Permalänk
Medlem

funkar detta?

vet inte riktigt om detta kommer att funka? men jag ska iaf bygga en fläktkontroller som bara kör 12/5V
och har en massa 2kanals vippar över.

fråga om ni inte fattar mina skisser

EDIT: ser att det är fel nu

hur ska jag koppla igentligen?

Permalänk

Du kanske kan tänka dig att använda en brytare med två pinnar att sluta till och en pinne gemensam istället? Så här:

edit: Lallade om poler när jag menade pinnar.

Permalänk
Medlem

meningen med det hela var att jag har en massa 2kanalare som bara ligger. ca 5-7st. tänkte att man kunde ha nån nytta av dom

Permalänk

Ok, jag antar att du med 2kanalare menar en strömbrytare med två pinnar och två lägen, dvs slår du till brytaren så är pinnarna ihopkopplade annars är de åtskilda?

Ska du prompt använda enlägesbrytare får du väl koppla en brytare från +5 till +fläkt och en brytare från +12 till +fläkt och PS jord till -fläkt och hålla reda på att du inte råkar aktivera bägge brytare samtidigt. Dumsnålt men det fungerar.

edit: fylleskrivning igen...

Permalänk
Medlem

Du kan inte koppla som på bilden för när du bryter till 12/5 volt då kommer det ingen ström till fläkten eftersom du bryter bort kabeln till den.

Sätt en brytare för 12 och en för 5.
Då slår du först av 12v och sedan på 5v, men se upp så du inte har båda på samtidigt för då får ju fläkten 12+5 = 17 volt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
Sätt en brytare för 12 och en för 5.
Då slår du först av 12v och sedan på 5v, men se upp så du inte har båda på samtidigt för då får ju fläkten 12+5 = 17 volt!

Ungefär det jag skrev va? Hm...måste ha skrivit det samtidigt.

Fläkten får dock aldrig 17 volt. Nätagget kommer att säga "NEJ NU LÄGGER JAG AV!!!" när du kopplar +12 till +5 samtidigt. Alternativt säger det "VILL DU SE RÖK? JAG SKA GE DIG RÖK!!!".

Permalänk

Alltså, med den där kopplingen, att sätta röd och gul kabel på samma stift i kontakten, kommer aldrig att funka.

För det första har du skapat en kortslutning mellan 12v och 5v, så säkringen i nätagget kommer gå...

Och för det andra, så blir det bara en on/off-funktion till fläkten...

Du måste ha en brytare med tre stift.
I annat fall får du göra en kombination med två brytare, en för 5 och en för 12v. Men slår du då på båda samtidigt får du en rejäl kortslutning, så en sån lösning är verkligen inte att rekommendera...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

jag såg nästan på 1 gång att det inte skulle funka (står till och med)
så det går inte att lösa det på något smidigt sätt?
det va ju lite synd. får väl ta å köpa mej ett par vippar med 3 kontaktdon då.

Permalänk

detta borde funka, kolla den fantasifullt döpta bitmappen nedan

www.angelfire.com/ak5/gruuu/hmm.bmp

EDIT: notera att det svarta kladdet symboliserar fläkten

Permalänk
Medlem

det kan de faktiskt göra. men hur kommer det att bli när man slår på 12V. kommer det inte att matas med 12V och 5V? eller blir det rent av kortis?
man måste väl ha en diod på 12V slingan också för att undvika kortslutning?

Permalänk

Det fungerar alldeles utmärkt med diodvarianten med endast en diod på +5V som Tobaksson visade (smart). Jag har t o m testat det nyss... Du får ett litet spänningfall över dioden men annars är det bara att köra på.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mockan
det kan de faktiskt göra. men hur kommer det att bli när man slår på 12V. kommer det inte att matas med 12V och 5V? eller blir det rent av kortis?
man måste väl ha en diod på 12V slingan också för att undvika kortslutning?

Kortis lär det inte bli tack vare dioden

Permalänk
Medlem

okey, då äre bara till och börja koppla

tackar så mycket för all hjälp!