Mitt NF7-s VÄGRAR att installera WinXP!

Permalänk
Medlem

Mitt NF7-s VÄGRAR att installera WinXP!

Jag sökte efter trådar där folk haft liknande problem med installationen av WinXP, men jag blev fan inte klokare för det.

Detta börjar bli minst sagt irriterande. Problemet yttrar sig på följande sätt:

Först bootar jag från XP-skivan och trycker F6 i början för att ladda drivruterna, som jag har på diskett, till SATA-controllern. När det är klart så fortsätter den ladda lite drivrutiner och sen SKA man ju komma vidare så man kan partitionera disken osv... men så långt kommer inte jag. När den laddat drivruter ett tag så blir skärmen plötsligt svart och den verkar bara stanna upp.

Jag har provat att både flasha till den nyaste biosen men det blev ingen skillnad. Jag körde med disketten som följde med moderkortet, men tankade även ner den senaste versionen från Abit:s site. Det kanske bör tilläggas att jag har en Seagate SATA 160 giggare, som det förövrigt gick prima att formatera med Seagates diskprogram. Det är just WinXP installtionen som jävlas.

Någon som har en susning? Har aldrig kört fast så här förut, men nu har jag ingen aning om hur jag ska få igång skräpet. Mycket tacksam för lite tips!

Permalänk
Medlem

för klent nätagg?

en kompis till mig hade samma problem (dok inte samma moderkort som dig), men han köpte ett nytt nätagg (han hade bara ett klent jevla skit före) och sedan funka det prima.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nect
för klent nätagg?

en kompis till mig hade samma problem (dok inte samma moderkort som dig), men han köpte ett nytt nätagg (han hade bara ett klent jevla skit före) och sedan funka det prima.

Har en Antec Sonata-låda och tror att nätagget är ett True Power 380W så det borde inte vara några problem.

Permalänk

har du gjort installationen innan någon gång? Jag har likande att det inte funkar när jag har mitt G4 ti4200(Gainward)
Bytte sedan till ett gamalt pci kort och då fungerade det fint... Vet att det finns grafikkort som inte funkar så bra med vissa moderkort

Permalänk
Medlem

Om det är svensk version av XP, så händer det för mig också, det är som att den hoppar ut i dosläge, med en prompt som blinkar högst upp till vänster. Det brukar ta kanske 30-40 sek sen fortsätter den installationen, händer inte om jag installerar engelsk version av någon anledning. Hur länge har du väntat efter att den svartnat?

Permalänk
Medlem

lovar att det är minnena som spökar, har du flera testa att bara köra med ett.
Annars kan du kanske låna någon annans minne.

Visa signatur

Dell Inspirion 8600c, 1.6 ghz 512 mb ati 9600 pro 80 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jams
Om det är svensk version av XP, så händer det för mig också, det är som att den hoppar ut i dosläge, med en prompt som blinkar högst upp till vänster. Det brukar ta kanske 30-40 sek sen fortsätter den installationen, händer inte om jag installerar engelsk version av någon anledning. Hur länge har du väntat efter att den svartnat?

Ahh, du beskriver mitt problem på pricken! Exakt detta hände mig. Jag vet inte hur länge jag väntade som längst, kanske 30 sekunder sedan tänkte jag att något måste ju vara åt helvete. Jag kanske skulle väntat längre. Jag provade även att installera Win2000 men den fastnade mycket riktigt precis innan man ska komma vidare för att börja partitionera.

Jag har vänt upp och ner på hela burken och bytt ut varenda komponent som grafikkort, hårddisk, cdrom osv... men jag kom till slut på vad problemet var. I NF7-S-lådan följer det med en liten adapter som heter "Seriell2", vilket gör att man kan ha vanliga ATA-enheter som t ex cdrom eller ATA-disk, på SATA-porten. Hur som helst provade jag att ta bort adaptern och koppla cdromen till den vanliga IDE-kontakten och enbart kör disken som SATA. Då plötsligt fungerade det och jag trilla nästan av stolen av förvåning eftersom jag hade gett upp och trodde moderkortet var trasigt eller nåt i den stilen. Hoppas detta kan hjälpa någon annan stackare på traven!

Offtopic: Maskinen går som ett spjut, men av någon anledning ställer mina TwinMOS PC3200-minnen om sig från 400, till 333 MHz. Kan man på något sätt tvinga dem köra i 400MHz som det är tänkt? Tror det är biosen som "nedgraderar" dem och jag kör senaste bioset.