Hjälp med att köpa en ny kompakt speldator

Permalänk
Medlem

Hjälp med att köpa en ny kompakt speldator

Tänkte köpa en ny dator för spel. Den ska klara att spela cities skylines 2. Behöver inga 4k men ska rulla på fint. Det behöver vara en dator av mindre storlek pga begränsat utrymme på skrivbordet. Alternativ är att den ska kunna hänga under skrivbordet. Budget 10000 kr.

Har hittat den här på power https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/stationa...

För och nackdelar med den här dstorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser spontant inte ut att vara särskilt grymt prisvärt även med rabatten i det här fallet.
RTX 5060 går att få loss för typ 3.5k med bättre kylare, processorn 1.3k och resten är inte direkt något som sticker ut som dyrt.

Modellen verkar även vara ett härke av halvudda propietära lösningar och begränsningar.
Äldre modell av samma.

Skulle nog kika på någon tillverkare som bygger ITX med lite finare delar och utan att begränsa ev. framtida uppgraderingar osv, alternativt något begagnat i ITX-format om inte eget bygge är aktuellt.

Pre-built kan vara prisvärt, men jag skulle nog inte hoppa på tåget med just dessa komponentval och begränsningar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Är Cities Skylines 2 fortfarande otroligt dåligt optimerat?
Vilken upplösning spelar du, om du inte vill ha 4k?

En dator i den prisklassen kommer klara att spela Cities Skylines 2, men du kommer behöva sänka diverse grafikinställningar. Framförallt för att spelet är ökänt dåligt optimerat.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som klämmer mest. Bredden? Höjden? Längden? Eller bara den allmänna känslan av att inte ha en "klump" på skrivbordet?

Något liknande kan väl vara ett tips runt 10k. Finns mängder med youtubeklipp hur du bygger steg för steg.

Random googlebild för en uppfattning om storleken:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

Vet inte vad som klämmer mest. Bredden? Höjden? Längden? Eller bara den allmänna känslan av att inte ha en "klump" på skrivbordet?

Något liknande kan väl vara ett tips runt 10k. Finns mängder med youtubeklipp hur du bygger steg för steg.
https://komponentkoll.se/bild/wkJfe.png

Random googlebild för en uppfattning om storleken:
https://preview.redd.it/case-move-to-the-new-wood-lian-li-a3-v0-mybqmhdn10pd1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=b94714fc5959ead38ccb39ce96714f84435355be

Ser mycket bra ut men jag skulle verkligen rekommendera 32 GB RAM. Dessutom 6 000 MHz och CL30 istället för 5 600 MHz och CL36.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Ser mycket bra ut men jag skulle verkligen rekommendera 32 GB RAM. Dessutom 6 000 MHz och CL30 istället för 5 600 MHz och CL36.

https://komponentkoll.se/bild/XieFZ.png

Självfallet. Såg nu att det blev fel, var menat 32gb av den varianten för att hålla ner pengen!

Permalänk
Medlem

Bra input. Jag ser bara 5060 och tänker att det är ganska bra. Har en 4k skärm men behöver inte det vid spel, klarar mig med lägre upplösning. Skulle det gå att köra 4k så kör jag på det men då krävs det ju mer kräm av datorn vilket blir dyrare komponenter. 60fps är också tillräckligt. Tyvärr är era tips om komponenter fortfarande över budget. Sen saknas operativsystem och fläktar till chassit. Men gillar chassits storlek och att den finns i vitt. Kommer antagligen inte göra några uppgraderingar i framtiden. Mina tidigare datorer har klarat sig ca åtta år utan uppgraderingar. En annan fråga är hur många fläktar som behövs för att en dator ska må bra? Självklart beror det hur hårt den kör men kanske viktigare i ett litet chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triggier:

Alternativ är att den ska kunna hänga under skrivbordet.

Tänkte bara inflika att det går att hänga i princip vilket fullstort chassi som helst under skrivbordet om du köper ett fäste för ett par hundra lappar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triggier:

Bra input. Jag ser bara 5060 och tänker att det är ganska bra. Har en 4k skärm men behöver inte det vid spel, klarar mig med lägre upplösning. Skulle det gå att köra 4k så kör jag på det men då krävs det ju mer kräm av datorn vilket blir dyrare komponenter. 60fps är också tillräckligt. Tyvärr är era tips om komponenter fortfarande över budget. Sen saknas operativsystem och fläktar till chassit. Men gillar chassits storlek och att den finns i vitt. Kommer antagligen inte göra några uppgraderingar i framtiden. Mina tidigare datorer har klarat sig ca åtta år utan uppgraderingar. En annan fråga är hur många fläktar som behövs för att en dator ska må bra? Självklart beror det hur hårt den kör men kanske viktigare i ett litet chassi.

Windows 11 köper du via välrenommerade hemsidor för 20-30kr. Till en början räcker det nog med 2x120mm fram och 1x120mm bak. Går att addera en 120/140mm på toppen också. Arctic Cooling P12 går att köpa för 60-70kr/st. Är ditt absoluta max 10.000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

Windows 11 köper du via välrenommerade hemsidor för 20-30kr. Till en början räcker det nog med 2x120mm fram och 1x120mm bak. Går att addera en 120/140mm på toppen också. Arctic Cooling P12 går att köpa för 60-70kr/st. Är ditt absoluta max 10.000kr?

För 10000 får jag så mycket bättre dator än vad jag har idag. Satte budgeten för det var det jag ville lägga på en ny dator. Någonstans måste man dra en gräns. Tips på vad som behöver bytas ut för att hamna på 10000.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triggier:

För 10000 får jag så mycket bättre dator än vad jag har idag. Satte budgeten för det var det jag ville lägga på en ny dator. Någonstans måste man dra en gräns. Tips på vad som behöver bytas ut för att hamna på 10000.

Enklaste vägen imo är att gå på en begagnad GPU för nu, t.ex. 3070, vilket presterar snarlikt med ett 5060 och bättre, framförallt i 4K.
Skönt att slippa tumma allt för mycket på resten av plattformen, och att bara byta GPU om det faller på om några år är väldigt enkelt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Svårt att se att du ska kunna komma under 10 000kr utan att göra tråkiga kompromisser med betydande minskningar i prestanda....

Denna landar på strax under 11 000kr efter Windows
En dator som kommer duga fint till 1080p spelande i flera år framöver.

Det är klart att man kan bygga väldigt budget orienterat, men om du aldrig tänker uppgradera din dator blir det inte speciellt prisvärt....

Permalänk
Medlem

Jag förstår att man behöver sätta en gräns och det är lätt att titta uppåt men i detta fall skulle jag säga att de 6-700 extra du lägger på datorn har du igen i prestanda också. Möjligtvis att du kan gå ned ett snäpp på moderkortet och därigenom få in fläktarna i priset.

Annars är det GPU som gör skillnad och att aktivt leta begagnande fynd som komplement till 9060 XT. Förslagsvis ett 7700 XT, 3070 Ti eller dylikt. Finns ett på marknadsplatsen här nu som kan vara av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ser spontant inte ut att vara särskilt grymt prisvärt även med rabatten i det här fallet.
RTX 5060 går att få loss för typ 3.5k med bättre kylare, processorn 1.3k och resten är inte direkt något som sticker ut som dyrt.

Modellen verkar även vara ett härke av halvudda propietära lösningar och begränsningar.
Äldre modell av samma.
https://i.imgur.com/qOy1dPA.png

Skulle nog kika på någon tillverkare som bygger ITX med lite finare delar och utan att begränsa ev. framtida uppgraderingar osv, alternativt något begagnat i ITX-format om inte eget bygge är aktuellt.

Pre-built kan vara prisvärt, men jag skulle nog inte hoppa på tåget med just dessa komponentval och begränsningar.

Det där är nog ett av det värsta jag sett, ser ju ut som precis eran efter att man gick från att alla datorer var bersha till svarta. typ tidigt 2000.

Väldigt udda, säkert för att det där nätagget är med när den här byggaren köper chassiet. Brukar vara typ den sämsta nätagget som går att hitta. Väldigt udda tycker jag också. Typ ebayfynd kanske eller något sånt skräp.

Ser ut som nått jag skulle bygga till någon med extremt lite pengar för välgärning skull. Typ peta hop nått så pojken kan spela robolox men har knappt pengar så vi får leva på gröt en månad bara pojken får en dator.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k