Permalänk
Medlem

Bra CPU-fläkt?

Har precis införskaffat en XP2500+ Barton processor och funderade på "Spire CPU-fläkt WhisperRock IV" eftersom den verkar tyst...men som vanligt är frågan om kylningen räcker till?

Har inga större överklockningsambitioner men lite vore ju alltid trevligt att kunna öka prestandan...

Permalänk
Medlem

Köp inte en "Spire CPU-fläkt WhisperRock IV", den är dåliga. Jag håller också på att leta processor fläkt och har frågat här på sweclockers, får se vad expeterna säger...!

Visa signatur

Leo

Permalänk
Medlem

Vad sägs som denna: Thermaltake A1607 Volcano 11 Xaser Edition SocketA (max XP3400)

Visa signatur

The man, the concept
AMD 3200+ @ 2500Mhz - Asus A8N32-SLI Deluxe - 2x512mb Crucial\Ballistix - Geforce 6800GS - Hyundai L90D+ 2xRaptor 36GB@Raid0

Permalänk
Medlem

Hej. Kanske denna vore något? Har en själv och är mycket nöjd. Se länk nedan.......

http://kylning.com/info.php?products_id=543&kylid=f010695eb67...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

den duger om du inte skall överklocka... jag tycker du ska satsa på någon av thermalrights kylare

Visa signatur

* ASRock 4core Dual VSTA * E4300@2,6Ghz * Corsair VS 667DDR2 * Gainward Geforce fx 5950 ultra *

Permalänk

Ingen volcano. En Zalman CNPS7000A-AlCu eller en Silent Boost är det som gäller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reffo
den duger om du inte skall överklocka... jag tycker du ska satsa på någon av thermalrights kylare

Varför det när han redan konstaterat att han inte tänker klocka i några större mängder?

Permalänk

TT Silent Boost är ett bra tips

Permalänk
Medlem

cnps 7000alcu rockar, fattar inte varför folk inte har den mer?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Den är förvisso bra men samtidigt svår att modda om man är intresserad av luftgångar och ducts. Men som sagt är man inte inne på sånt så är den ett klockrent val.

Permalänk

silent boost e lika bra som min gamla arctic cooler super silent copper, eller lika dålig om man vill se det på det viset

har en sådan nu

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
silent boost e lika bra som min gamla arctic cooler super silent copper, eller lika dålig om man vill se det på det viset

har en sådan nu

Hur fan kan du gämföra en Artic cooling med Silent Boost? Artic Coling är baserad på aluminium och Silent Boost på koppar.! Har haft bägge två och någon liknelse finns inte!!!
Wake up my brother!!!!!!!!

Edit:: Har du ett skit chassi med dålig ventilation eller!?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Hur fan kan du gämföra en Artic cooling med Silent Boost? Artic Coling är baserad på aluminium och Silent Boost på koppar.! Har haft bägge två och någon liknelse finns inte!!!
Wake up my brother!!!!!!!!

Edit:: Har du ett skit chassi med dålig ventilation eller!?

Låt mig säga så här: Min gamla Arctic hade koppar botten och den satt på en palomino 1900+ med dessa temperaturer, 45 idle 55 load ( default vcore 1.75 )

Min nuvarande ´Silent Boost som sitter på en Barton 2500+, allting default vcore 1.65...
temp 48 idle 54 load

tänk oxå på att palomino är mycket varmare och drivs med högre vcore, och skulle jag köra min barton 2500+ med 1.75vcore så kan du tänka dig att det tempen skuttar upp

TT är överskattat, punkt slut

Nu kör jag 1.5 vcore o ligger på 43-49 grader

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så jävla dålig är inte Spire WhisperRock IV tycker jag. Man får gott och väl vad man betalar för när man köper den, iallafall i mitt tycke.

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Låt mig säga så här: Min gamla Arctic hade koppar botten och den satt på en palomino 1900+ med dessa temperaturer, 45 idle 55 load ( default vcore 1.75 )

Min nuvarande ´Silent Boost som sitter på en Barton 2500+, allting default vcore 1.65...
temp 48 idle 54 load

tänk oxå på att palomino är mycket varmare och drivs med högre vcore, och skulle jag köra min barton 2500+ med 1.75vcore så kan du tänka dig att det tempen skuttar upp

TT är överskattat, punkt slut

Nu kör jag 1.5 vcore o ligger på 43-49 grader

Hej igen. Villket skitsnack. Min ligger på 36 grader vilande och 46-47grader efter ett par timmars spelande online. Kom inte och säg att Artic Cooling kyler en XP3200+ till samma temp!
Vad har du för kylpasta, prova Arctic Ceramique kanske du får bättre värden. Nått fel gör du nog eftersom dina värden är så kassa!
Kolla in denna test förresten så kanske du ser att nått är fel på din burk.

http://www.pcabusers.com/reviews/thermaltake/silentboost/p1.h...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Hej igen. Villket skitsnack. Min ligger på 36 grader vilande och 46-47grader efter ett par timmars spelande online. Kom inte och säg att Artic Cooling kyler en XP3200+ till samma temp!
Vad har du för kylpasta, prova Arctic Ceramique kanske du får bättre värden. Nått fel gör du nog eftersom dina värden är så kassa!
Kolla in denna test förresten så kanske du ser att nått är fel på din burk.

http://www.pcabusers.com/reviews/thermaltake/silentboost/p1.h...

ta det lite lungt. ingen idé att bara slänga glåpord och annat töntigt.

Värdena kan ju bero på en hel del olika saker. en stor bov är tempsensorn, de ger nästan alla olika resultat moderkorten. kan skilja från nån enstaka grad till 10-15 grader.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Hur fan kan du gämföra en Artic cooling med Silent Boost? Artic Coling är baserad på aluminium och Silent Boost på koppar.! Har haft bägge två och någon liknelse finns inte!!!
Wake up my brother!!!!!!!!

Edit:: Har du ett skit chassi med dålig ventilation eller!?

varför skulle han INTE kunna gämnföra dom? kylare som kylare, de har ju samma uppgift.
spelar ju ingen roll den är av koppar eller aluminium.
går ju ändå att gämnföra prestandan mellan dom.

Och till sist, mitt tipps om du vill ha en tyst och flitig kylare är denna
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=35454&t=&l=&Avd...

den är tyst och har goda kylkunskaper.

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk

kyro, jobbar du hos TT?

hehe, ledsen men det är inget skitsnack

och japp det stämmer att jag har arctic ceramigue pastan

har monterat sakerna 3 ggr nu iom att jag har pinmoddat lite och jag kan inte se vad som skulle göras på ett felaktigt sätt

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

48 idle låter lite väl mycket med en silent boost faktiskt. Chassifläktar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
Och till sist, mitt tipps om du vill ha en tyst och flitig kylare är denna
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=35454&t=&l=&Avd...

den är tyst och har goda kylkunskaper.

Hur kan du säga att den är tyst när vi pratat om kylare som whisperrock och silent boost? Den kyler visserligen väldigt bra men i jämförelse med dem är den ju inte alls speciellt tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
48 idle låter lite väl mycket med en silent boost faktiskt. Chassifläktar?

Hur kan du säga att den är tyst när vi pratat om kylare som whisperrock och silent boost? Den kyler visserligen väldigt bra men i jämförelse med dem är den ju inte alls speciellt tyst.

har aldrig påstått att den är Tystare än de andra, bara att den är tyst, dvs att den inte låter så mycket.

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk

Nej jag vet att du inte sagt att den är tystare, men speciellt tyst är den inte. I alla fall inte dom jag monterat och testat.

Permalänk
Medlem

Tjena "Arctic Cooling" billig skräp som kräver många chassifläktar, har lyckats få ihop en bra kombenation. 6 Arctic cooling temp chassifläktar, och den nya "Arctic silent 2 Pro Tc". de ni ska tänka på är att plocka bort sensorn från fläkten o twinna ihop kablarna, o koppla den till en fläktstyrning. så har du en dator som kan vara tyst i de lägen du ska arbeta, och överklocka i de fall du tex ska te Lan

Ha de gottwie

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla förslag, men eftersom jag ska beställa från Komplett och inte vill lägga massa extra i frakt så får det nog bli en "WhisperRock IV" ändå.
Jag tror att en "AERO 7+" skulle låta lite för mycket i mitt tycke och vad jag kan se så har de inte så mycket bättre alternativ.

Jag får väl leva med att köra oklockat...

Permalänk
Medlem

Swiftech MCX462+ äger dem alla!

Permalänk
Medlem

annars finns ju alpha pal med en tyst fläkt... eller om du vill ha lite bättre kylning så är ju en kylare från thermalright det bästa tipset tex . SLK 800-947

Permalänk
Medlem

Jag har en Spire WhisperRock IV på min AMD XP2800+ och den ligger på 82grader enligt BIOS!!! Jag fattar inte varför, många säger att det är en bra fläkt så vad e nu detta? Den sitter bra och gör ca 2500 RPM som e max. Vad kan felet vara, kylpastan eller något annat kanske??

Visa signatur

Leo

Permalänk

Känns flänsen som 82 grader? Kan ju vara så att den visar helt fel temp.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Du har säkert monterat den fel. Gör om, gör rätt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Men skulle den kunn vara felmonterad i så fall? Den sitter fast på båda sidorna och den sitter bra. Hjälp!

Visa signatur

Leo

Permalänk

Ta bort den och montera tillbaka den. Och som davidrone sa, känn på flänsen, är den het så montera om.

Permalänk
Medlem

Men är det så bra att känna på en fläns om den ligger på typ 80 grader?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro