Bästa spelutvecklaren?

Permalänk
Medlem

Bästa spelutvecklaren?

Det har ju varit många diskussioner om vilket spel som är det bästa men inte vilken spelutvecklare som är det. Jag tänkte därför att man i den här tråden kan skriva vilken spelutvecklare som över lag gör de bästa spelen. Exempel på stora spelutvecklare: Electronic Arts, LucasArts, Capcom, Konami, Nintendo, Microsoft, Sony, Squaresoft (Square Enix), iD Software, Sierra.

Med stora menar jag att de har gjort ett stort antal spel, inte hur många exemplar de har sålt. Därför tycker jag att t ex. Valve inte räknas eftersom de bara släppt ett enda spel hittils.

Min röst går till LucasArts eftersom de har gjort så många bra äventyrsspel och Star Wars-spel till både PC och konsol. Capcom ligger även bra till med sin Resident Evil-serie och Nintendo har väl nästan aldrig gjort ett enda dåligt spel.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Black Isle är nog bäst och god tvåa är Lucasarts. http://www.blackisle.com/

Visa signatur

Det här är väl ingen konst.
Censur! Censur!

Permalänk
Medlem

Slänger in min röst senare idag, men ni får gärna slänga in nått spel som företaget ni "nominerar" har gjort inom parantes också. Inte alltid man vet vilka spel ett företag har gjort. T.ex. Black Isle vet jag inte.

Som sagt, svarar ontopic senare idag

Permalänk
Medlem

Re: Bästa spelutvecklaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Det har ju varit många diskussioner om vilket spel som är det bästa men inte vilken spelutvecklare som är det. Jag tänkte därför att man i den här tråden kan skriva vilken spelutvecklare som över lag gör de bästa spelen. Exempel på stora spelutvecklare: Electronic Arts, LucasArts, Capcom, Konami, Nintendo, Microsoft, Sony, Squaresoft (Square Enix), iD Software, Sierra.

Med stora menar jag att de har gjort ett stort antal spel, inte hur många exemplar de har sålt. Därför tycker jag att t ex. Valve inte räknas eftersom de bara släppt ett enda spel hittils.

Min röst går till LucasArts eftersom de har gjort så många bra äventyrsspel och Star Wars-spel till både PC och konsol. Capcom ligger även bra till med sin Resident Evil-serie och Nintendo har väl nästan aldrig gjort ett enda dåligt spel.

Tror inte varken EA eller Sierra är spelutvecklare längre. Däremot är dom förläggare. Samma sak med många av dom andra stora du nämner. Dom gör några spel själv och förlägger massa andra spel också.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur spelhistorien hittills har sett ut, så är det nästan ett brott att inte rösta på Nintendo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Bästa spelutvecklaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Tror inte varken EA eller Sierra är spelutvecklare längre. Däremot är dom förläggare. Samma sak med många av dom andra stora du nämner. Dom gör några spel själv och förlägger massa andra spel också.

Ja, så är det nog. Det står ju t ex. på webhallen att Sierra har utvecklat Half-Life...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

ID Software helt klart! Jag har spelat alla deras spel från wolfenstein 3d och har inte många klagomål att komma med. Dom gör inte bara bra spel, utan dom utvecklar även superba grafik-motorer som har använts i många spel, särskillt Q3-motorn. Tackvare dessa spel så har jag de skills idag som jag är rätt stolt över:D

Wolfenstein 3d
Doom1
Doom2
Quake 1
Quake 2
Quake 3
Quake 3 Team Arena
RTC Wolfenstein
RTC Wolfenstein: Enemy Territory
Doom3 Alpha

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

blizzard (har de ens gjort ett dåligt spel?)
lucas art (innan de började göra skitspel sådär runt år 2000)
och de där tjeckerna som har gjort mafia

samt de som gjort deus ex 1 och 2 också....(klart att tvåan blir grym)

Permalänk
Medlem

Epic &
Apogee

Visa signatur

"Hm. I've lost a machine.. literally _lost_. it responds to ping, it works completely, I just can't figure out where in my apartment it is."
http://wiki.beyondunreal.com/wiki

Permalänk

Rent klassiskt ligger MicroProse samt LucasArts/Films bra till. Men på senare tid är det väl Blizzard som har högst kvalitetstänkande (och verkar dessutom besitta en ambition om att deras spel ska kunna spelas längre tid än ett par dagar).

Edit:
MicroProse (grundat av bl.a. Sid Meier) har gjort giganter som: Master of Magic, Master of Orion, Civilization, Colonization, Railroad/Transport Tycoon, Pirates! och UFO: Enemy Uknown/Terror From the Deep.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

ASCARON Entertainment UK Ltd. kom från ingenstans och hoppade in som mina favoriter genom sitt spel "Tortuga: Pirates of the New World", som är väldigt likt (nyversion av?) "Pirates!" eller "Pirates! Gold" som antagligen är ett av världens bästa spel, någonsin.

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Medlem

valve så klart! och valve har inte bara gjort 1 spel dom har gjort 3(hl gc å snart csz) + delaktiga i andra spel t.ex op4 å blue shift

och nej jag e ingen cs freak

//edit: fixa lite typos

Permalänk
Medlem

Activision e bra...

Visa signatur

E6300 @ 2.0ghz - 1024mb DD2 667mhz - Radeon x1950xt 256mb

Permalänk
Medlem

Bioware ( Baldur's Gate, Tales of The Sword Coast, Baldur's Gate 2 Shadows of Amn, Throne of Bhaal, Neverwinter Nights, Shadows of Undrentide)
Black Isle (Mest för Planescape Torment men även för Fallout 1&2)
Blizzard North (Diablo 1&2, Lords of Destruction)
Troika (Arcanum, Temple of Elemental Evil)

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PzorK
Activision e bra...

Förläggare, inte utvecklare.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tryatron
ASCARON Entertainment UK Ltd. kom från ingenstans och hoppade in som mina favoriter genom sitt spel "Tortuga: Pirates of the New World", som är väldigt likt (nyversion av?) "Pirates!" eller "Pirates! Gold" som antagligen är ett av världens bästa spel, någonsin.

Om du gillar pirates, sugen på den här!.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bästa spelutvecklaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Ja, så är det nog. Det står ju t ex. på webhallen att Sierra har utvecklat Half-Life...

Heh.. jo.. Sierra förlägger HalfLife, fast det är Valve som utvecklat det.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Rent klassiskt ligger MicroProse samt LucasArts/Films bra till. Men på senare tid är det väl Blizzard som har högst kvalitetstänkande (och verkar dessutom besitta en ambition om att deras spel ska kunna spelas längre tid än ett par dagar).

Edit:
MicroProse (grundat av bl.a. Sid Meier) har gjort giganter som: Master of Magic, Master of Orion, Civilization, Colonization, Railroad/Transport Tycoon, Pirates! och UFO: Enemy Uknown/Terror From the Deep.

MicroProse rockade.. synd att dom har lagt ner.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

många spm inte tycker som mig men ja tycker square e bäst

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Med tanke på hur spelhistorien hittills har sett ut, så är det nästan ett brott att inte rösta på Nintendo.

Mjo, och dom har bara en person att tacka det för. Mario och Zelda har han lyckats bra med. Fast det finns ju många andra inom industrin som drivigt spel framåt också.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk

BLIZZARD!

Tycker att dom aldrig har gjort ett dåligt spel. Däremot är dom sega med att få ut spelen... Detta gör att dom blir KUNGLIGT bra

Visa signatur

Piteborna äro djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till de grekiska gudarnas giganter - Petrus Stecksenius-Graan 1731

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Om du gillar pirates, sugen på den här!.

Wuah!

Uber, dock var det där ju 3d, Tortuga: Pirates of the new world kör samma stil som i gamla Pirates!... det är riktig känsla i spelet, bara några smådetaljer som skiljer sig (förutom grafikmässigt).

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Medlem

Valve, Ion Storm

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

MicroProse

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk

Running with scissors!

Tänk att jag glömde dom:D Helt underbart sjuka spel.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Running with scissors!

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

westwood

Permalänk
Medlem

Lucasarts
Epic
Squaresoft-Enix
Ion-storm

Sade jag för många nu ?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Nintendo. Inget annat företag har skänkt mig så många timmar genuin spelglädje.

Permalänk

Square-Enix och Nintendo! Finns det några andra?

Visa signatur

<suck>