vad säger ni om den här?

Permalänk
Medlem

vad säger ni om den här?

IBM/Hitachi Deskstar 180GXP 180Gb 7200rpm (OBS! 8Mb cache!) UDMA100 IDE för 1299:- @ datorbutiken.se

Låter den mycket? sattsar på ett mycket tyst system jag, kör helt utan fläktar nu, enbart vatten och en tank. Så jag vill ha lågt ljud. har en Seagate Barracud 60gb nu. Den låter ingenitnng alls. Går de att jämnföra i ljud?

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem

Den är bland de tystaste men tror nog Cudan är snäppet tystare i teorin. Googla runt så hittar du jämförelser på diskars ljudnivå.

Permalänk
Medlem

kollade runt litegrand 31db såg jag.. är det mcyket / lite för en hdd? kollade litegrand överallt.. men hittade inte min Seagate hur många dB den har tyvärr! : / så jag har inget att jämnföra med..

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem

Samsung Spinpoint P80 160GB/IDE133 Denna hdd för 1139:- är det bra pris för den hdd:n?

Visa signatur

- - -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronkers
Samsung Spinpoint P80 160GB/IDE133 Denna hdd för 1139:- är det bra pris för den hdd:n?

På Pricerunner kan du se Kr/GB på hårdiskar, gör lite sökningar på www.pricerunner.se

ZerXes

Permalänk

IBM/Hitachi är känt för att paja efter ett tags användande tyvärr.
Fujitsu är anmälda pga att dom sätter in pissiga saker i sina HDs. Läste om det i Computer Sweden för nån dag sen... Skummade dock igenom rätt snabbt så jag är inte 100% säker dock.

Leve Seagate och Maxtor. Köpte min Maxtor 160 8Mb Sata för 1400 spänn på Mycom. Helt ok. Hata postorder (eller rättare sagt, hata POSTEN).

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Men den dära samsungen som jag skrev om. Låter de mycket? är det nå fel på samsung? kunde inte hitta någon recension om det tyvärr! : /

Visa signatur

- - -

Permalänk

Jag har ett Samsung kylskåp som jag är smutsigt nöjd med...

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk

Och jag har en Samsung TV som jag är riktigt nöjd med.

Permalänk
Medlem

he-he! jo men fan då måste det ju vara lugnt. klart de gör bra hdd's då oxå! blir en sådan då!

Visa signatur

- - -

Permalänk

berätta sen om du är nöjd med den! Alltid kul å veta..

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
IBM/Hitachi är känt för att paja efter ett tags användande tyvärr.

SÅ BRA ATT DU ÄR DET MINSTA PÅLÄST ELLER HAR NÅGON SOM HELST ERFARENHET AV IBMS DISKAR EFTER 75 och 60GXP

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
IBM/Hitachi är känt för att paja efter ett tags användande tyvärr.
Fujitsu är anmälda pga att dom sätter in pissiga saker i sina HDs. Läste om det i Computer Sweden för nån dag sen... Skummade dock igenom rätt snabbt så jag är inte 100% säker dock.

Leve Seagate och Maxtor. Köpte min Maxtor 160 8Mb Sata för 1400 spänn på Mycom. Helt ok. Hata postorder (eller rättare sagt, hata POSTEN).

jadu min gamla maxtor gick sönder med 6mån uptime... Det var det gamla IBM deskstar diskarna som gick sönder väldigt mycket..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Min Ibm 180GXP 180gb fungerar alldeles utmärkt inte märkt av något pajande så din teori stämmer inte Tommy

Visa signatur

How peculiar

Permalänk

nja bara för era funkar behöver ju inte mena att alla funkar eller hur?
Jag utgår från många andra som har bekräftat strul med IBM/Deskstar.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
SÅ BRA ATT DU ÄR DET MINSTA PÅLÄST ELLER HAR NÅGON SOM HELST ERFARENHET AV IBMS DISKAR EFTER 75 och 60GXP

Lugna ner dig lille vän...

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Tror inte det spelar någe roll vilket märke du väljer av Seagate , Maxtor , WD lr IBM alla diskar e bra . Kollar man antalet reklamationer på dessa märken så ligger dom väldigt lika . Jag har 3 st IBM diskar var av den ena är 3 år gammal & ingen av mina diskar har pajat så jag är hel nöjd med IBM + IBM är mkt tyst

Permalänk
Medlem

Mina IBM-diskar har alltid fungerat klockrent, t o m dem ur 60GXP- och 75GXP-serien. I nuläget rekommenderar jag Hitachis (gamla IBM) senaste SATA-disk eller Maxtors liknande, snabba, tysta och hittills pålitliga.

Seagate är väl ett bra val om man prioriterar tystnad före prestanda.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Min IBM har gått i ett år nu. Dock ska jag köpa en Seagate snart. Min nuvarande låter ganska mycket och är bara 60 gb stor.

Permalänk
Medlem

Av egna erfarenheter har IBMs hårddiskar väldigt kort livslängd. Jag skulle aldrig köpa en IBM hårddisk om jag skulle köpa en ny

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Antielefant

av 12 ibm-diskar levde 1 mindre än 2 år, 2 mindre än 3. Samtliga dog vid transport av datorn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
Lugna ner dig lille vän...

Finns alldeles för många som dig på detta forum, kan du inte bara vara tyst istället för att spy ur dig massa trams som du inte har det minsta aning om. swec i ett nötskal

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Jag har kört två 60GXP i silent drive i två år. De snurrar fortfarande felfritt. Så att alla IBM-diskar är skit är nog en sanning med modifikation.

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
Finns alldeles för många som dig på detta forum, kan du inte bara vara tyst istället för att spy ur dig massa trams som du inte har det minsta aning om. swec i ett nötskal

Men hur vet du vad jag har för källor då? Kanske har jag haft otur som bara träffat på folk som har haft strul? Jag tycker du ska mogna till dig lite innan du gör massa personangrepp.
Vi är redan några som skrattar åt dig nu. Gör det inte värre för dig själv. Jag tänker inte tjafsa mer med dig nu för de andra här på forumet ska inte behöva läsa sånt här tjafs. Försök bidra med en bra stämning istället för att skapa jidder. Förstått?

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
Men hur vet du vad jag har för källor då? Kanske har jag haft otur som bara träffat på folk som har haft strul? Jag tycker du ska mogna till dig lite innan du gör massa personangrepp.
Vi är redan några som skrattar åt dig nu. Gör det inte värre för dig själv. Jag tänker inte tjafsa mer med dig nu för de andra här på forumet ska inte behöva läsa sånt här tjafs. Försök bidra med en bra stämning istället för att skapa jidder. Förstått?

vad har du för källor då?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Min Ibm funkar jättebra, bättre än min Western Digital.

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Storagereview

Kolla Storagereview, dom har en Reliability Survey. Sen kan du också kolla ljudnivåer på diskarna där.

Jag köpte mig en Seagate 7200.7 160 GB eftersom den är tyst, hör den inte alls men mitt system låter tyvärr ganska mycket. Samtidigt köpte jag också 2 IBM 180GXP 120 GB och en IBM 180GXP 180 GB till brorsan och kompisar. Hittills är jag den ända som har haft problem men dessa löste sig efter att jag kört Check Disk.

Permalänk
Medlem

Sen kan man kolla returfrekvensen och se att ibm/hitachi har minst antal returer på de flesta butiker dom har haft underlag att kolla på, vissa behöver fan växa upp på det här forumet....

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa en Hitatchi/IBM disk. Visserligen har jag ingen erfarenhet av deras senaste modell men av 75gxp, 60gxp, 120gxp och 180gxp. Och dom erfarenhetern säger mig att jag inte skulle köpa en sån igen.

Det som hänt med ibm-diskarna jag nämnde var att dom börjat låta och efter det helt enkelt slutat att fungera. Diskarna satt i olika datorer och användes av olika användare och jag kan lova att det inte berodde på "hårdhänta" användare.

Jag skickade in 6st av olika sort till ibm och fick tillbaka nya (reparerade). Och två av dom var trasiga redan från fabrik och startade aldrig. Två vet jag fortfarande fungerar och två såldes oöppnade.

Detta har aldrig hänt mig med hårddiskar av annat fabrikat så det är ju lite lustigt.

Visa signatur

.: Min Portföljdator : Länk :.
.: Duron 0.8@1.0 : KT7A-Raid : AiW Radeon 8500DV 'buildt by ATI' : Nec Fe950+ : ~92Gb Raid 0 : Vattenkylt i Hq45 :.

Permalänk

Vilket jävla liv det blev här då... Sök efter recensioner, Samsungen ska vara en jättebra disk. Och väldigt tyst förstås. Ska låta lite, lite då den jobbar.

Barracuda 7200.7 är inte alls lika tyst som gamla 4 och 5... De har tagit bort "dämpningsmaterial". Den ska väl inte vara direkt högljudd, men absolut inte knäpptyst heller.

Visa signatur

««« »»»