Besviken på Inet (ärendet nu löst och TS nöjd)

Permalänk
Medlem

Angående besvikelse på Inet är det dags att BERÖMA INET för bra bemötande: De gör faktiskt allt för att hjälpa till. Det är positiva signaler från dem att kunna reparera. Tar tillbaka min klagan. Det var en desperation för att avreagera besvikelse att montering misslyckades.
Naturligtvis är det tokigt att lägga hushållspapper + kaffefilter över sockeln. Det är verkligen inte något att rekommendera. För flera år sedan fick jag påbackning att böjt pinns på sockel då locket monterades vid retur. Tacka för alla kommentarer som helt riktigt berättade hur dumt tilltaget var med hushållspapper + kaffefilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du ska bara veta när man jobbade i datorbutik och fick höra "lilla vän, jag har byggt datorer längre än vad du har funnits" som argument för att vederbörande aldrig kunnat vara skyldig till böjda piggar på ett moderkort så det förvånar mig inte att folk fortfarande resonerar så.

Har jobbat i datorbutik tidigare så det är ju en klassiker Har även varit den person som tidigare besvarat ARN anmälningar som bland annat varit om just böjda piggar på moderkort. ARN beslutade till företagets fördel och i det här scenariot så måste det vara ännu enklare att "vinna" mot konsumenten.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Var kaffefiltret begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Var kaffefiltret begagnat?

Ge bort fullt duglig kaffesump, med dagens kaffepriser? 😮

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Funderar på hur många såna här ärenden inet behöver genomlida?
Tänker på att försöka hålla huvudet kallt och hövlighet mot kund när de får tillbaka ett moderkort med böjda pins och kaffefilter tejpat på moderkortet. Och få höra att det är deras fel.
Kudos till alla som jobbar med ärenden till privatpersoner. Önskar jag hade ert tålamod. B2B slipper man sånt här.

Jag har byggt datorer längre än mitt vuxna liv. Och för ett par år sen så tappade jag ändå en microfiberduk på z790 sockel på ett moderkort jag skulle returnera till proshop (Asrock, gillade ej bios). Svor en väldigt lång ramsa om min klantighet. Och beställde argt ett nytt dagen efter då den sockeln såklart var bortom räddning.
Försökte inte returnera det med eller utan kaffefilter. Det åkte i elektronikåtervinningen då byta sockel inte kändes görbart.
Bara för jag har lång erfarenhet så innebär det inte att jag skulle vara fri från misstag.
Däremot mitt nästa z790 moderkort var DOA (Asus). Helt dött. Retur till inet och ett nytt skickades till mig snabbt efter deras kompetenta felsökning. Utan bekymmer. Självklart hade jag sockelskyddet monterat.

Erfaren byggare och tejpa kaffefilter och papper. Does not compute.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Jag monterade inte plast locket på sockel vid retur pg a risken att skada sockel. [...] Jag lade hushållspapper + kaffefilter över sockeln när moderkort placerades i antistatpåsen.

I stället för att montera plastlocket som är utvecklat specifikt för att skydda CPU-sockeln under transport så valde du... att tejpa fast hushållspapper och kaffefilter.

Hade jag arbetat på Inet så hade jag nekat din reklamation samt noterat i din kundbild att eventuella framtida reklamationer bör synas noga med tanke på detta ärendet och hur du valde att "säkra" produkten för returen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nog sitter piggarna på moderkortet alltid, eller vad menar du?

<Uppladdad bildlänk>

Har inte byggt så många datorer men det första jag gjorde vara att ta bild av socken och granska den uppförstorade bilden för att säkerställa att inga ben var böjda av ren "självbevarelsedrift" s.a.s.

AM4 från 2020 har inte piggarna på moderkortet

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Undrar om det inte klart och tydligt står att sockelskyddet måste monteras tillbaka vid retur ...
Varför papper+filter när du SKA montera tillbaka skyddet?

Allt har löst sig med moderkort och Inet. Får kortet imorgon fixat och klart. Det monterade en ny cpu också. Ja Inet skall ha beröm

Permalänk
Medlem
Skrivet av gran_11:

Allt har löst sig med moderkort och Inet. Får kortet imorgon fixat och klart. Det monterade en ny cpu också. Ja Inet skall ha beröm

Fick du köpa nytt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av gran_11:

Intressanta svar. Har monterat många datorer och aldrig råkat ut för fel på sockeln som jag har orsakat. När jag startade första gången lyste qr kod för minnes fel ej cpu (som jag trodde från början) Upptäckte att minnen inte satt i ordentligt vid ned montering. . Svårt att veta om jag har orsakat böjda pinns eller Inet då de satte på locket för transport. Men Inet har get alternativen. 1 skicka till baka kortet (ganska meningslöst tycker jag) alt 2 de kan mot en avgift försöka fixa och funktions testa vilket låter ok tycker jag, funderar på att köpa en ny cpu 14900kf av dem som de monterar på kortat. förutsatt att de fixar pinns. Att hushållspapper + kaffe filter skulle skada sockeln är ju nonsens. Hade dessutom bubbelplast ovanpå antistatiska påsen. skickade allt i orginal lådan + yttre lådan som det levereras i. Vad tycker ni om mina funderingar?

Lade du papper på en oskyddad sockel med blottade pinnar? dessa är väldigt lätta att böja och utan skydd men med papper som antagligen hakat fast i pinnarna vid transport så är de givetvis böjda och helt ditt eget fel om jag tolkat allt rätt.

"Har monterat många datorer och aldrig råkat ut för fel på sockeln som jag har orsakat" - Exakt VAD spelar det här för roll? Uppenbarligen har du inte så bra koll på transport eller varför skyddet sitter där det gör.

Gjorde du flera tester, alla klassiska tex köra en rampinne? Kollade du pinsen vid leverans av ett vad jag förstått begagnat moderkort?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Funderar på hur många såna här ärenden inet behöver genomlida?
Tänker på att försöka hålla huvudet kallt och hövlighet mot kund när de får tillbaka ett moderkort med böjda pins och kaffefilter tejpat på moderkortet. Och få höra att det är deras fel.
Kudos till alla som jobbar med ärenden till privatpersoner. Önskar jag hade ert tålamod. B2B slipper man sånt här.

Jag har byggt datorer längre än mitt vuxna liv. Och för ett par år sen så tappade jag ändå en microfiberduk på z790 sockel på ett moderkort jag skulle returnera till proshop (Asrock, gillade ej bios). Svor en väldigt lång ramsa om min klantighet. Och beställde argt ett nytt dagen efter då den sockeln såklart var bortom räddning.
Försökte inte returnera det med eller utan kaffefilter. Det åkte i elektronikåtervinningen då byta sockel inte kändes görbart.
Bara för jag har lång erfarenhet så innebär det inte att jag skulle vara fri från misstag.
Däremot mitt nästa z790 moderkort var DOA (Asus). Helt dött. Retur till inet och ett nytt skickades till mig snabbt efter deras kompetenta felsökning. Utan bekymmer. Självklart hade jag sockelskyddet monterat.

Erfaren byggare och tejpa kaffefilter och papper. Does not compute.

Hur lyckades du förstöra en sockel mha en microfiberduk? De väger väl inte många gram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hur lyckades du förstöra en sockel mha en microfiberduk? De väger väl inte många gram?

Testa så får du se (don't!)
Det som hände var att microfiberduken fastnar på exakt alla pinnar och sitter fast som kardborre.
Oavsett hur försiktigt man försökte få bort duken så böjdes alla pinnar.
Det var ett fenomen jag inte riktigt trodde kunde hända innan jag råkade ut för det klantigt nog.
Höll på att putsa moderkortet från fingeravtryck och eventuell cpu pasta runt sockeln inför retur.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Testa så får du se (don't!)
Det som hände var att microfiberduken fastnar på exakt alla pinnar och sitter fast som kardborre.
Oavsett hur försiktigt man försökte få bort duken så böjdes alla pinnar.
Det var ett fenomen jag inte riktigt trodde kunde hända innan jag råkade ut för det klantigt nog.
Höll på att putsa moderkortet från fingeravtryck och eventuell cpu pasta runt sockeln inför retur.

Det var det jävligaste. Trodde inte heller det skulle bli så, men då förstår jag (jag tänker inte testa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det var det jävligaste. Trodde inte heller det skulle bli så, men då förstår jag (jag tänker inte testa).

Haha nej det var en väldigt snopen upptäckt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gran_11:

Vips så får Inet en för dem neutral tråd att bli positiv PR genom att erbjuda det lilla extra. Jag börjar förstå Sweclockers fascination med Inet..