Byta laptop men för många GB i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Byta laptop men för många GB i hårddisken.

Hej igen.
En fråga på temat om nya laptop och vad göra med "för mycket GB" för nya laptopen.
Backar nu upp sparat material i datorn på extern HD.
Men vill dessutom gå över till mer molnlagring.
Är inte så kunnig på området.
Men nu har jag ca 850 GB sparat material i min nuvarande laptop.
Nya laptopen kommer ha bara 256 Gb.
Fråga:
Kan jag ladda upp mina 850 GB i ex. Icloud ( betala för det) eller Google drive.
Sen när jag har min nya laptop på 256 GB, så ligger de 850GB i molnet och kan användas genom nya laptopen på 256 GB?

( Säkert för er helt basnivå i kunskap, men jag vill veta och lära mig hur det fungerar, innan jag betalar för ny laptop etc, etc.)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja så länge du har uppkoppling
Men det är nog ett bättre val att installera mer lagring

Permalänk
Medlem

Enkla svaret är ja, du kan ladda upp till iCloud, OneDrive eller liknande tjänst. 1TB kostar runt 100kr/månaden.
Å andra sidan kan du få en 4TB extern hdd för tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

Hej igen.
En fråga på temat om nya laptop och vad göra med "för mycket GB" för nya laptopen.
Fråga:
Kan jag ladda upp mina 850 GB i ex. Icloud ( betala för det) eller Google drive.
Sen när jag har min nya laptop på 256 GB, så ligger de 850GB i molnet och kan användas genom nya laptopen på 256 GB?

( Säkert för er helt basnivå i kunskap, men jag vill veta och lära mig hur det fungerar, innan jag betalar för ny laptop etc, etc.)

Tack på förhand!

Kolla upp om du kan byta hårddisk i din nya laptop och hur svårt det i så fall är. 256 GB är inte mycket i dagens läge och du växer ur det snabbt. I vissa nyare extratunna datorer är ”hårddisken” integrerad, d.v.s. fastlödd på moderkortet, och kan inte bytas ut om den krånglar. Det är galet dumt sett ur reparationssynpunkt.
Du bör för din egen säkerhet alltid ha flera säkerhetskopior av dina data, framförallt de data i form av egna bilder och filmer som aldrig kan ersättas om de försvinner. Att förlita sig på en enda lagring är att leka med elden! Frågan är inte om en hårddisk går sönder utan när den gör det.
En bra tumregel för säkerhetskopior är 3-2-1-metoden - att ha tre kopior, varav två lokala och en på annan plats. Det spelar till exempel ingen roll hur många kopior du har om din bostad totalförstörs i en brand. Kan du förvara en krypterad hårddisk hos dina föräldrar eller någon annan du litar på?

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

Eftersom de första som nämns är iCloud och 256gb så gissar jag att det är macbook och då är man låst med varför hdd som är i...

Permalänk
Medlem

OBS: om sakerna ligger i "molnet" så kan du ändå inte använda dom exakt som om de låg lokalt på hårddisken. Så fort du ska redigera eller göra nått med en fil så kommer den laddas ner lokalt.

Rätta mig gärna om jag har fel, jag har inte testat alla molntjänster

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

Hej igen.
Fråga:

Tack på förhand!

Vad är det för märke på den nya Laptopen?

Skulle det vara en Lenovo, så är det enl mig, busenkelt att byta hårddisk på dessa!

Annars så känns det som att en extern SSD vore på sin plats...som tidigare nämnts, så krävs konstant uppkoppling om du vill köra molnlagring.

Permalänk
Medlem

Först: Tack för alla svar!!!!

Den nya blir en Mac Air. 256 GB hårddisk.

A, Så filerna hamnar inte i molnet i exakt den ordning hag har dem i min laptop , om ex jag laddar upp dem i I-cloud?
B. Kommer mina mappar och i dem alla filer hamna "huller om buller" i en molntjänst, ex i-cloud när jag laddat upp dem?
C. Har något nu som heter Crash Plan, som tydligen backar upp, men det är väl mer för att ha som extra säkerhet om ens dator havererar. Detta Crashplan är inte så snabb för att använda filer i molnet, för det är väl inget moln. (hahaha, där fick jag till det!! )
D. Känns som Moln+ Extern HD totalt sett är bästa lösningen. ( Ja även 2 st etra HD ex. en på annan plats och en man har hos sig.)

Permalänk
Medlem

Hur organiseras mapparna i i-cloud ? kan jag själv fixa till dem i i-cloud ?

Vet ni om det finns ett moln, där mapparna är precis som de är i min dator och externa hd? Där de synkroniseras " rakt av" så att säga?

Permalänk
Skrivet av Pegget:

Vet ni om det finns ett moln, där mapparna är precis som de är i min dator och externa hd? Där de synkroniseras " rakt av" så att säga?

Det bör inte finnas något som hindrar att du (om du inte redan har) skaffar ett iCloud-konto och köper till så mycket utrymme som du förväntar dig behöva.
Sen installerar du iCloud-klienten i din nuvarande Windows-dator (för jag räknar med att det är vad du har idag), och börjar ladda upp dina filer dit.
Du kan självklart skapa katalogstrukturer exakt som du vill där inne.

Lite beroende av vilken sorts filer du har kan detta funka jättebra (Word- och Excel-dokument; bilder och filmer hanterade av Apple Photos) eller riktigt uselt (filmer du vill redigera i program som inte är utvecklade för att vara medvetna om iCloud och cacha saker på ett vettigt sätt).

Rekommenderar starkt att du i tillägg till molnlagringen investerar i en tillräckligt stor USB-C-ansluten hårddisk att ha för backupändamål. När du första gången kopplar in en tom hårddisk i din Mac kommer den att fråga om du vill använda den med TimeMachine. Säg att du vill det, så sköter sig backuper automatiskt varje gång du kopplar in hårddisken, och du kan gå tillbaka i tid så som man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

Varför inte bara plocka ut disken från din gamla dator och stoppa in den i ett litet externt chassi som du ansluter till din Macbook? iCloud med 2TB kostar 129kr/mån (200GB är steget under och för litet för dig) och det är ju vad ett chassi för en disk kostar (https://www.inet.se/produkt/4903168/deltaco-hd-kabinett-2-5-s...).

Visa signatur

press nu1mlock