch 2 spel, Mario Kart World och Bonanza.
Om ett spel är bra i grunden och dessutom ser bra ut, samt är spelbart (60fps tex, eller åtminstone stabila 30) så betalar jag gärna för Nintendo spel.
Däremot är det bara dumt att köpa Switch spel till ordinarie pris, anser jag. Finns absolut ingen anledning.
11 eller 12 av spelen jag nu köpt senaste månaden är alla begagnade. 250kr oftast, max 300kt styck och i så fall ska det va en stor titel som TOTK. Att folk på Tradera lägger ut Mario Odyssey för 450kr är bara skrattretande. Skippa Tradera och betala inte mer än max 300kr.
De resterande spelen vi har är alla nyligen köpta från Kina. AliExpress, Temu mm erbjuder alla Switch spel till bra priser. Det är antingen Japanska versioner eller från Hong Kong. Alla har engelska språket automatiskt. Enda skillnaden är cover art (fodralet) som har lite asiatiskt krims-krams. Själva spelet är identiskt med vad du hittar i Sverige, inklusive DLC och uppdateringar.
Hur du än gör så blir det billigare från Kina. Vet du också vad du gör och faktiskt LÄR dig framförallt AliExpress och Temu, alla dess rabatter, promos och tricks så kostar dig i princip varenda Switch spel max 200 till 250kr styck, samt Switch 2 spel för allt mellan 350-450kr helt nytt, inplastat och hemma på 10-14 dagar.
Bonanza var egentligen ett undantag där jag pröjsade 740kr förbokning från Amazon Frankrike. Jag gör nog inte om det igen.
Jag köper gärna spel, men jag tänker inte överbetala för dessa. På så viss slipper jag också reta mig på Nintendos girighet
Edit: Detsamma gäller även tillbehör såsom joy cons, pro controllers samt charger grips, rattar, fodral samt allt lull lull man kan köpa till Switch 1 och 2. Skippa lokala butiker eller Amazon. Exakt samma grejer finns att köpa till en bråkdel från Kina. Dessutom finns original Nintendo accessories (HK/Jap versioner, identiska), bra mycket billigare, framförallt om man lär sig rabatterna på Ali/Temu.