Permalänk

Nätverksstrul: e-post instabil

Hej!

Jag har problem med ett nätverk.

Vad som används:
Win 2000 Server
Win XP klienter (5 st)
Telia ADSL Företag
D-Link DFE 916x
Surfingbird Gate

Kopplingsschema: Se bifogad bild.

Jag har problem med e-posten som fungerar bra för det mesta men ibland fås följande meddelanden i Outlook resp Outlook Express.

Citat:

(Outllok)
Uppgiften Kalle - Skickar och tar emot rapporterade felet (0x80042108): Det gick inte att ansluta till servern för inkommande e-post (POP3). Kontakta serveradministratören eller Internet-leverantören (ISP) om problemet kvarstår.

(Outlook)
Uppgiften Kalle - Skickar och tar emot rapporterade felet (0x800CCC0F): Anslutningen till servern kopplades från. Kontakta serveradministratören eller Internet-leverantören (ISP) om problemet kvarstår.

(Outlook Express)
Servern har oväntat kopplat från anslutningen. Möjliga orsaker kan vara ett serverfel, ett nätverksfel eller en lång tids inaktivitet. Konto: 'epost.luc.com, Server: 'epost.luc.com, Protokoll: POP3, Port: 110, Secure (SSL): Nej, Felnummer: 0x800CCC0F

Jag har dock lyckats utesluta fel hos lev av e-posttjänsten. Windows och Office har uppdaterats.

Har sökt på MS KB, men inte hittat något som är giltigt i mitt fall.

Kan det vara Surfingbirden som är instabil på något sätt och hindrar kommunikationen ???

Andra tips på felsökning uppskattas också!

Permalänk

Kommer du åt internet från denna dator när detta problem uppstår? Testa också om du kan komma åt din pop-3 sever via telnet när problemet uppstår, start - kör : telnet epost.luc.com 110. Kommer du inte åt den via telnet heller kan det vara din router som hindrar kommunikationen av någon anledning. Blir det likadant på alla datorerna eller är det bara en som krånglar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeyman
Kommer du åt internet från denna dator när detta problem uppstår? Testa också om du kan komma åt din pop-3 sever via telnet när problemet uppstår, start - kör : telnet epost.luc.com 110. Kommer du inte åt den via telnet heller kan det vara din router som hindrar kommunikationen av någon anledning. Blir det likadant på alla datorerna eller är det bara en som krånglar?

Jo, jag kan surfa utan problem trots att e-posten strular. Ska testa telnet senare idag.

Permalänk
Medlem

En annan sak du kan prova med är att ange ip-adressen till epostservern istället för namnet på den, så kan du även utesluta problem med DNS.

Fast om jag skulle få satsa mina två kronor ett troligt senario så är det problem med en tillfällig överbelastning hos leverantören, kanske har de satt max antal anslutning mot popen eller smtp och dessa är upptagna just för stunden men 2 minuter senare så är det 200 platser lediga.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN

Fast om jag skulle få satsa mina två kronor ett troligt senario så är det problem med en tillfällig överbelastning hos leverantören, kanske har de satt max antal anslutning mot popen eller smtp och dessa är upptagna just för stunden men 2 minuter senare så är det 200 platser lediga.

Jo, men detta har jag testat för. Från det aktuella nätverket kunde jag logga in på min hemdator via Terminal Services. Därifrån kunde jag hämta e-post från det aktuella kontot, trots att det inte gick "on location" så att säga.

Jag ska dock testa med Ip-adress istället som du föreslog. Tack för tipset.

Permalänk

Du har inte något antivirusprogram som är inställt på att scanna inkommande epost?

Permalänk

Jodå, Norton, men det blev ingen skillnad när jag inaktiverade det.

Permalänk
Medlem

En tanke, är det bara en klient du har problem med eller är det flera som får samma fel? Om det är flera och det ändå inte fungerar om du kör med ip till servern så finns nog risken att du har någe vajsing i routeriet.

Modemet ni använder, är det inbyggd router i det? Dvs dlinken är bara en switch?

En ide kanske skulle vara att testa med ett annat adsl-modem och kör direkt mot en klient för att testa. Iofs en omständig och lite trist metod men ibland kan det vara enklaste sättet att utesluta modemet/routern.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk

Testa gå in i inställningarna för Norton och sedan under email, klicka ur scan incomming och outgoing email. Brukar kunna strula en hel del...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeyman
Testa gå in i inställningarna för Norton och sedan under email, klicka ur scan incomming och outgoing email. Brukar kunna strula en hel del...

Redan gjort, det hjälpte inte!

Nu testade jag att telneta in. Och det lyckas ibland, ibland inte. När Outlook misslyckas att hämta mail så misslyckas telnet också.

Detgår inyte att pinga mailservern alls, den står väl bakom en brandvägg och den porten som ping utnyttjar är nog inte alls (?)

Rawen:
problemet uppstår på samtliga klienter,

D-linken är bara en hubb.

Om jag fattat det rätt Surfingbird-gaten både modem, router och firewall...

Permalänk

Har testat att uppgradera firmwaren på Surfingbirden, vi får se om det lyckas...