Äntligen dags för ny burk! Liten lista med godsaker + frågor

Permalänk
Medlem

Äntligen dags för ny burk! Liten lista med godsaker + frågor

Då var det äntligen dags att byta ut min minst sagt antika PIII 600@504 (fråga inte) mot något nytt. Är så jävla urless på den här skrothögen nu, t.om. nätaggregatet börjar skorra på sista versen.

Har klurat ett tag på vad den nya tingesten ska innehålla, kommer antagligen att beställa i helgen, så kanske man får den lagom till jul eller straxt efter. Den är så gott som komplett sånär som på några småsaker.

Here goes:

Chieftec DG-01B-D-U Dragon Super MidiTower Black 300W ATX

Asus P4C800-E Deluxe i875P 4DDR-DIMM 5PCI SATA RAID Audio GB-LAN FireWire Socket478 ATX

Intel Pentium 4 Northwood 2.8GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478

Corsair TWINX512-3200LL 2x256Mb (tot. 512Mb) DDR PC3200 CAS2 400Mhz with Black Heatsink

Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm 8Mb SATA *

Samsung SM-352BEAB Combo 52X CDR / 24X CDRW 16X DVD / 52X CD bulk Black intern IDE

Hercules 3D Prophet Radeon 9800 PRO 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP

Creative SoundBlaster Audigy2 bulk PCI

ViewSonic G90F 19" Black **

Logitech Internet Navigator Keyboard Special Edition Black, svenskt

Logitech MX500 Optical PS/2&USB RETAIL

Creative MegaWorks 250D 2.1 THX

-------------------

I det här utförandet ryms den precis i min budget. AMD har jag redan bestämt mig för att inte skaffa, så det är nog ingen idé att försöka övertala mig. Vill inte klocka direkt från start, och då tar intel dem krona för krona imho.

Har satt */** på de saker jag är osäker på

* Raptorn verkar ohyggligt stygg o snabb, hade planerat att ha den som primär disk för win + de viktigaste programmen så allt går snabbt o fint hela tiden + snabbt att defragga. Men är det verkligen värt det om man jämför med vad man får (i prestanda och utrymme) för "vanlig" SATA för samma pris dvs ~120-160 gb? Kommer slänga in min gamla 40gb som skräp/mp3 disk var det tänkt, samt sedan skaffa en SATA ~160 om en månad eller så. Men ifall man börjar m en SATA 160, och sedan köper en till efter ett tag, blir det då inte ändå snabbare/bättre med 2 st 160GB SATA i Raid 0, jämfört med raptorn? Smaksak kanske, ville höra lite input från folk som (förhoppningsvis) är mer inne än mig på detta.

** Vettig bildskärm är viktigt, eftersom jag har levt med en totalt vedervärdig gammal 17" alldeles för länge nu. Skulle såklart helst vilja ha någon vettig diamondtron/trinitron, men, då kommer kruxet, den MÅSTE vara svart(resten av burken är totalsvart, t.om. audigyt ínuti ), och får inte kosta över 3k. Har letat ihjäl mig efter en vettig, men de flesta svarta DT/TT 19" sniffar runt 4k strecket. Den där viewsonic är nog det vettigaste jag hittat hittills, som någotsånär fyller kriterierna (Är dock ej DTron, kan vara utan så länge skärmen i sig är bra). Någon som har något tips?

Nu när jag ändå håller på kan jag väl passa på att undra om mobo också, den jag valt verkar ju vara vettig antar jag. Någon som säger tvärtemot?

Andra åsikter?

Som några kanske ser, kommer mer eller mindre allt köpas från datorbutiken.com, De hade all jag ville ha till ett vettigt pris, orka skrapa delar från hela Sverige. Undantaget vore ju om man hittade en bättre skärm.

Det blev en lång harang det här, hoppas på vettiga och hyfsat snabba svar, så min nya, svarta, onda burk kan stå klar innan kalle anka om några veckor.

Tack på förhand

/ David

Permalänk
Medlem

jag tycker du ska satsa på 120 gb 7200 8mb cache hårddisk istället... 36 + 40 gb är fortfarande i minsta laget. + att du slipper slita av dig håret så fort du ska använda dig av den äldre disken

Visa signatur

Homer:Operator! Give me the number to 911!

Permalänk
Medlem

Jo, har börjat luta åt det nu efter att ha lusläst lite till tester, visst raptorn är snabbare på vissa saker med rätt god marginal, men vetefan om det är värt det för bara 36 gb.

Angående skärmen så tror jag det får bli en samsung 959NF ändå, efter att ha hört så mycket bra om den. Gör nog en 180 gradersvändning o hela burken får bli vit istället. Surt som fan, men vad gör man? Visst, svart skärm kanske inte är bra ur ergonomisk synpunkt + man får ingen nyare TCO-cert på den p.g.a. detta, men visst fan är det snyggt !

Ska in till stan och skrota lite idag, kanske hinner jag pipa in på någon datorbutik där de har nämnda skärm, för o ta en titt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kircaldy
Jo, har börjat luta åt det nu efter att ha lusläst lite till tester, visst raptorn är snabbare på vissa saker med rätt god marginal, men vetefan om det är värt det för bara 36 gb.

Angående skärmen så tror jag det får bli en samsung 959NF ändå, efter att ha hört så mycket bra om den. Gör nog en 180 gradersvändning o hela burken får bli vit istället. Surt som fan, men vad gör man? Visst, svart skärm kanske inte är bra ur ergonomisk synpunkt + man får ingen nyare TCO-cert på den p.g.a. detta, men visst fan är det snyggt !

Ska in till stan och skrota lite idag, kanske hinner jag pipa in på någon datorbutik där de har nämnda skärm, för o ta en titt.

Inte svårt att fixa skärmen svart iheller. Gå till en lack-are (stavning?) så fixar han det på några minuter bara.

Trevlig dator annars,

Visa signatur

:: trevlig kväll! :) ::

Permalänk
Medlem

Låter intressant, om det nu är praktiskt genomförbart.

Något som du själv har prövat?