Bojkotta Sony-Ericsson!

Permalänk

Jag tycker det är lite skrämmande att läsa här hur många som faktiskt accepterar att en telefon skall gå sönder såhär lätt och att man själv ska betala för det!

Om det nu har blivit döda pixlar pga en liten stöt - då är det ju något fel på telefonen! jag har tappat min telefon två ggr tror jag. Och min telefon har inte gått i sönder (t610). Om KuttarOwe inte har tappat sin telefon, eller gett den några hårda stötar på något annat sätt, hur anser ni då att han har haft sönder den?

Nej, själv anser jag att en telefon bör hålla bättre än det här, således tycker jag att detta skall gå på garantin.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Som jag sa tidigare, pixlar dör inte av sig själv.

Det är känslig elektronik och du har sabbat den, bara att inse och betala priset för din klantighet! Jag skulle råda dig att ta en s.k. totaltförsäkring nästa gång du köper en mobil elller dyl. det täcker allt, även fast du sabbar den själv.

Jag tvivlar f.ö. på konsumentvägledarens kunskap inom elektronik och skärmteknologi, tror SE vet lite mer på det området faktiskt...

Hehe, jo expediten är nog en expert på det området Det är klart att det kan orsakas av nycklar i fickan. Det blir ett tryck mot displayen och en nyckel är ganska hård, alltså kan några pixlar dö... Inget konstigt med det... Ska bli kul att se hur det går, visst det är inte kul när man köpt nått och det går sönder, men ibland får man skylla sig själv...

Hoppas du får en ny display så vi slipper höra något mer gnäll i denna tråd

Men hallå, är du lite aggro, eller? Oavsett om expediten är raketforskare eller inte, vad vet du om vad som har hänt med telefonen i fråga? Troligtvis har expeditens morsa mer fakta om telefonen i fråga än vad du har.
Vad konsumentvägledaren har för kunskaper i skärmteknologi, är helt irrelevant. Han utgår från vad lagen säger (troligtvis jurist), och sen kan nobelpristagaren i fysik säga att det är fel utan att det hjälper SE. Stilla kroppen lite.

Det är bara att inse att de flesta företag skiter i vad som egentligen har hänt med telefonen i fråga. Om de byter eller inte har oftast inte med om de kan se vad som har hänt eller ej. Det är oftast policy att inte byta vid vissa sorters fel. Konsumentombudsmannen får dagligen in sådana fall, och oftast får kunden rätt. Men det lönar sig i alla fall för företaget. Ersätter de kunden är ärendet utaggerat och de kan försöka igen på nästa klagande kund. Han kanske har dåligt samvete, p.g.a. att han har tappat skiten någon gång, och struntar i att gå vidare.
Pengar rätt i fickan på Sony-Ericssons direktörer.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Som jag sa tidigare, pixlar dör inte av sig själv.

Skitsnack.Pixlar kan visst dö/låsa sig av sig själv.Helt utan våld...

Permalänk
Medlem

"Det är känslig elektronik och du har sabbat den, bara att inse och betala priset för din klantighet!"

Och det baserar du på exakt vad? Du har ju inte ens sett telefonen!

"Jag tvivlar f.ö. på konsumentvägledarens kunskap inom elektronik och skärmteknologi, tror SE vet lite mer på det området faktiskt..."

Och du tycker inte att SE befinner sig i en jävig situation?

"Hehe, jo expediten är nog en expert på det området :)"

Om du som inte ens sett telefonen i fråga kan du uttala dig om vad som orsakat felet på den. Ja då måste väl expediten i _mobiltelefonaffären_ ha tillräcklig kunskap att bedömma det?

"Hoppas du får en ny display så vi slipper höra något mer gnäll i denna tråd ;)"
Hoppas din nya telefon för 5000:- slutar fungera och SE hävdar att du kastat den i marken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Som jag sa tidigare, pixlar dör inte av sig själv.

Det är känslig elektronik och du har sabbat den, bara att inse och betala priset för din klantighet! Jag skulle råda dig att ta en s.k. totaltförsäkring nästa gång du köper en mobil elller dyl. det täcker allt, även fast du sabbar den själv.

Om det är något som pajjar av sig själv så är det pixlar.
I alla fall om det är samma sorts teknik som används i TFT skärmar.

Som sagt, det är känslig teknik och alla exemplar håller helt enkelt inte måttet (blir för dyrt att tillverka det annars).

Permalänk
Medlem

Har tagit bort alla mina inlägg i denna tråd. Orkar inte inte schafsa. De som tycker att allt ska gå garantin och bara gnäller för att jag har en annan åsikt är väl de som klockar sönder sina grafikkort eller vars vattenkylning pajar och sabbar datorn och som sedan skickar tillbaka dem för att få nytt på garantin.

Peace out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Har tagit bort alla mina inlägg i denna tråd. Orkar inte inte schafsa. De som tycker att allt ska gå garantin och bara gnäller för att jag har en annan åsikt är väl de som klockar sönder sina grafikkort eller vars vattenkylning pajar och sabbar datorn och som sedan skickar tillbaka dem för att få nytt på garantin.

Peace out

Jag stör mig definitivt inte på din åsikt. Bara på din taskiga attityd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Har tagit bort alla mina inlägg i denna tråd. Orkar inte inte schafsa. De som tycker att allt ska gå garantin och bara gnäller för att jag har en annan åsikt är väl de som klockar sönder sina grafikkort eller vars vattenkylning pajar och sabbar datorn och som sedan skickar tillbaka dem för att få nytt på garantin.

Peace out

Jag vet inte vilka du syftar på. Men om du inte tycker att telefonen skall gå på garantin när den går sönder av helt vanligt användande, då är jag inte säker på om du vet vad garanti innebär. Eller menar du kanske att KuttarOwe inte har använt telefonen så som man skall?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Det var snarare så att jag påpekade att allt inte täcks av garantin som vissa verkar tro.

Hmm nu sitter jag här och svarar igen, sista chansen nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Det var snarare så att jag påpekade att allt inte täcks av garantin som vissa verkar tro.

Hmm nu sitter jag här och svarar igen, sista chansen nu

Visst, allting täckt inte av garantin men jag tycker att de ska bevisa att det är jag som har använt telefonen på ett felaktigt sätt (efterom jag har laglig rätt till det så tänker jag kämpa för att låta dem göra det) Man ska inte bara acceptera saker som företag gör. De gör inte alltid rätt eller har inte heller alltid lagen på sin sida. Jag är övertygad om att de lurar kunder dagligen eftersom man inte vet vilka rättigheter man har.
Detta är en pricipfråga för mig också. Jag vägrar att acceptera detta utan förklaring och har de inte en bra förklaring eller ett bra bevis så tänker jag misann dra detta vidare eftersom det är min lagliga rätt!

Att en telefon ska hålla för att ha i fickan tycker jag inte att det är någonting konstigt med. Det är min uppfattning i alla fall. Alla har vi våra olika uppfattningar.

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem

Det är rätt, på dem bara! Har man överklockat sin processor så den brinner har man självklart ingen garanti kvar, men har en telefon gått sönder av att man haft den i fickan är det ett solklart fall för garantin, och även reklamationsrätten. En telefon ska hålla tillräckligt bra för att kunna användas normalt.

Förresten är det väl rätt vanligt att pixlar självdör? Hur skulle det annars gå till? Att förstöra enstaka pixlar genom att stöta till skärmen har i alla fall jag aldrig hört talas om. T610:an har ju ett rätt hårt skal utanpå skärmen, och jag kan inte tänka mig att man skulle kunna skada det som ligger under utan att först spräcka skyddshöljet.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Förresten är det väl rätt vanligt att pixlar självdör? Hur skulle det annars gå till? Att förstöra enstaka pixlar genom att stöta till skärmen har i alla fall jag aldrig hört talas om.

De flesta pixlar dör vid tillverkningen p.g.a. att tillverkningsprocessen är ganska avancerad. Att pixlar dör under användning är väl ganska ovanligt(har aldrig hört talas om det), däremot går det lätt sönder om man tappar i marken etc. Jag kan självklart inte säga hurvida KuttarOwe har tappat telefonen eller ej, dock försökte jag ge en annan sida, dvs. hur företaget tänker, verkar dock inte vara så uppskattat

SE anser att det är yttre påverkan som orsakat detta fel, ofta är detta baserat på tidigare erfarenheter såsom att pixlarna på en display inte dör av sig själv(99.9% av fallen, om inte mer). Och nu pratar jag under användning, inte tillverkning!

Jag är 100% säker på att du får en ny display gratis om du står på dig.

Citat:

Att förstöra enstaka pixlar genom att stöta till skärmen har i alla fall jag aldrig hört talas om.

På en vanlig tftskärm så sitter det ingen glasruta framför, prova att peta på displayen, se vad som händer, det är därför man inte ska peta med fingrarna på en tftdisplay, man kan sabba den. Krävs ett hårdare tryck om det sitter en glasruta men som vi alla vet sviktar glas tillbaka vid ett tryck. TFT tekniken är känslig är den klarar inte alltid ett fall eller ett hårt tryck. Fråga någon som tappat en bärbar dator och den har gått sönder, chansen är stor att displayen är paj, det har jag sett och hört vid ett flertal tillfällen.

Permalänk
Medlem

Till KuttarOwe.

Du säger att det är märken på undersidan av telefonen. Jag undrar bara hur de har uppkommit... hehe...

Den hållbaraste telefonen är Nokia 3210, den har jag till att öppna ölflaskor med.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kit
Till KuttarOwe.

Du säger att det är märken på undersidan av telefonen. Jag undrar bara hur de har uppkommit... hehe...

Den hållbaraste telefonen är Nokia 3210, den har jag till att öppna ölflaskor med.

Jag tror att jag skrev att de uppkom efter att jag har haft nycklarna i samma ficka som mobilen i början (var noga att ha nycklarna underst). Jag snackade med en en på Campuz Mobile idag och hon sa att hon kände igen det där med märken på undersidan av mobilen. Jag har vittnen på att det är från nycklarna som de har uppkommit också.
Nu är det i alla fall upp till Campuz Mobile att fixa detta. Bollen ligger i deras ägo nu så att vi får se vad som händer.

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem

Tja, vad ska man säga?

Jag förstår att du är ledsen, men jag håller nog med Jimmie P. Jag är också trött på folk som skriker BOJKOTTA så fort de haft sönder något som inte går på garanti.

Jag säger inte att DU just är en sådan, men upplägget av det du säger följer precis det mönstret. Tyvärr.

Det är sådana människor som tar upp tid från supportpersonal som ska hjälpa vanliga ärliga och snälla människor (inte heller sagt att du inte är ärlig).

Hoppas det löser sig för dig så du slipper hålla på och klaga på Sony-Ericsson.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk

Tycker att du ska kontakta en serviceverkstad direkt. -De löser det nog åt dig. Jag jobbar i branschen, annars är det inte alls svårt att byta display själv. Pixelfel är väldigt ovanligt i T610 så vitt jag vet.
Men serviceverkstäderna fakturerar ju SonyEricsson reparationen, återförsäljaren du talat med kanske inte orkade ta i ärendet.
Johan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur går det ? Fått nåt svar än ?

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Ska man se det obektivt eller ska man se det subjektivt?

Du vill givetvis ha en ny mobiltelefon. Det är helt förklarligt. Det skulle nog alla vilja ha om man upptäcker fel på en produkt.

Dialect förlorar givetvis pengar på att "laga" din telefon eftersom de skickar in den till SonyEricsson. Däremot borde de ju tänkta på kunden i första han tycker jag. Det tjänar man på i längden. "Det ända" de betalar är ju frakten. De återförsäljarna skickar in som reklamationer lagas oftast eller byts ut mot en ny vara. Vet inte om just din Dialectbutik och SonyEricsson inte gillar varandra.....men du kan ju alltid be dem skicka in telefonen som reklamation och se vad de gör med den. Utifall de inte vill så säg att du betalar frakten, vilket du inte borde behöva göra. Själv har jag inte upplevt något som helst problem med Dialectbutikerna. har själv en T39m som har gått sönder vid ett par tillfällen när jag arbetade som byggnadsarbetare. Stöt och dammskador var felen. Var inget problem då. Man fick sin lånetelefon och sen var allt frid och fröjd. Vet inte om de bytt policy nu men det kan jag knappast tro.

Som butiksbiträde skulle jag väl säja att man inte tror på kundera så väldans ofta när det gäller garantiärenden (kanske bara är jag) men man skickar i alla fall in dem. kan ju vara något liknande i detta fall men han vill inte skicka in mobilen.....

Permalänk
Medlem

Redhawk valsar in och slår huvudet på spiken direkt.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk

Försäkringar!!!!!
För 80 spänn i månaden kan jag supa bort min telefon varje månad

Visa signatur

Life is a bitch, fuck it.

Permalänk
Medlem

KuttarOwe:
Ring SE-kundtjänst och fråga om dom kan fixa det. Bry dig inte om vad Dialect säger, utan ring SE och fråga. Med garanti kvar ska du få den fixad. Har själv ringt till dom och dom är riktigt trevliga.

SonyEricsson Customer Care Center 013-244500

Permalänk

Jag tänkte ta och återuppliva denna tråd nu för att meddela alla som är intresserade av hur det gick.
Jag hade reklamerat telefonen och de sa att det inte gick eftersom det var yttre åverkan. Sedan snackade jag med Dialect igen och bad dem att skicka ett mail till verkstaden för att jag ville se bevisningen för varför det var yttre åverkan samt vilka skador som fanns. Igår fick jag ett telefonsamtal från Dialect där de nu hade fått telefonen lagad och det stod att det gick på garantin. Nu har jag en fullt fungerande telefon igen som har en hel display okcså. Det är ju förjävligt att man ska behöva pressa dem lite på bevisningen för att de ska ge med sig. De sa ju dock att det skulle kosta 3900 eftersom den inte gick att laga men på följesedeln som jag fick när jag hämtade ut telefonen så står det att de har bytt ut displayen samt ett motstånd och det gick som sagt på garantin. Nästan två månader tog det men jag fick min telefon i alla fall

Tack alla som har kommit med tips på vad jag skulle göra och att jag väcker denna tråd såhär sent efter beror som sagt på att reparationen tog sån förbannat lång tid. Ett tips till alla som får någonting som ska lagas på mobilen och det inte går på garantin: Be om att få se på bevisningen (om defekten uppstod inom 6 måner efter inköpstillfället ligger bevisbördan på återförsäljaren).
Så går det när man är envis och inte ger sig. Man ska verkligen kunna sina rättigheter för att det blir billigare då. Tack än en gång.

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem

Köpte idagarna en t610 , hade en pixel pajat i den och dom inte hade tagit den på garantin hade jag blivit riktigt jävla sur... ! det är en sak som kan hända, tex dålig kvalite på displayen osv... men vad vet jag, en sak som har garanti ska gå på garantin

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk

hmm... vodafone e shyssta... jag skejtade med t610 i fickan och ramlade såklart... halva skärmen hade döda pixlar typ... helt vitt... så gick jag till vodafone och lämnade in den...(ca 3 veckor gammal var den)... de skickade iväg den på service och jag fick tillbaka den efter 1 vecka med en helt ny display... bra va ?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Floberg
laga telefoner e ingen ide svindyrt ju min polare slängde min NYA 8310 i vägen typ 2 veckor efter att den kom kostade 3000:- o laga skiten betalade 2500:- med abb för den iofs störde de inte mig för han betalade det. men de e ju sjukt att de kostar mer å laga en telefon än o köpa en ny telefon.

Nu vill jag inte göra din polare ledsen genom att säga detta.
Men en näringsidkare skall samråda med konsumenten och informera om
vad som skall åtgärdas och vad detta ungefärligen kommer kosta.
Detta pris får ej överstiga 50% av aktuellt marknadsvärde utan att näringsidkaren
avråder konsumenten från att genomföra lagningen då detta inte har ett rimligt ekonomiskt värde för konsumenten. Det pris man har kommit fram till får inte variera mer än ugf. 15%.
Du har även rätt att begära en så kallad specifierad räkning där det står exakt vad dom debiterar dig för.

Tyvärr så är bland de viktigaste gymnasiekurserna "Rättskunskap" inte ett kärnämne.

För övrigt så förstår jag inte vad de debiterar er för.
En polare lämnade in sin mobil 5-6 gånger för displaybyte, täckning som inte fungerade osv osv.. betalade 85 eller 90 kronor per gång. Kan det vara så att ni inte lämnar in på er garanti utan ni lämnat in telefonen för lagning/service?

Med garantitid menas att "Säljaren ansvarar för att den sålda varan fungerar under hela garantitiden". Kan inte säljaren bevisa att du "vanvårdat" eller utövat "onormalt brukande" eller dylikt så skall säljaren stå för hela kostnaden. Någon eventuell administrativ avgift kan säkert tas ut men knappast något över 150 :-

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H