Besviken på Inet (ärendet nu löst och TS nöjd)

Permalänk
Medlem

Besviken på Inet (ärendet nu löst och TS nöjd)

Beställde ett moderkort ASUS ProArt Z790-Creator WIFI. Det skulle vara refuserat av Asus. Men vid test fungerade inte moderkortet, En QR kod för ram minnen indikerade fel. Jag trodde det var cpu. Plockade i sär allt och skickade tillbaka samt begärde pengar tillbaka, Nu fick jag svar från Inet att de inte accepterar att ta tillbaka kortet. Det skickades tillbaka bara några dagar (1-2). De påstår att det var böjda pinns på cpu sockel + kylpasta. att jag får stå för kostnaden själv, Jag monterade inte plast locket på sockel vid retur pg a risken att skada sockel. Usb 3 uttaget var felaktig. Mv2 M1 platsen var ej ok. Det saknades det mesta i orginal lådan för utom wifi antenn. Hur kan Inet behandla kunder på detta vis. Kylpasta på sockel är omöjligt att jag har orsakat. Hur går jag vidare med detta? Har naturligtvis bestridit detta. År det ARN!

Uppdaterat rubrik - MOD
Permalänk
Sötast

Du monterade inte sockelskyddet för att du var rädd att skyddet skulle skada sockeln?

Den meningen i sig fastnar jag hårt på... låter väldigt osannolikt.

Du beskriver dock även att du har köpt ett begagnat objekt, eller misstolkar jag din text?
Om det är begagnat objekt så kan man ju tänka sig att det har varit skadat från början men för någon sida att kunna bevisa skuld i ett sådant ärendet lär vara helt omöjligt såvida inte någon av parterna har tagit foton på sockeln när den var i gott skick...

Permalänk
Medlem

Det ska nog till extremt med good will för att det ska bli bra för dig.
Tror inte du är i en bra sits utan hade personligen tagit det som en läropeng.

Permalänk
Medlem

Var det dokumenterat vad som saknades vid köp?
Annars kan dom "neka då kund behållit delar av produkten"

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Skyddet för socketen ska ju naturligtvis sättas på innan man skickar iväg moderkortet. Annars kan sån där hända att pins böjs.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Som jag ser det har pinns böjt när locket monterades inn leverans. Jag lade hushållspapper + kaffefilter över sockeln när moderkort placerades i antistatpåsen . som då till slut i moderkorts lådan. usb 3 med felaktiga pins är jag säker på att jag är oskyldig till. har fått veta senare att intet tog bild på sockeln före leverans och bild vid retur. skadan har upp kommit som jag ser det när locket monteras innan leverans. cpu fungerade på ett moderkort några dagar innan ok. Har nu anmält till ARN.

Permalänk
Medlem

Men vad skriver du nu. Har Inet tagit bild på sockeln före leverans? Vad visade den då?

Känns ju märkligt dock att du skickat tillbaka den med hushållspapper + kaffefilter och varför du ej satte tillbaka skyddet om du nu själv misstänkte att något gått snett...

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Har du verifierat att det är ett AMD AM5 sockellock som var monterat, någon kan ju ha satt dit ett lock från någon annan sockeltyp. Hade du svårt att montera det, hur i så fall, på vilket sätt påverkade locket pinnarna? Om du kan påvisa att locket är felaktigt så fall ligger du ju lite ljusare till. Annars låter det lite som vid en graviditet försöka argumentera "använde inte kondom därför att den kan gå sönder".

Hushållspapper och kaffefilter skyddar väldigt minimalt om någonting trycker på sockeln ovanifrån. Hela vitsen med sockellocket är ju att skydda pinnarna under transport och hantering.

Ang. de saknade delarna så är det ju inte ovanligt om ett moderkort varit runt på reparationsavdelningar och besökt ASUS på vägen. Inet brukar skriva explicit om alla delar ingår eller om något saknas, se den röda texten.
https://www.inet.se/fyndhornan?filter=%7B%22templateId%22%3A1...

Antar att det bör framgå av fakturan och/eller leveranssedeln vad som gällde just ditt kort.
Du har inte skrivit något om vilken rabatt kortet såldes med, hur mycket var det nedsatt från ordinarie pris? Oftast lönar det sig föga att handla avancerade saker på Fyndhörnan, Någon har varit missnöjd med kortet av någon anledning och 10% är inte värt risken för det du upplever.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gran_11:

Beställde ett moderkort ASUS ProArt Z790-Creator WIFI. Det skulle vara refuserat av Asus. Men vid test fungerade inte moderkortet, En QR kod för ram minnen indikerade fel. Jag trodde det var cpu. Plockade i sär allt och skickade tillbaka samt begärde pengar tillbaka, Nu fick jag svar från Inet att de inte accepterar att ta tillbaka kortet. Det skickades tillbaka bara några dagar (1-2). De påstår att det var böjda pinns på cpu sockel + kylpasta. att jag får stå för kostnaden själv, Jag monterade inte plast locket på sockel vid retur pg a risken att skada sockel. Usb 3 uttaget var felaktig. Mv2 M1 platsen var ej ok. Det saknades det mesta i orginal lådan för utom wifi antenn. Hur kan Inet behandla kunder på detta vis. Kylpasta på sockel är omöjligt att jag har orsakat. Hur går jag vidare med detta? Har naturligtvis bestridit detta. År det ARN!

Undrar om det inte klart och tydligt står att sockelskyddet måste monteras tillbaka vid retur ...
Varför papper+filter när du SKA montera tillbaka skyddet?

Permalänk

Varför ansåg du att skyddet skulle skada sockeln?

USB3 är väl inte helt omöjligt att mangla heller om man är oförsiktig när man trycker i kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Undrar om det inte klart och tydligt står att sockelskyddet måste monteras tillbaka vid retur ...
Varför papper+filter när du SKA montera tillbaka skyddet?

Nu har jag haft AMD som inte har piggarna på moderkortet sedan 2020, men jag vill minnas att det stod så där i manualen till mitt Intel moderkort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av gran_11:

Som jag ser det har pinns böjt när locket monterades inn leverans. Jag lade hushållspapper + kaffefilter över sockeln när moderkort placerades i antistatpåsen . som då till slut i moderkorts lådan. usb 3 med felaktiga pins är jag säker på att jag är oskyldig till. har fått veta senare att intet tog bild på sockeln före leverans och bild vid retur. skadan har upp kommit som jag ser det när locket monteras innan leverans. cpu fungerade på ett moderkort några dagar innan ok. Har nu anmält till ARN.

garanterat du som orsakat böjda pins om du lagt papper+kaffefilter över pinsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

@Jagers

Jag tror det är så ochså, när sedan kortet rör sig i lådan under transport så nöter pappret+kaffefilter på pinsen och böjer detta.

Se detta som en dyr läropeng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Nu görs stora antaganten och med tanke på att moderkortet ej fungerat kan skadan absolut ha skett innan returen ifall TS inte har tittat noggrant på sockeln och sett att allt var ok. Sen om det hände när TS la på processorn eller om det var så från butik kan vara omöjligt att bevisa, det har definitivt hänt att saker varit snett nytt från butik men tyvärr för ju TS spretiga historia tankarna åt ett visst håll...

Permalänk
Medlem

Trist å höra, råkade ut får samma sak med ett moderkort som inte fungerade 100% pga tidigt bios. Blev nekad retur pga böjda pinns, monterat 100-tals CPU:er... Uppdaterade bios ngn vecka senare och kortet har sen fungerat i 5år ua. Böjda pinns var ren bullshit, kollade med mikroskop på jobbet senare. Klagade hos INET och fick ngt presntkort iaf.

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk

Om man nu skall bygga/uppgradera sin dator/hårdvara och är osäker så borde man väl vara extra försiktig. Iaf jag tittar ordentligt efter synliga skador på ALLT innan jag börjar montera saker.
Om nu piggarna skulle vara böjda redan innan du försöker dig på att installera en CPU så ta en bild och försök INTE att "laga".

Jag tror faktiskt att det är TS som har orsakat skadorna. Tveksam till att ARN kommer att göra något för dig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Nu har jag haft AMD som inte har piggarna på moderkortet sedan 2020, men jag vill minnas att det stod så där i manualen till mitt Intel moderkort.

Alltid haft Intel, 200% säker på att det står nånstans, på locket, i manual etc..

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Om man nu skall bygga/uppgradera sin dator/hårdvara och är osäker så borde man väl vara extra försiktig. Iaf jag tittar ordentligt efter synliga skador på ALLT innan jag börjar montera saker.
Om nu piggarna skulle vara böjda redan innan du försöker dig på att installera en CPU så ta en bild och försök INTE att "laga".

Jag tror faktiskt att det är TS som har orsakat skadorna. Tveksam till att ARN kommer att göra något för dig.

Och även om det var skadat innan TS hanterade moderkortet så är det omöjligt att bevisa i det här läget.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det står på plastlocket om än med liten text.

Permalänk
Medlem

Intressanta svar. Har monterat många datorer och aldrig råkat ut för fel på sockeln som jag har orsakat. När jag startade första gången lyste qr kod för minnes fel ej cpu (som jag trodde från början) Upptäckte att minnen inte satt i ordentligt vid ned montering. . Svårt att veta om jag har orsakat böjda pinns eller Inet då de satte på locket för transport. Men Inet har get alternativen. 1 skicka till baka kortet (ganska meningslöst tycker jag) alt 2 de kan mot en avgift försöka fixa och funktions testa vilket låter ok tycker jag, funderar på att köpa en ny cpu 14900kf av dem som de monterar på kortat. förutsatt att de fixar pinns. Att hushållspapper + kaffe filter skulle skada sockeln är ju nonsens. Hade dessutom bubbelplast ovanpå antistatiska påsen. skickade allt i orginal lådan + yttre lådan som det levereras i. Vad tycker ni om mina funderingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nu görs stora antaganten och med tanke på att moderkortet ej fungerat kan skadan absolut ha skett innan returen ifall TS inte har tittat noggrant på sockeln och sett att allt var ok. Sen om det hände när TS la på processorn eller om det var så från butik kan vara omöjligt att bevisa, det har definitivt hänt att saker varit snett nytt från butik men tyvärr för ju TS spretiga historia tankarna åt ett visst håll...

han har juh skrivit att inet har tagit bild på pinsen vid packning, så nått sånt stort antagande tycker jag inte det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gran_11:

Att hushållspapper + kaffe filter skulle skada sockeln är ju nonsens.

Nu vet vi inte exakt hur du lagt papper/filter men papper + filter rör sig, mycket, så någon nonsens är det inte, dessutom ska plastlocket tillbaka vid retur som många andra påpekat, just pga. att sånthär inte ska hända...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gran_11:

Du ska inte köpa ett enda skit ifrån Asus oavsett vad det är. Inte nytt, inte begangat, inte reparerat, ingenting ifrån dom.
Du kstade pengarna i skön plus så följde du inte instruktiorerna föra att skicka tillbaka kortet för att inte cpu skyddat inte var monterat

Permalänk
Medlem

Kaffefiltret var fast tejpat och intel har inte påpekat att jag inte monterade cpu skydd. Så detta är inget problem enligt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gran_11:

Kaffefiltret var fast tejpat och intel har inte påpekat att jag inte monterade cpu skydd. Så detta är inget problem enligt dem.

Jag tänker som så att det kvittar om det var fasttejpat, det blir tryck mot pinsen i alla fall, och de är jävligt känsliga (vet jag av bitter erfarenhet) det behövs minimalt med kraft för att böja dem. Hela grejen med plastlocket är ju att ingenting kommer åt, rör, pinsen under transport när den sitter som den ska.
Nu KAN det ju vara som du säger att de böjts när locket sattes på, men har svårt att se hur det skulle gå till om det inte är monterat av någon som aldrig sett ett moderkort.

Tror också att det blir svårt för dig att få rätt om det stämmer att inet har fotat före och efter. Kanske värt och ta erbjudandet om att de försöker fixa det.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av gran_11:

Det skulle vara refuserat av Asus.

Vad menar du med refuserat? Är det ”refurbished” du menar?

Jag hoppas att det löser sig för dig.

Permalänk
Skrivet av gran_11:

Intressanta svar. Har monterat många datorer och aldrig råkat ut för fel på sockeln som jag har orsakat. När jag startade första gången lyste qr kod för minnes fel ej cpu (som jag trodde från början) Upptäckte att minnen inte satt i ordentligt vid ned montering. . Svårt att veta om jag har orsakat böjda pinns eller Inet då de satte på locket för transport. Men Inet har get alternativen. 1 skicka till baka kortet (ganska meningslöst tycker jag) alt 2 de kan mot en avgift försöka fixa och funktions testa vilket låter ok tycker jag, funderar på att köpa en ny cpu 14900kf av dem som de monterar på kortat. förutsatt att de fixar pinns. Att hushållspapper + kaffe filter skulle skada sockeln är ju nonsens. Hade dessutom bubbelplast ovanpå antistatiska påsen. skickade allt i orginal lådan + yttre lådan som det levereras i. Vad tycker ni om mina funderingar?

Om du nu har monterat många datorer borde du veta bättre att papper och Kaffefilter ej bör användas.
Du får ursäkta men jag tror inte att du har byggt så många system som du påstår.
Jag har byggt några system och aldrig lyckats att böja pinns då jag aldrig använder papper och filter. Jag använder locket som skickades med moderkortet och även dom cpu:r som har pins på sig. ALDRIG något annat. Pga detta så sparar jag alltid lock och skydd för pinsen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Om du inte satt tillbaka sockelskyddet så är det nog så att du får bita i det sura äpplet för det står klart och tydligt på det att man ska sätta tillbaka det.

Det du skulle kunna göra är att begära bilder på moderkortet hur det såg ut innan de skickade det till dig, men tror inte att det hjälper dig i denna situation, tyvärr.

Min erfarenhet är att inet inte krånglar med returer om man själv ser till att göra det som krävs av en.

Permalänk
Medlem

Du har monterat många datorer men kontrollerar inte socketen vid köp av begagnat moderkort? Det låter lite konstigt. Heck jag kollar moderkorten efter böjda pinnar även om de är splitternya

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nog sitter piggarna på moderkortet alltid, eller vad menar du?

Skrivet av Karazhan:

Du har monterat många datorer men kontrollerar inte socketen vid köp av begagnat moderkort? Det låter lite konstigt. Heck jag kollar moderkorten efter böjda pinnar även om de är splitternya

Har inte byggt så många datorer men det första jag gjorde vara att ta bild av socken och granska den uppförstorade bilden för att säkerställa att inga ben var böjda av ren "självbevarelsedrift" s.a.s.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net