Permalänk
Medlem

Fy f*n för Telia och deras policy.

Om ni som jag tycker att Telias Internetpolicy är åt skogen tycker jag att ni ska gå till nedanstående sida, läs igenom texten och 'skriv under' om ni samtycker.
Klicka här

Sprid gärna vidare till alla era kontakter.

/ps

Vet ej om det är tillåtet med den här typen av trådar.
Om inte så ber jag så mycket om ursäkt men jag är så fruktansvärt frustrerad på Telia

Permalänk
Medlem

Det där med att lantisarna inte kan få bredband tycker jag är självklart. Varför satsa på kunder man inte tjänar mycket på?

Visa signatur

amd tvåtusenetthundra || femhundratolv mb RAM ||Gf fyra Ti fyratusenfyrahundra

Permalänk
Medlem

Baksidan på marknadsekonomin är ju att det inte finns tjänster där det inte lönar sig.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Hedersmedlem

"Bredband 2000 är en skandal och förhoppningsvis är det ingen som köper denna tjänst om inte Telia sänker priset och tar bort extra kostnaden för datamängd överstigande 10 Gbit/mån."

Är det inte 10 Gigabyte som är gränsen? På tok för lite det oxå iofs, men ändå 8 ggr så mycket som 10 Gbit.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

Varför görs inte samma listor ang. bredbandsbolaget etc? Båda företagen drivs av ett syfte och det är att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Välkommen till verkligheten!
Pengar, pengar och åter pengar är det som styr världen idag. Allt har ett pris, även människoliv. Tyvärr kan du inte påverka Telia att lansera sina tjänster på glesbygden om du inte kan övertyga dom om att det blir lönsamt.

Viken underbar värld vi lever i

Visa signatur

Det här är väl ingen konst.
Censur! Censur!

Permalänk

jag förstår att folk blir vansinniga på den prissättningen som telias 2 mbit tjänst har, det är på tok för dyrt och att det är vloymtak på en bredbandstjänst urholkar hela iden med "fast anslutning", och 10 GB! skojar dom eller?
har man en fast anslutning så ska man kunna köra webradio och annat skoj utan att det ska behöva kosta per MB.

Permalänk
Medlem

Re: Fy f*n för Telia och deras policy.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sinister
Om ni som jag tycker att Telias Internetpolicy är åt skogen tycker jag att ni ska gå till nedanstående sida, läs igenom texten och 'skriv under' om ni samtycker.
Klicka här

Sprid gärna vidare till alla era kontakter.

/ps

Vet ej om det är tillåtet med den här typen av trådar.
Om inte så ber jag så mycket om ursäkt men jag är så fruktansvärt frustrerad på Telia

Visst de flesta tycker nog prissättningen är orättvis.

Men du kan vända på det. Varför inte klaga på Bostream och BBB att de inte
erbjuder sina tjänster på "landet"? De står dem fritt att öppna sina tjänster där,
men de är inte intresserade för att det inte är lönsamt. Så varför skall telia då göra det?
De är ingen välgörenhetsorganisation utan ett vinstdrivande företag.
Och i ärlighetens namn tror jag faktiskt inte det varit många småorter som haft ADSL
överhuvudtaget idag om det inte varit för Telia.

Permalänk
Medlem

Lösningen på det här är så himla enkel.
Är du inte nöjd med tjänsten, så beställer du den inte. Om ingen använder tjänsten tjänar inte telia några pengar på den, och då måste de ändra på den.

Telia är som sagt ingen välgörenhetsorganisation, utan ett vinstdrivande företag. Sålänge de tjänar pengar på tjänsten kommer det se ut som den gör nu.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

osytol sammanfattar det bra.

Börjar bli lite trött på alla gnälltrådar från folk som inte har en aning om att alla företag har ett vinstintresse och inte sysslar med välgörenhet utan anledning.
Eftersom det bara är att vrida på kranen enligt er som klagar så varför inte starta erat egna företag och erbjud flatrate till alla på landsbyggden.

Inse att bandbredd är svårare att leverera till färre kunder och därmed dyrare på landsbyggden.
Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Face reality, bor man på landet kan man inte kräva samma typ av service och tjänster som man får i en storstad. Det finns en väldigt enkel anledning till detta; det finns helt enkelt inte tillräckligt stort kundunderlag ute i skogen eller på åkern.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prblemet är kanske inte Telia i sig, utan när den s k splitten från staten (30%) skedde, skulle Telia blivit ålagda att bygga ut ADSL i hela landet. Det är Telia som äger koppartråden som svenska folket har betalt många gånger om. Bara på det fasta abbonemanget drar Telia in 6500 000 000 kronor årligen. Stora delar av Skanovas nät har betalats genom skattepengar och jag anser att Telia fortfarande får ses som ett public service företag, så länge inte åtminstone den fasta telefonen tillhör enbart Telia.
Bara att telia tar ut närmare en 100-lapp i månaden från andra operatörer för kopparaccessen är ett bedrägeri. För ingen kan väl komma och påstå att inte teleabbonemangsavgifterna och deras hutlösa priser inte skulle täcka service kostnaderna. Nä, ta och sparka ut nårra av dom 30000 dönickar som telia har anställda och ge oss tjänsterna till dom priserna som det verkligen kostar.
Detta har inte med marknadsekonomi att göra eftersom det är vi som betalt nätet och Telia får enligt PTS inte ta ut överpriser från andra operatörer.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Du har helt klart en poäng där Pjens, är inte svenska folket den största aktieägaren i Telia dessutom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Nä, ta och sparka ut nårra av dom 30000 dönickar som telia har anställda och ge oss tjänsterna till dom priserna som det verkligen kostar.

Vem ska då ge support till kunder?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Du har helt klart en poäng där Pjens, är inte svenska folket den största aktieägaren i Telia dessutom?

Stämmer bra det, men eftersom telia är ett företag och ingen
välgörenhetsorganisation är det samma regler för dem precis som alla andra vinstdrivande företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartiNx8
Det där med att lantisarna inte kan få bredband tycker jag är självklart. Varför satsa på kunder man inte tjänar mycket på?

Jävla idiot.
Klart att alla ska kunna koppla upp sig.

Visa signatur

[img]http://i6.photobucket.com/albums/y227/Deagle-66/Sort-2.jpg[/img]

I worshipped him, that's why my own helmet is blue and yellow.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Stämmer bra det, men eftersom telia är ett företag och ingen
välgörenhetsorganisation är det samma regler för dem precis som alla andra vinstdrivande företag.

Nä det är inte samma regler för Telia som för andra företag eftersom Telia har en dominerande ställning på marknaden.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindahl
Jävla idiot.
Klart att alla ska kunna koppla upp sig.

Kan dom inte det då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindahl
Jävla idiot.
Klart att alla ska kunna koppla upp sig.

varför är det så klart för?
varför ska någon annan betala (i detta fallet telia som får utbyggnadskostnader som (antagligen?) inte är försvarbara ekonomiskt) för att du ska kunna tanka pr0n i 8mbit?

Permalänk
Medlem

Tycker deras största och första prioritet borde vara att lansera flatrate för de som verkligen bor på landet (långt ut). 0.5 MBIT för 500 kr/månaden mitt ute i skogen _är_ acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Heh

Förutom de självklarheter som har tagits upp i tråden kan jag inte låta bli att skratta lite åt följande formulering:

"Sneak"- modellen Bredband 250 (Låter som ett skämt va?).

Sneak? Smygmodellen? Varför använda ett engelskt ord felaktigt istället för det svenska snik?

Dessutom antar de fel, de antar att felia tjänar minst pengar på modemanvändare. Detta är naturligtvis helt fel, det förstår alla som nånsin har betalt modemräkningar på flera hundra kronor i månaden. Låg trafikmängd, man måste ha dubbla abonnemang samt kostnad per minut gör ju modembaserad internetaccess till en guldgruva för telia.

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Medlem

modem är det telia tjänar ABSOLUT mest på.. och är därför inte allt för pigga på att bygga ut adsl till ALLA...

Permalänk
Medlem

Ja och glöm inte heller dom stackarna som sitter med ISDN...dubbla kostnader - fett

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindahl
Jävla idiot.
Klart att alla ska kunna koppla upp sig.

Jaha så man är en idiot om man säger sanningen?

Om du skulle ha ett bredbands-företag? Skulle du då satsa på landsbyggden? Där det knappt finns några pengar alls att tjäna in. Sen klart alla kan kopla up sig handlar bara åter igen om pengar.

Visa signatur

amd tvåtusenetthundra || femhundratolv mb RAM ||Gf fyra Ti fyratusenfyrahundra

Permalänk

Titta på ett företag som Xpress ( www.xpress.se ) som satsar på just landsbygden. Dom har fan inte dom pengarna som Telia har, därmed har dom också problem just nu men dom jobbar på det ( www.xpressadsl.info ).

Självklart ska man ha möjlighet att kunna koppla upp sig med nån form av bredband även om man bor på landet, eller ska man behöva flytta till en stad för att kunna få den möjligheten ? Det stora sveket var när staten sålde ut Telia ( TeliaSonera ), då förlorade VI den del som har möjlighet att kunna få tvånget på sig att bygga bredbandet även till landsbygden.

Varför ska landsbygden vara hänvisade till dyra satellit uppkopplingar som kostar 16000kr att få och sen 800kr per månad för en uppkoppling som ballar ur vid snöstorm. Eller dyra modem som blir kapade om du klickar fel i mailen eller på nån snuskig hemsida.

Som tur är så satsar en del kommuner på att få bredband till sina invånare, men det är långt ifrån alla som gör det. Min kommun ( Kungälv ) lyfter inte ett finger för att fixa bredband till sina invånare, vi är näst sist i Sverige vad det gäller uppkopplade per capita.. tror det var Tjörn eller Orust som låg sist men där har deras kommuner ordnat med ADSL och radiolänk.

Sen förstår man att det är omöjligt att få 100% täckning, det finns folk som inte ens har elström, telefon eller bild på TVn bara för att dom bor extremt avsides. TeliaSonera får in miljarder på ett nät som folket har betalat och som staten har gett bort för att vara politiskt korrekta... FY FAN.

Till er som anser att vi ska skylla oss själva för att vi bor på landet, inorgon får du köra ut på landet för att skaffa färskt bröd eller mjölkprodukter.. för det är på landet som det kommer ifrån !

Ps jag har inte läst länken i början, men en del inlägg triggar en del hormoner till försvar Ds

EDIT: läst länken
Klart att nya produkter kommer till dom stora städerna först, så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Att bo på landet innebär för mig att det är färre 1000 hushåll på orten.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
...köra ut på landet för att skaffa färskt bröd...

Ett bageri kan i dagens samhälle ligga mitt i stan, vilket det i många fall även gör, vart vill du komma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Titta på ett företag som Xpress ( www.xpress.se ) som satsar på just landsbygden. Dom har fan inte dom pengarna som Telia har, därmed har dom också problem just nu men dom jobbar på det ( www.xpressadsl.info ).

Självklart ska man ha möjlighet att kunna koppla upp sig med nån form av bredband även om man bor på landet, eller ska man behöva flytta till en stad för att kunna få den möjligheten ? Det stora sveket var när staten sålde ut Telia ( TeliaSonera ), då förlorade VI den del som har möjlighet att kunna få tvånget på sig att bygga bredbandet även till landsbygden.

Varför ska landsbygden vara hänvisade till dyra satellit uppkopplingar som kostar 16000kr att få och sen 800kr per månad för en uppkoppling som ballar ur vid snöstorm. Eller dyra modem som blir kapade om du klickar fel i mailen eller på nån snuskig hemsida.

Som tur är så satsar en del kommuner på att få bredband till sina invånare, men det är långt ifrån alla som gör det. Min kommun ( Kungälv ) lyfter inte ett finger för att fixa bredband till sina invånare, vi är näst sist i Sverige vad det gäller uppkopplade per capita.. tror det var Tjörn eller Orust som låg sist men där har deras kommuner ordnat med ADSL och radiolänk.

Sen förstår man att det är omöjligt att få 100% täckning, det finns folk som inte ens har elström, telefon eller bild på TVn bara för att dom bor extremt avsides. TeliaSonera får in miljarder på ett nät som folket har betalat och som staten har gett bort för att vara politiskt korrekta... FY FAN.

Till er som anser att vi ska skylla oss själva för att vi bor på landet, inorgon får du köra ut på landet för att skaffa färskt bröd eller mjölkprodukter.. för det är på landet som det kommer ifrån !

Ps jag har inte läst länken i början, men en del inlägg triggar en del hormoner till försvar Ds

EDIT: läst länken
Klart att nya produkter kommer till dom stora städerna först, så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Att bo på landet innebär för mig att det är färre 1000 hushåll på orten.

Grejen är att du säger att du tycker alla ska få bredband det tycker nog de flesta. Men du får se det från företagens håll?

Visa signatur

amd tvåtusenetthundra || femhundratolv mb RAM ||Gf fyra Ti fyratusenfyrahundra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Ett bageri kan i dagens samhälle ligga mitt i stan, vilket det i många fall även gör, vart vill du komma?

Ja jag vet inte, viftade vilt med nävarna.
Jag reagera mest mot att folk ville att folk som bor på landet får acceptera läget och att vi måste förstå att vi måste flytta till staden för att få bredband.

Men efter att ha läst länken som postades så förstår jag att det handlar om folk med en form av bredband är sura över att dom snabbare tjänsterna först kommer till dom stora städerna Sthml, Malmö och Göteborg. Men det är ju inte så konstigt eftersom det bor mest folk där och stålarna rullar in snabbare.
Det är därför jag vill att Skanove (TeliaSonera) skulle fortsätta vara statligt, för då skulle vi medborgare kunna sätta större krav på tillgängligheten av just bredband.

Företagen:
Javisst, det handlar om att tjäna pengar. Inget vettigt företag gör förluster hela tiden.. om man inte heter BBB då. TeliaSonera går i fronten och bygger ut, sen kommer resten av gamarna och hugger portar.

Mest sur å full

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Flytta ut alla departement och annat som är statligt från storstäderna ut till vischan så får vi se hur mycket omsättning som försvinner från storstäderna till "glesbygden". I ett och samma andetag blir det plötsligt intressant att investera i glesbygden och de bortskämda storstadsborna får känna på hur det är att leva i "icke-centrum".

På det viset skulle den perversa (och således korrekta i marknadseknomin Sverige) koncentrationen på storstäderna urholkas och kanske vanligt folk få chansen att få 0,5 Mbit innan storstadsnissarna kommer upp i gigabitten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindahl
Jävla idiot.
Klart att alla ska kunna koppla upp sig.

Nu då du tänker efter, var det verkligen nödvändigt med ett sånt språkbruk?