Permalänk
Medlem

ADSL inte i första jacket

Ska snart installera ADSL hos min moster.
Deras dator är nere i källaren och det sitter ett telefonuttag placerat alldeles vid datorn.

Dessvärre är inte detta första jacket, och alla uttagen är kaskadkopplade, så att om någon lyfter telefonluren bryts förbindelsen.

Så jag tänkte att jag skulle bygga om deras telefonsystem lite, genom att bygla alla uttag, och göra om det till ett seriekopplat system.
Tänkte då bara dra blanktrå från dom två undre piggarna till dom två övre på varje jack. Fungerar detta?

Permalänk
Medlem

Varför inte koppla in modemet vid första jacket och sedan dra tp-kabel ner till källaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Varför inte koppla in modemet vid första jacket och sedan dra tp-kabel ner till källaren?

många meter kanske

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

jag har ca 120 m tp kabel i huset..och de borde inte gå åt mer

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Här är en sida som beskriver hur du kopplar om ordningen på jacken. Kräver dock att installationen skett med fyrledarkabel.

Edit:
Här kommer länken:
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/tele24se.html

Tack JenzA för att du fick den slanten att ramla ner.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkar knepigt..

Men går det alltså inte att parallellkopla sig då?
Verkar det enklaste, och då kommer juh alla signalerna fram dit så rent teoretiskt borde det gå?

Men sen har jag en fråga till.
Har nu kopplat in modemet/routern (kombinerad enhet från dlink) men jag får inte något IP från stationen.
Lampan med i:et och ringen lyser.
Stog i papprerna att det dröjer upp till 8 arbetsdagar från brevets datering (22:a) innan det kopplas in, men hur lång tid brukar det ta?

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att koppla ihop trådarna så man får första-jacket i källaren, men man måste ha en fyrledarkabel mellan samtliga jack. Kolla in hur man ska koppla trådarna på Ken´s bilder, dom är faktiskt ganska lättfattade (tycker jag iaf).
Annars så gjorde jag snabbt en bild i Paint för lääänge sen, om du nu skulle bli klokare av den:

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, men jag tror ni missförstår mig lite.
Jag vill alltså göra aså lite ingrepp som möjligt.

Därför har jag också briljerat lite med mina 1337-paintskillz å knåpat ihop en söt liten bild:

Detta kommer också göra att alla hör varandra i telefonerna när någon lyfter på luren.

Men fungerar detta för adsl?

EDIT: ADSL-modemet ska sitta i det sista jacket...

Permalänk
Medlem

Mycket tveksamt, splittern/modemet ska sitta i första jacket för att inte uppkopplingen ska brytas. Om du gör som på bilden kommer det säkert att fungera så länge inte någon rör telefonerna.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pari
Tack för alla svar, men jag tror ni missförstår mig lite.
Jag vill alltså göra aså lite ingrepp som möjligt.

Därför har jag också briljerat lite med mina 1337-paintskillz å knåpat ihop en söt liten bild:
http://hem.fyristorg.com/pari/grejer/adsl.JPG

Detta kommer också göra att alla hör varandra i telefonerna när någon lyfter på luren.

Men fungerar detta för adsl?

EDIT: ADSL-modemet ska sitta i det sista jacket...

Det som händer att filtret/splittern blir förbikopplat om du gör så där, Alla telefoner måste gå via filtret/splittern.

Har du inte läst länkarna jag och Hiker gav dig?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Går att köpa en så kallad Jackflyttningssats hos telia, brukar funka. kostar 260 spänn typ.
Men för övrigt är det ju som så att det måste sitta i första, parallellkoppla är en kass idé tyvärr.

annars kommer förbindelsen brytas om någon telefon lyfts... rätt jobbigt

Visa signatur

/Moosey

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pari
EDIT: ADSL-modemet ska sitta i det sista jacket...

Helt fel.

Som tidigare sagt ska splittern sitta i förstajacket av en anledning.

En splitter är kort sagt ett delningsfilter som ska ta bort adsl-frekvenserna från telefonerna, och telefonfrekvenserna från adsl-modemet.

För att detta ska fungera måste självklart splittern sitta *före* de telefoner den ska dela av.

En annan sak som kan vara intressant är att adsl-modemet mycket väl ka få problem med för lång telefonkabel, eftersom den inte är skärmad på något sätt. Alltså du får störningar på adsl-frekvenserna. Därför rekommenderar de flesta ADSL-leverantörer att du kopplar modemet på det *inkommande* jacket och sedan drar TP-kabel därifrån eftersom TP'n klarar störnignar betydligt mycket bättre. Men visst kan du prova.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Helt fel.

Som tidigare sagt ska splittern sitta i förstajacket av en anledning.

En splitter är kort sagt ett delningsfilter som ska ta bort adsl-frekvenserna från telefonerna, och telefonfrekvenserna från adsl-modemet.

För att detta ska fungera måste självklart splittern sitta *före* de telefoner den ska dela av.

En annan sak som kan vara intressant är att adsl-modemet mycket väl ka få problem med för lång telefonkabel, eftersom den inte är skärmad på något sätt. Alltså du får störningar på adsl-frekvenserna. Därför rekommenderar de flesta ADSL-leverantörer att du kopplar modemet på det *inkommande* jacket och sedan drar TP-kabel därifrån eftersom TP'n klarar störnignar betydligt mycket bättre. Men visst kan du prova.

Han menar att han skall ha modemet i det sista jacket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Han menar att han skall ha modemet i det sista jacket!

Modemet kopplas på splittern/filtret, Det går inte att koppla modemet i något telejack.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Modemet kopplas på splittern/filtret, Det går inte att koppla modemet i något telejack.

ne, men dom flesta (jag) ser det som en enhet. (modem+splitter)