installera win11 på ensam disk med raid aktiverat? disken blir inte bootbar

Permalänk

installera win11 på ensam disk med raid aktiverat? disken blir inte bootbar

Försöker installera win11 på en ssd med raid aktiverad i uefi, bootar upp med win11 på usbminne, laddar in 3 drivrutiner och disken kommer upp i listan, disken har 3 partitioner väljer den stora och installationen fortsätter, efter en stund bootar datorn om och jag är tillbaka på steg 1...

Datorn bootar bara från usbminnet och när jag laddat in drivrutinera så ser disken ut att vara tom, tar jag ut usbminnet så bootar datorn in i uefi för det finns ingen disk att boota från.

Pga andra diskar behöver jag drivrutinerna för raid installerat och raid aktiverat i eufi så hur löser man detta? att göra en raid av disken kan jag inte alternativet listas inte i eufi.
/R

Permalänk
Medlem

Har du slagit på i BIOS eller via drivrutiner i UEFI att RAID-enheten går att läsa via AHCI ??

windows kan bara starta om lagringen den botar på finns som AHCI-enhet (läs ser ut som en SATA/IDE-disk), det går _inte_ om den presenterar sig som en SCSI-enhet.

det innebär att det kanske måste micklas in en AHCI-emulerande drivrutin för RAID:en i din UEFI

detta märker man väldigt tydligt när man kör windows i VM-maskiner om VM-imagen är satt som emulerad SATA-disk eller som SCSI-disk, det gäller även Win11.