Får man verkligen in 4,7 GB på en DVD?

Permalänk
Medlem

Får man verkligen in 4,7 GB på en DVD?

Eller faller det bort en del plats som man inte kan bränna på?
För är det verkligen 4,7 som går in så är det ju typ 6,5 700MB CD-R och det kostar ju 45-50 kr, medans en DVD-R verkar ligga på 20-25.....alltså ganska billigt

Permalänk
Medlem

det går in ca: 4,3gig.
Man blir snuvad på det sista, varför vet jag inte. Men min Pioneer A05 vill då inte stoppa in mer än ca: 4,3.

Visa signatur

I'm not a n00b, not yet a 1337!

Permalänk
Medlem

Det beror som vanligt helt på hur man räknar. Det är dels skillnad på "rå datakapacitet" och "maximal storlek på alla filer" eftersom det går åt plats till filsystem och felkorrigeringsinformation. Sen är det det där med att somliga räknar K som 1024 och andra som 1000.
Bränner man filer ryms det som sagt 4.3 (om man räknar "på riktigt").

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

och att felkorrektion/annat trams tar upp lite plats också såklart

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Sen är det det där med att somliga räknar K som 1024 och andra som 1000.
Bränner man filer ryms det som sagt 4.3 (om man räknar "på riktigt").

Men det är väl 4,7 GB som det står att dom ska rymma, inte 4700000000 byte?
Det är ju i så fall 4800 nånting MB, så tänker man inte på att 1k är 1024 så blir det ju ännu mer som dom rymmer....

Men ok, 4,3 GB ska det alltså gå in då i praktiken eller?
Ganska precis 6 700MB skivor då, så ungefär halva priset på dvd-media iallafall

Permalänk
Medlem

Man får in 4700000000 byte vilket motsvarar ca 4,38 GB eller ca 4482 MB.
De använder samma trick som vissa hårddisktillverkare och kallar 1 miljard byte för 1 GB när i själva verket 1 GB=1024*1024*1024. Jag har bekräftat detta med min DVD-brännare, max är ca 4.38 GB.

Sedan så om man istället bränner SVCD eller VCD så får man faktiskt in 800 MB (äkta MB) mpg på en 700 MB CD på grund av lägre felkorrektion än en data-CD. Så ska man jämföra så så blir det ca 5.6 (S)VCD-skivor på en DVD. Men om DVD-skivan kostar 20 kr så motsvarar detta ändå 3.57 kr per CD vilket är ganska billigt men inte omöjligt. Bränner man datafiler så blir det 6.4 CD per DVD.

Men 6 skivor per DVD är ändå jämförbart (eftersom man inte kan köpa tiondels skivor). Och jag ser det som en fördel att det inte blir lika många skivor att hålla reda på.

EDIT 2003-09-19 (ville ej bumpa):
Jag har fått reda på att kapaciteten faktiskt är aningen högre än 4,7 miljarder bytes:

Alla DVD+R/+RW: 4 700 372 992 Bytes

För DVD-R/-RW finns två olika storlekar
- 4 706 074 624 Bytes och
- 4 707 319 808 Bytes
vilka kan förekomma på både -R och -RW.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IG
Men det är väl 4,7 GB som det står att dom ska rymma, inte 4700000000 byte?
Det är ju i så fall 4800 nånting MB, så tänker man inte på att 1k är 1024 så blir det ju ännu mer som dom rymmer....

4,7 GB är exakt samma som 4,7 * 10^9 byte. Datorn din räknar dock med Gibibyte (2^30) istället för Gigabyte

Permalänk
Medlem

#include <rant.h>

Åååh, det där med "Gibi" och "Mibi" och vad de nu vill kalla det måste vara det absolut sämsta påfundet vad gäller enheter och prefix, _någonsin_. Aningen värre än engelsmännens måttsystem.

Hårddisktillverkare och några andra, som vill få saker att se stora ut, räknar 1kB som 1000 byte (och en MB som 1000000 o.s.v.) medan alla andra räknar 1k som 1024, 1M som 1024x1024 (und so weiter). Det tidigare sättet är _FEL_, det senare sättet är _RÄTT_. (Så är det postulerat och så skall det vara).
De 4.7GB man rymmer på en DVD-R är "falska" GB (man har valt det felaktiga sättet bara för att få det att verka större, eftersom "alla andra gör det ju"), vilket är knappt 4.38 "riktiga" GB.
Och allt det där med Gibi och annat trams är bara ett sätt att anpassa datautrymme till SI-systemets prefix (vilket är fullständigt onödigt).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen funkar tricket och många tror att man kan få in 4.7 GB istället som de verkliga knappa 4.38 GB på en brännbar DVD.

Jag håller fullständigt med Stack. 1KB = 1024 byte. 1MB = 1024 KB.
1 GB=1024 MB

Fast en del menar att en GB är samma sak som en glass. Får man plats med drygt 4 GB-glassar på en DVD-skiva? Beror väl på om det är Magnum eller Big Pack förstås. Är det i så fall bra att förvara DVD skivorna i frysen?

Permalänk
Medlem

Somliga säger att MB är en tysk bil. Frågan är om det går 1000 eller 1024 bilar på en glass.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Jo många räknar med 1024 istället för 1000. Men saken kvarstår. SI enheterna SKA gälla. DVS k = 1000, M = 1000000 osv. Problemet har bar uppstått pga slöa programerare och användare som inte förstår datorer.

Det som är problemet är windows filhantering till stor anledning. Windows själv rapporterar ju 3st olika storlekar på filer. I byte, i kB (1024B) MB (1048576B). Så problemet skulle inte existera om alla hade följt normerna för börja... Men det är ju jobbigt att skriva koden och behöva multiplicera med 1024 istället för 1000 osv...

Jösses alltså.

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Det beror som vanligt helt på hur man räknar. Det är dels skillnad på "rå datakapacitet" och "maximal storlek på alla filer" eftersom det går åt plats till filsystem och felkorrigeringsinformation. Sen är det det där med att somliga räknar K som 1024 och andra som 1000.
Bränner man filer ryms det som sagt 4.3 (om man räknar "på riktigt").

Det här med "rå kapacitet" och "maximal storlek på alla filer" verkar vara samma sak på DVD-R har jag märkt. Man räknar som tur är på den verkliga kapaciteten, även om man nu räknar byte. Högerklickar man på en mapp i datorns utforskare så kan man se storleken (tror man ser det även i byte). Så länge som storleken inte överstiger 4 700 000 000 byte så får man in det på DVD-skivan när man bränner. Detta stämmer åtminstone när man bränner DVD-video men då är det få filer som är stora vilket kanske gör att filsystemet kan försummas jämfört med många små filer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thinker
Jo många räknar med 1024 istället för 1000. Men saken kvarstår. SI enheterna SKA gälla. DVS k = 1000, M = 1000000 osv. Problemet har bar uppstått pga slöa programerare och användare som inte förstår datorer.

Det som är problemet är windows filhantering till stor anledning. Windows själv rapporterar ju 3st olika storlekar på filer. I byte, i kB (1024B) MB (1048576B). Så problemet skulle inte existera om alla hade följt normerna för börja... Men det är ju jobbigt att skriva koden och behöva multiplicera med 1024 istället för 1000 osv...

Jösses alltså.

Jag tycker härmed vi bestämmer att datorer inte skall räkna binärt längre...
Keep it real, man!

Permalänk

En sak som ni får lägga i åtanke är att det idag inte sälj (vad jag vet) diskar som bränner på mer än en ena sidan av ett lager.

Det är sådeles 4,7 gb utrymme på varje sida av en platta och maximalt kan du lägga in 4,7 gb x 4 = 18,8 gb på en DVD med 2 lager och skrivning av båda sidor.

Antaligen så är det sådanna så pass dyra att det inte är lönt. Det är därför som tillverkare har dubbel DVD:er istället för allt på samma skiva.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKulspruta
En sak som ni får lägga i åtanke är att det idag inte sälj (vad jag vet) diskar som bränner på mer än en ena sidan av ett lager.

Det är sådeles 4,7 gb utrymme på varje sida av en platta och maximalt kan du lägga in 4,7 gb x 4 = 18,8 gb på en DVD med 2 lager och skrivning av båda sidor.

Antaligen så är det sådanna så pass dyra att det inte är lönt. Det är därför som tillverkare har dubbel DVD:er istället för allt på samma skiva.

Nänänänä ta fram miniräknaren igen

Lager 1 rymmer 4.7Gb och lager 2 rymmer 3.8Gb.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Nänänänä ta fram miniräknaren igen

Lager 1 rymmer 4.7Gb och lager 2 rymmer 3.8Gb.

doh! du har rätt! 17 nånrning ska det altså¨bli

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Så länge som det inte finns spelare som kan läsa båda sidorna utan att man manuellt måste vända på skivan så känns dubbelsidiga DVD-skivor rätt onödiga tycker jag, man kan lika gärna bränna 2 vanliga. Man måste ju ändå ta ur och vända skivan och då kan man lika gärna stoppa in en ny skiva. Är ju dessutom svårt att skriva/trycka på de dubbelsidiga skivorna eftersom båda sidorna innehåller data. Men om dubbelsidiga skivor blir vanligt så kommer det nog dubbelsidiga läsare också så småningom. En gång i tiden så var det naturligt att vända på LP-skivor och jag minns att det kändes lyxigt att inte behöva vända på CD-skivor men jag tror inte jag vill ha tillbaka vändandet igen... Bara att hålla reda på vilken sida som är A och B känns drygt. När man spelade kasettband så satte man ju alltid in bandet felvänt, men så småningom kom autoreverse!

Det finns inga dual layer brännare och kommer vad jag kan förstå aldrig att komma några heller då det verkar fysiskt omöjligt. Däremot finns det pressade DVD-skivor (alltså ej brännbara) som är dual layer. Det är rätt så vanligt på köp/hyr - filmer.