Permalänk
Medlem

Dioder och Neon!

Tillbaks igen med fler frågor och ideer! Har bästämt mig för att köpa neon ljus men kan inte bestämma färg. Vad passar svart bakgrund? Blått, Grönt, Gult? Ni som känner til AT lådor vet att det finns en plast bit som täcker Turbo Reset knapparna. DÄr tänkte jag placera dioder. Var kam man köpa dem?

Visa signatur

Benjamin*Nixon89*Langolz

Kossa Kossa mu dum som en GNu!

Permalänk

Men det var då helvete vad en del har problem (nu är inte allt detta riktat mot dig utan mot många på detta forum) Det heter LYSdioder (LED= Light Emiting Diode) en diod är en "vanlig" jävla halvledare som inte gör annat än spärrar strömen om stpänningen inte är högre än 0,6V. LYSdioder kan köpas på www.elfa.se eller www.lsdiodes.com den sistnämda vet jag inget om. Men ELFA funkar fint

Visa signatur

Uncle ben's såser!!!
"Känn mig i fickan"-FLAGEL | Jag är väl inte lätt LURAD?

Permalänk
Medlem

som skyltnisse måste jag säga att neon är en gas och endast har en färg nämligen röd, det är alltså gasen som lyser och glaset är genomskinligt, det finns andra färger med då är det inte neon

Men när man snackar datorbelysning är det så långt ifrån neon man kan komma.

(har stört mig på detta ständiga uttnyttjande av ordet neon ett bra tag )

Permalänk
Medlem

Nja neongas lyser väl mer åt orange tror jag. Det gör i alla fall mina fina nixierör

Grönt går fint ihop med svart tycker jag, för att svara på frågan.

Och dioder kan du köpa på www.elfa.se . De vanligaste typerna är väl 1N4148 eller 1N4001.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hallon_the_man
Men det var då helvete vad en del har problem (nu är inte allt detta riktat mot dig utan mot många på detta forum) Det heter LYSdioder (LED= Light Emiting Diode) en diod är en "vanlig" jävla halvledare som inte gör annat än spärrar strömen om stpänningen inte är högre än 0,6V. LYSdioder kan köpas på www.elfa.se eller www.lsdiodes.com den sistnämda vet jag inget om. Men ELFA funkar fint

Som sagt det heter LYSdioder!!! eller LEDs !!

Visa signatur

[Processor] AMD XP Barton 2500+@3200+ | [Moderkort] ABIT NF7-S rev 2.0 | [RAM] 2x 256 TwinMOS 400 DDR | Gainward Gf4 ti4200 128 megs Golden, | [HDD] 80 gigs Western, 160 gigs Maxtor, 200 gig Maxtor x2 = 640 gig. |[Chassi] Neonlight

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med "light emitting diod"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin
Vad är det för fel med "light emitting diod"?

lite långt att skriva...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Nja neongas lyser väl mer åt orange tror jag. Det gör i alla fall mina fina nixierör

Det är dock något åt det röda hållet ändå.. Nixierör lyser mer orange än "rena" neonrör.

Grymmast är HeNe-lasrar, själva röret lyser i en snygg rosa/laxfärgad färg medan strålen som kommer ut är röd.

Permalänk
Medlem

Delarium >> Jo jag vet därför folk förkortade det tll LED(s)

Men det fick man inte tydligen skriva här...

Edit: Jag läser som en skogsmyra!

Jag fick denna mening:
Som sagt det heter LYSdioder!!! eller LEDs !!

till

Som sagt det heter LYSdioder!!! inte LEDs !!

Hehe jaja då var det löst då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hallon_the_man
Men det var då helvete vad en del har problem (nu är inte allt detta riktat mot dig utan mot många på detta forum) Det heter LYSdioder (LED= Light Emiting Diode) en diod är en "vanlig" jävla halvledare som inte gör annat än spärrar strömen om stpänningen inte är högre än 0,6V. LYSdioder kan köpas på www.elfa.se eller www.lsdiodes.com den sistnämda vet jag inget om. Men ELFA funkar fint

tyvärr hallon du har FEL!
en lysdiod är en sorts diod så det är helt korrekt att säga diod.
men eftersom det finns väldigt många sorts dioder så e de bäst att säga vilken sorts diod man menar.. som i det här fallet lysdiod
nått som deremot sticker mig i ögat är när folk kallar dom diodrar
vad är en diodr?

angående "neon rören" rött passar bra med svart.. har 2 röda rör inne i bilen.. lyser mysigt när det är mörkt...

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
citat:Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk
Medlem

Finns en massa olika dioder. Germaniumdioder, kieseldioder, lysdioder och så orginalet, elektronrör. De finns åxå som dioder. Exemplevis EZ80.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Som sagt var är det helt rätt att säga diod
Eller är det fel att kalla t.ex. vinglas för glas..?

Topic:
Jag hade svart låda förut, blått rör var lugnt snyggast. Hade ett grönt rör också men det vart inte alls lika bra..
Men nu kör jag utan ljus eftersom det känns mest "cleant".

Edit:
Hallon:
Förövrigt funkar en kiseldiod och en lysdiod på precis samma sätt, bara bandgapet som är större så att den avger synligt ljus, givetvis har lysdioden också genomskinlig kapsel.

Permalänk
Hedersmedlem

Håll er till topic...

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite tragiskt att vissa inte kan låta bli att anmärka på sånt här, ni förstår uppenbarligen vad han menar, då behöver ni inte sitta och rabbla upp allt det där i en "hej jag är en supernörd som är så smart och måste anmärka på allt för jag har inget liv" (inte riktat mot någon, hoppas ingen tar illa upp)

nåja, om jag vore dig skulle jag ta en lite mer ovanlig färg, blått är snyggt, men som alla vill juh ha blått. Köp istället ett orange eller ett UV och måla chassistommen med floucerande färg

/PM

Visa signatur

/Martin