Permalänk
Hedersmedlem

Problem med hemmanätverk

Nätverket är såhär: Laptop med ett 3Com-nätverkskort -> tp-kabel -> Hubb <- Tp-kablel - Stationär dator.

Laptopen har win2k och stationära har winXP. När jag för över filer via ftp (får inte "nätverks kopiering" att funka) så tankar jag bara upp/ner i max 224 KB/s. Båda nätverkskorten och hubben är 10/100 Mbit. Använder Bulletproof-ftp som server på stationära samt SmartFtp på laptopen. Varför går det så långsamt? Borde tanka i minst 2.5 MB/s...Nån som vet om någon inställning som kanske är fel?

Har btw fast ip på båda datorerna.

Vill tanka snabbare =/

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Den väljer att skicka över internet istället för ditt nätverk? Kan vara någon ip inställning isåfall.

Permalänk
Medlem

duplexen kanske ?..testa att ha autosense på.

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk

Ställ in på full-duplex och kolla hur snabbt den skickar och tar emot då.

Visa signatur

"Juste parce que je crois qui pas moyen nécessaire que je fais confiance à tous il dit"

"quod scri´psi scri´psi" - "vad jag har skrivit, det har jag skrivit" (Joh. 19:22 i Vulgata)

Permalänk
Hedersmedlem

För det första så är inte internet inkopplat. Sitter på modem så :). Den skickar alltså inte via internet.

Hur ändrar man duplex då?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Ändringar görs under egenskaper för nätverkskorten. När du ändå är där och pillar kan du också testa att ställa hastigheten på 100Mbps i stället för Auto. Det kan ibland hända att kort och hub inte kan komma överens om vilken hastighet som skall köras.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem

ok tack...nu vet jag hur man gör det

Fast när jag ställde in allt på 100 full så gick hastigheten ner till 50Kbps, en försämring alltså. Provade alla alternativ som gick (100 halv/full, 10 halv/full) men inget funkade "bra" förutom auto då jag som tidigare låg i ca 200Kbps... Vet inte riktigt vad mer som kan vara fel....är det fel på kortet tror ni?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.