Permalänk
Medlem

Tänker inte skriva på, dels så stämmer infon på sidan inte för det andra har jag ingen anledning då jag i februari får telia 8000 trots att jag bor på landet.
Om du hängt med så hade du vetat att dom orter där eu varit med och lekt så kommer dom orterna att få telia 8000 också.
Det är helt rätt att prissätta telia 2000 som dom gjort.
Face it, alla kan och kommer inte att få telia 8000. Inget att gör åt annat än att leva med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Tänker inte skriva på, dels så stämmer infon på sidan inte för det andra har jag ingen anledning då jag i februari får telia 8000 trots att jag bor på landet...

Om man säger att information är felaktig är det god sed att nämna vilken information som är felaktig.

Citat:

...Det är helt rätt att prissätta telia 2000 som dom gjort...

Jaså och varför är det rätt? För att du kan få Telia 8000?

Visa signatur

JP

Permalänk
Hedersmedlem

Använd INTE Felia, byt ISP mycke större verkan.

Permalänk
Medlem

När det gäller bredband, skall det låta så här:
"– I slutändan tror jag att det kommer att bli gratis. Jag tror att det kommer att finansieras på annat sätt, och vi kommer ju att sänka våra priser när vi fått tillbaka vår investering. Vi har ju ingen anledning att ta betalt då, säger han."
källa:
http://www.idg.se/ArticlePages/200312/18/20031218163722_CS/20...

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Bytte från telia till BBB måste säga att jag är missnöjd, telia var betydligt stabilare.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Om man säger att information är felaktig är det god sed att nämna vilken information som är felaktig.

Jaså och varför är det rätt? För att du kan få Telia 8000?

Felaktigheten är att det står att bara stgorstäderna kan få Telia 8000 vilket jag visat är helt fel, även orter där EU varit med och betalat har det inskrivet i sina avtal med skanova. Det tycker jag framgick när jag skrev.
Varför skall telia inte få ta betalt för telia 2000 för? nåt måste dom tjäna pengarna på. Det är ett aktiebolag, så trots att jag inte äger aktier där=äger inte nåt av bolaget så är det helt rätt att ta betalt för nerladdad volym. BBB sätter ju tak på 100Mbit också varför klagar du inte på dom?
Telia är inte skyldiga att dra fram bredband till varje hus och koja i hela landet.
Varför är det alltid telias fel?
Varför inte klaga på bostream för att du inte kan få Scream? BBB för att du inte kan få 10Mbit av dom?
Blir så himmla trött på alla dessa meningslösa trådar som klagar på telia hela tiden, när det sen visar sig att i dom flesta fall på senare tid beror på just att dom inte kan få telia 8000.
Du har tre alt:
1.Din kommun skriver avtal om bredband med skanova, då blir det även telia 8000 för din del.
2. Tiscalisat.
3. Xpress
Hade samma uppfattning innan jag ens visste att telia 8000 var ett alt. för mig.

Permalänk
Medlem

Att företag inte etablerar sig på platser som inte skulle ge vinst är självklart...det är företag, inte statliga verk vi pratar om (numera).

Telia/Sonera konkurrerar inte på samma vilkor som de andra bolagen. Det är det stora felet.
De äger kopparnätet, vilket de utnyttjar till fullo trots att telemarknaden skall vara fri.
Extra avgifter till konkurrenter. Blockerar de andra operatörernas möjligheter att etablera sig etc.
Varför tog det så väldigt lång tid att införa adsl i sverige (jämfört med andra länder)? Svaret är bromsklossen Telia.
Telia har i princip fortfarande ett mini-monopol. Skulle det vara helt fritt skulle ett företag som har sämst tjänster och sämst priser inte överleva. Telia gör det dock.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Felaktigheten är att det står att bara stgorstäderna kan få Telia 8000 vilket jag visat är helt fel, även orter där EU varit med och betalat har det inskrivet i sina avtal med skanova. Det tycker jag framgick när jag skrev.
Varför skall telia inte få ta betalt för telia 2000 för? nåt måste dom tjäna pengarna på. Det är ett aktiebolag, så trots att jag inte äger aktier där=äger inte nåt av bolaget så är det helt rätt att ta betalt för nerladdad volym. BBB sätter ju tak på 100Mbit också varför klagar du inte på dom?
Telia är inte skyldiga att dra fram bredband till varje hus och koja i hela landet.
Varför är det alltid telias fel?
Varför inte klaga på bostream för att du inte kan få Scream? BBB för att du inte kan få 10Mbit av dom?
Blir så himmla trött på alla dessa meningslösa trådar som klagar på telia hela tiden, när det sen visar sig att i dom flesta fall på senare tid beror på just att dom inte kan få telia 8000.
Du har tre alt:
1.Din kommun skriver avtal om bredband med skanova, då blir det även telia 8000 för din del.
2. Tiscalisat.
3. Xpress
Hade samma uppfattning innan jag ens visste att telia 8000 var ett alt. för mig.

Det är inte så lätt att få komunen att skriva avtal med Skanova. Sen så bor jag ute i buchen och betalar 375 kr månaden för 60kb/ upp och ner och kan knappast få snabbare om dom inte fixar hit något annat snabbt... Det är ganska skit dyrt. Sen så har BBB satt tak på 300gig i månaden för sin 100mbits tjänst. Det är jävligt mycket mer än telias 10gig. Vi klagar inte på BBB och Bostream för att dom har inte samma skyldighet som telia att leverera bredband över hela sverige. Sen så tror jag du skulle ha klagat jävligt mycket också om inte du hade haft möjligheten att få snabbare än telias 60kb/s band. Men nu när du kan få Telia 8000 så skiter du väl i om som har ett tak på 10 gig på linan va?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av philip55
...Sen så tror jag du skulle ha klagat jävligt mycket också om inte du hade haft möjligheten att få snabbare än telias 60kb/s band...

Pojken med koll på läget. Det är många i dagens storstäder såsom Stockholm och Göteborg som i dagens läge inte kan få mer än 0,5 Mbit eller Telia 2 Mbit ADSL.

Permalänk
Medlem

Var står det att just telia är skyldiga att leverara bredband till hela sverige?
ADSL 500 är ju bredband så uppfyller dom det kravet.
Varför skulle jag klaga om jag bara haft ADSL 500? det hade dugit om inte bonusen ADSL 8000 skulle kommit. Sen kan du räkna lite så får du se hur snabbt du fyller upp 300Gig med 100Mit och jämför med 10Gig på 2Mbit.

Permalänk
Medlem

anledningen till att man tar det lugnt med avregleringen är att man inte vill ha samma fenomen som för energimarknaden..allt skulle ju bli billigare när det såldes ut bla bla men blev tvärtom. man tappade kontrollen. Teliasonera kommer sinom tid att bli av med monopolet men man går mer försiktigt framåt. Men ändå

FÖRETAG SKALL LEVERA VINST ! utan vinsten kan inte företagen expandera och landsbygden är inte vinstgivande. Tro det eller ej men internet kostar pengar.
Bredband är ingen rättighet utan som vilken tjänst som helst. Du klagar inte på att en utkörningspizza i stockholm inte kan leverera till korpilompolo !! samma sak med telia !

Sådana trådar kommer oftast av småglin som absolut inte har en aning hur en marknad fungerar utan lipar bara efter internet för att det står i tidningen ! Flytta in till samhällen och städer där det finns istället om det är så sabla kissnödigt !

Kan ju tala om vad någon nämnde innan. I gbg och sthlm så finns det dom som inte kan få snabbare än 0.5 heller !

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

En sak till, Telia har levererat bredband till överlägset flest kunder i sverige. Både stad och landsbygd.

Såå, alltså måste de vara sämst... eller?

Permalänk
Medlem

Telias 500-tjänst har ingen data-gräns va?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Telias 500-tjänst har ingen data-gräns va?

Nej.

Permalänk
Medlem

Har läst tråden och känner att jag måste skriva lite jag med. Jag skrev inte heller under på skrivelsen av den anledningen att jag inte instämmer.
Var man bor är oftast ett eget val man gjort. Trivs man med lugnet, naturen, färsk mjölk och bröd så kanske man får välja bort saker som snabbt bredband. Värde sätter man snabbt bredband så pass mycket att man måste ha det så blir man ju tvungen att flytta dit det finns.
Vad jag vill säga är att man inte kan få allt utan att man måste göra val här i livet.

Permalänk
Medlem

Sen så kan man ju inte skylla på telia heller. Det är väl inte deras skyldighet att leverara bredband till alla. Om det inte är lönsamt att fixa 8mbit till en by med 5 kunder så förstår jag varför dem inte gör det!

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikswe
Har läst tråden och känner att jag måste skriva lite jag med. Jag skrev inte heller under på skrivelsen av den anledningen att jag inte instämmer.
Var man bor är oftast ett eget val man gjort. Trivs man med lugnet, naturen, färsk mjölk och bröd så kanske man får välja bort saker som snabbt bredband. Värde sätter man snabbt bredband så pass mycket att man måste ha det så blir man ju tvungen att flytta dit det finns.
Vad jag vill säga är att man inte kan få allt utan att man måste göra val här i livet.

Hear, hear...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Felaktigheten är att det står att bara stgorstäderna kan få Telia 8000 vilket jag visat är helt fel, även orter där EU varit med och betalat har det inskrivet i sina avtal med skanova. Det tycker jag framgick när jag skrev.

Ojojoj Örebro rockar. Men nu är det så att alla telestationer som är ADSL-förberedda kan erbjuda 8/1 eftersom det är standarden på adsl och 0,5 varianten är en strypt adsl-tjänst. Dom som kan få det, får det enbart för att andra ISP:er erbjöd dessa tjänster. Telia hade inga som helst planer i sommras på att införa en sån tjänst. Iof sig är det ju bra att ett företag kan ändra hållning, synd bara att all deras förbättring av tjänster skall uppkomma tack vare andras initiativ. Framförallt från ett företag som hela tiden är i blåsväder för sin dominerande ställning på marknaden.

Citat:

[i]Varför skall telia inte få ta betalt för telia 2000 för? nåt måste dom tjäna pengarna på. Det är ett aktiebolag, så trots att jag inte äger aktier där=äger inte nåt av bolaget så är det helt rätt att ta betalt för nerladdad volym. BBB sätter ju tak på 100Mbit också varför klagar du inte på dom?
Telia är inte skyldiga att dra fram bredband till varje hus och koja i hela landet.
Varför är det alltid telias fel?[/B]

Som jag skrev innan och om du läser tidigare inlägg från undertecknad så får du svar på dessa frågor. Detta gäller bland annat skäliga priser för abbonenter, vad som har bekostats av svenska folket o s v. Men jag skriver ändå några rader om intresserade inte 'orkar' leta upp tidigare inlägg.
För att ta ett exempel från undertecknad som har haft telefonabbonemang i cirka 20 år, så har jag betalt cirka 30000 bara i fasta avgifter till Telia under dessa år. Mina föräldrar 100000 och då är inte flyttavgifter och anskaffning av telefonen inräknad. Att införskaffa eller flytta ett abbonemang idag, är fortfarande ganska kostsamt. Förr skyllde dom på att alla skulle ha telefoni så att resten av befolkning fick betala, vilket jag har full förståelse för, men nu? Kopparnätet ÄR betalt och som jag nämde innan så tror jag att 6 500 000 000 kronor årligen i fasta abbonemangsavgifter skall täcka kopparunderhållet.
För att se vad det kostar för ISP:n att erbjuda sina adsl/vdsl-tjänster kan man närmare studera
http://www.skanova.se/apps/file.asp?Path=2&ID=399&File=K+bil3...

Jag har väldigt svårt för att förstå dom avgifterna eftersom man åtminstone fram till nu har varit tvungen att ha ett fast abbonemang för att kunna tillgodogöra sig ADSL. Samt att detta är Telias bolag - slipper Telia betala för att leverera ADSL? Och för att inte detta skall vara nog kan man ju fundera över merkostnaden av en extra tråd där ADSL trafiken flyter.
Nu är diskussionen ju att ta extra betalt av kunden om man inte använder sig av fast telefoni, utan bara av en internetuppkoppling. Detta skulle då läggas ovanpå internet abbonemanget och vara i storleksordningen ~70 kronor i månaden. Skäms dom inte?
Vad det gäller 2000 tjänsten så försvinner det mesta av ideen med en fast uppkoppling om man skall betala för data som skickas och tas emot. Detta är ju en variant av uppringt internet och ovanpå allt detta är den jämförelsevis ganska dyr. Vem gynnar detta? Naturligtvis skall man protestera mot tjänster som gör att utvecklingen inom IT riskerar stagnera än mer än vad som redan skett. Och vi som har följt Telia genom ett par decennier förstår varför det är just Telia som erbjuder en sådan tjänst.
För att slutligen spä på - vad tror du Telia tjänar mest på, uppringt eller bredband. Kalla du det gärna företagsekonomi, men jag kallar det omoraliskt och rent ut sagt för jvligt att hänga kvar vid 56 k modem och ISDN bara för att tjäna grova pengar, när möjligheten finns att bygga ut telestationerna.

Att jämföra 2 mbit med 100 mbit och ett tak på 10 gig eller ett tak på 300 gig är väl lite grann att leta efter likheter i absurdum. Och fortfarande har jag och många med mig betalt både stamnät och kopparnät åt Telia, medan B2 står för sitt eget nät.

Citat:

[i]Varför inte klaga på bostream för att du inte kan få Scream? BBB för att du inte kan få 10Mbit av dom?[/B]

För Bostream och B2 är det en betydligt större kostnad än vad det är för Telia. Det handlar om goodwill och kundservice. Det handlar om att ta ansvar för näten man fått till skänks.
För att vara två som skall kommunicera krävs utrustning för bägge parter. Det handlar som tidigare nämnts om Sveriges position som IT-nation. Staten äger fortfarande 70 % av Telia och den statliga ägaren har ett ansvar för att infrastrukturen byggs ut.
Det är också såhär att jag bor 500 meter från en station som både bostream och BBB har byggt ut och kan få dessa hastigheter. Vilket jag är tacksam för. Men när skall folk börja inse att det inte gagnar någon att vara emot bredbandsutbyggnaden i övriga landet. Det fantastiska med internet är att det är gränslöst och att man kan kommunicera med andra användare på ett smidigt sätt. Bredband är alltså ett kommunikationsmedel, alternativt en portal för tjänster och förhoppningsvis besitter en framtida potential som de flesta bara kan gissa sig till. Men för att detta skall bli verklighet krävs att det är mer än en person som kommunicerar.

QUOTE][i]Blir så himmla trött på alla dessa meningslösa trådar som klagar på telia hela tiden, när det sen visar sig att i dom flesta fall på senare tid beror på just att dom inte kan få telia 8000.[/B][/QUOTE]

Att du blir trött på det, är förmodligen för att intresse verkar saknas för att alla skall få bredband. Och förmodligen har du väl redan ditt eget installerat.
En av ett forums grundläggande ideer är att folk skall kunna ventilera sina åsikter och eventuellt kunna påverka och hjälpa andra människor. Genom att protestera, klaga, berömma, hjälpa o s v, kan man förhoppningsvis få andra människor att engagera sig i saker som man själv anser viktiga. Och vad som är viktigt för andra människor skall nog varken du eller jag uttala oss om.
Förresten så är detta ett forum med överskriften Internet - Uppkoppling - Nätverk och jag hoppas att Telia faller inom ramen för det här området. Sista rådet är att inte läsa inlägg som tröttar ut en. Det finns betydligt bättre saker att lägga sin energi på.

Slutligen är bredband till alla en mycket viktig fråga. Hur skall vår framtid se ut. Är det bara vi i stan som skall ha tillgång till snabb datorkommunikation. Och isåfall, vad hjälper detta mej med snabb uppkoppling om jag skall kommunicera med Sven-Arne i Bjurvik som sitter på ett gammalt sunkigt 56 k modem.
Nä, Bredband är infrastruktur och för ett samhälle med visioner och framtidstro krävs att alla inom en snar framtid får tillgång till bredband.

Ledsen för längden på inlägget...men hoppas någon orkar traggla igenom det.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig pjens, avgifterna för kopparaccess är på tok för höga. Detta är dock något som kommer att förändras under våren då PTS ålagt TeliaSonera att de ska släppa in andra operatörer på "sista kilometern". De får också endast ta ut en avgift i hyra från de andra operatörerna upp till det "självkostnadsbelopp" som kan motivera att de själva har som faktisk kostnad.

Vad det gäller bredband till glesbygden hänvisar jag till ett tidigare inlägg jag skrivit, vilket återfinns här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?postid=2545491#po...

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det flera som skriver först och tänker sedan, om de tänker alls.

Vissa påstår att dom läst 'uppropet' men om man läser vad de skriver i denna tråd så tvivlar.
Vad det handlar om är Telias prissättning på de olika ADSL tjänsterna.

Ni som är lite vilse borde gå tillbaka till sidan och läsa om det igen.

Och precis som en del skriver här, så är det faktiskt skattebetalarna som betalat Telia's kopparnät.

Jag är gammal nog att komma i håg när Telia var Televerket. Ett statligt företag, finansierat med skattemedel, som hade till uppgift att ge det svenska folket tillgång till telefon.
Dåvarande Televerket var något som kallades för ett service-företag, precis som posten.

När Televerket bolagiserades och blev Telia så hade dom redan allt serverat. Hela infrastrukturen med kopparnät + ett stort kapital i både pengar och kunder.

Att Telia vill tjäna pengar är ok, men det är fel att vi ska behöva betala för att Telia har inkompetenta ledare som spekulerar bort miljarder på förlustbringande utlandssatsnigar.

Problemet med Telia är inte bara att de har en monopol-liknande ställning, det är faktiskt dom som sätter kostnaderna för vad andra leverantörer ska betala för att nyttja vårat kopparnät, utan att de har inkompetent folk som sköter deras strategi och fattar beslut.

Det är bara att se hur deras utveckling varit när det gäller att leverera adsl-tjänster till sina kunder.
Det tog många år från det att ADSL-tekniken fanns tills dess att de erbjöd adsl till sina kunder.
Telias motivering var att det inte fanns någon efterfrågan på dessa tjänster.

Det var först när Birgersson startade Bredbands Bolaget som det blev fart på relikerna i Telia.

Nästa var dåvarande Bonet , nuvarande Bostream, som köpte in sig på kopparnätet och erbjöd 2.5 Mbit på vissa platser. När andra konkurenter till Telia även de ville erbjuda sina kunder 2.5 Mbit över hela Sverige blev det plötsligt stopp. Inte ens Bostream fick etablera sig med 2.5 Mbit på fler platser.

VDSL tekniken slog igenom. Tjänsterna erbjöds i andra länder och vissa leverantörer i Sverige började förbereda sig att leverera VDSL till sina kunder.

Telia??: "Nej, vi kommer inte att hoppa på VDSL-tåget. Det finns inget intresse för det bland våra kunder". Det var Telias kommentar.
När de insåg att det deras konkurenter sålde VDSL-tjänster i rasande fart var de snabba att ändra sig.

Med de här exemplen vill jag bra visa vad jag redan sagt, att ledningen i Telia är inkompetenta.

Det absolut bästa vore om 'koppar-nätet' återgick till folket och staten. Då skulle det bli konkurrens på lika villkor och fler skulle få tillgång till det som i dag kallas bredband och kostnaderna skulle bli lägre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
alla telestationer som är ADSL-förberedda kan erbjuda 8/1 eftersom det är standarden på adsl och 0,5 varianten är en strypt adsl-tjänst.

Säker? Enligt telai så är det INTE så när jag pratade med dom. Våran nyutbyggda station klarade inte 8/1, utan dom byggde om den, därav att det dröjer lite till. Då är det en helt nyutbyggd station dessutom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens

Jag har väldigt svårt för att förstå dom avgifterna eftersom man åtminstone fram till nu har varit tvungen att ha ett fast abbonemang för att kunna tillgodogöra sig ADSL. Samt att detta är Telias bolag - slipper Telia betala för att leverera ADSL? Och för att inte detta skall vara nog kan man ju fundera över merkostnaden av en extra tråd där ADSL trafiken flyter.
Nu är diskussionen ju att ta extra betalt av kunden om man inte använder sig av fast telefoni, utan bara av en internetuppkoppling. Detta skulle då läggas ovanpå internet abbonemanget och vara i storleksordningen ~70 kronor i månaden. Skäms dom inte?
Vad det gäller 2000 tjänsten så försvinner det mesta av ideen med en fast uppkoppling om man skall betala för data som skickas och tas emot. Detta är ju en variant av uppringt internet och ovanpå allt detta är den jämförelsevis ganska dyr. Vem gynnar detta? Naturligtvis skall man protestera mot tjänster som gör att utvecklingen inom IT riskerar stagnera än mer än vad som redan skett. Och vi som har följt Telia genom ett par decennier förstår varför det är just Telia som erbjuder en sådan tjänst..[/B]

Då är det telia 8000 och 10000 som är felaktigt prissatta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
För att slutligen spä på - vad tror du Telia tjänar mest på, uppringt eller bredband. Kalla du det gärna företagsekonomi, men jag kallar det omoraliskt och rent ut sagt för jvligt att hänga kvar vid 56 k modem och ISDN bara för att tjäna grova pengar, när möjligheten finns att bygga ut telestationerna.[/B]

Telia 2000 drar också in mycket pengar av dom som inte var tåliga nog att vänta in utvecklingen.

QUOTE][i]Blir så himmla trött på alla dessa meningslösa trådar som klagar på telia hela tiden, när det sen visar sig att i dom flesta fall på senare tid beror på just att dom inte kan få telia 8000.[/B][/QUOTE]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens

Att du blir trött på det, är förmodligen för att intresse verkar saknas för att alla skall få bredband.[/B]

Inte riktigt, det beror på att ALLA tror att dom kan få snabbaste bredbandet bara för att det finns på marknaden. Kan man inte få det man önskar då måste man fundera på om man skall flytta så man kan få det, eller leva med situationen. Detta gäller inte 0,5Mbit, utan dom snabbare tjänsterna. Jag kan inte få SCREAM 26Mbit, men jag klagar inte för det utan får leva med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Slutligen är bredband till alla en mycket viktig fråga. Hur skall vår framtid se ut. Är det bara vi i stan som skall ha tillgång till snabb datorkommunikation. Och isåfall, vad hjälper detta mej med snabb uppkoppling om jag skall kommunicera med Sven-Arne i Bjurvik som sitter på ett gammalt sunkigt 56 k modem.
Nä, Bredband är infrastruktur och för ett samhälle med visioner och framtidstro krävs att alla inom en snar framtid får tillgång till bredband .[/B]

Telia sysslar inte med välgörenhet, 0.5Mbit klassas som bredband så då kan man få bredband om man vill,. Det är inte bara telia som skall agera även dom kommuner som är intresserade måste agera och visa intresse, telia kommer inte att bygga ut där det bor få personer pga det inte är lönsammt. Det är inte väljörenhet utan ekonomi.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att vi och våra föräldrar har betalat Telias linor , växlar mm flera gånger om. Och nu har staten sålt ut Telia och vi får betala allt igen. Nej fy F*N för telia.

Visa signatur

....?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Säker? Enligt telai så är det INTE så när jag pratade med dom. Våran nyutbyggda station klarade inte 8/1, utan dom byggde om den, därav att det dröjer lite till. Då är det en helt nyutbyggd station dessutom.

Nä inte säker på att alla klarar det, men vet att en hel del klarar det. I vilket fall som helst klarar mitt och vårt stamnät det - läs Skanova. Jag har iof sig inte lika mycket kvar som innan eftersom delar av svenska folket köpte 30% av sig själva.

Citat:

Då är det telia 8000 och 10000 som är felaktigt prissatta.

Vad baserar du detta på. Är det för billigt? Tycker du vi skall betala ännu mer till Telia? Jag kan inte förstå att det kan vara så dyrt när staten har betalt nätet. Ta bredband2 här i malmö som skall erbjuda 2 mbit för 115 kronor/mån och deras nät har inte ens staten betalt.

Citat:

Telia 2000 drar också in mycket pengar av dom som inte var tåliga nog att vänta in utvecklingen.

Jaha. Så du anser detta vara en bra lösning för framtiden, samt att det är en bra tjänst? Det hade knappast heller blitt någon utveckling om folk hade resonerat med att det är för billigt och man skall vara nöjd med det man har och sitta tyst i sin koja.

Citat:

Inte riktigt, det beror på att ALLA tror att dom kan få snabbaste bredbandet bara för att det finns på marknaden. Kan man inte få det man önskar då måste man fundera på om man skall flytta så man kan få det, eller leva med situationen. Detta gäller inte 0,5Mbit, utan dom snabbare tjänsterna. Jag kan inte få SCREAM 26Mbit, men jag klagar inte för det utan får leva med det.

Nä det är bättre att sitta tyst och inte klaga. Då händer nog verkligen mycket. Var nöjd med det du har och kom inte här och klaga för att få bättre och billigare tjänster. Jag kan däremot hålla med dig om att man inte behöver skrika ut att Telia är idioter för att just inte MIN telestation är utbyggd. Var lite konstruktiva och prata istället med grannar och samla ihop intressenter och ta kontakt med någon som kan leverera.

Citat:

Telia sysslar inte med välgörenhet, 0.5Mbit klassas som bredband så då kan man få bredband om man vill,. Det är inte bara telia som skall agera även dom kommuner som är intresserade måste agera och visa intresse, telia kommer inte att bygga ut där det bor få personer pga det inte är lönsammt. Det är inte väljörenhet utan ekonomi.

Nä nog har jag märkt att Telia inte sysslar med välgörenhet. Det ligger väl närmare bedrägeri och ocker. 0,5 klassas som bredband. JA det gör 64kbit också. Det beror på vem som skall definiera det. IT-kommisionen anser att ADSL är en nödlösning och bredband är minst 5 mbit symmetrisk kommunikation med full duplex.
Ja det handlar om ekonomi, för kan man suga ut folk, så gör man det. Men som sagt så många gånger förut. Telia har monopol, vi har betalt deras nät. De tar ut överpriser av operatörer och privatkunder. Är du nöjd med detta eller tycker ADSL 8000 är för billigt kan du nog lämna in en check extra varje månad till Telias kundtjänst. Jag tycker inte det är för billigt och det tycker inte heller den myndighet som granskar dom heller. Med de förutsättningar Telia har skulle priserna kunnas sänkas avsevärt.
Men det är klart, tycker man att det är god affärssed och moral att ta ut överpriser av sina kunder och suga ut så mycket pengar av dom som möjligt för att där inte finns några andra valmöjligheter för kunden p g a att man bara vill tjäna så mycket pengar som möjligt...Så förstår jag att du tycker om Telia

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Det jag har att säga är att alla som har 0.5Mbit/s idag kan få 8/1 utan problem för att det är maxgränsen för ADSL, det ADSL är så att säga... allt annat är strypningar av bandbredd osv.... Alltså: i dom flesta fall så behöver inte telia bygga om sina nuvarande adsl stationer för att kunderna skall kunna få 8/1 (beror även på avståndet men det är en annan sak, dom kan då få upp till 8/1).

Men det ändå värsta i den hela historien är Telia 2000 som är den sjukaste tjänsten som någon operatör någonsin lanserat.... Jag ser framför mig hur Telia tänker: "Hmm det finns säkert folk som vill ha snabbare än 0.5mbit så vi lanserar en 2mbit tjänst som vi tar ut trafikkostnad på på allt över 10Gig/mån" Man kommer lungt upp i 10Gb på en månad enbart på webbradio! Hur sanslöst är det?!?! Och att man dessutom skall sitta och vara orolig över hur mycket man har tankat redan denna månad osv osv.... tragiskt telia... blodiglar...

Jag skulle vara väldigt glad om jag kunde få 1Mbit för att det är dubbelt så snabbt som 0.5Mbit och visst, dom kan höjja månadsavgiften med 50kr om dom vill... höj avgiften som redan är på tok för hög...

Läs detta alla ni som säger att vi landsbygdsbor som klagar på att vi inte kan få 26Mbit!!! Jag klarar INTE på att jag INTE kan få 26Mbit utan jag klagar på att jag INTE kan få något snabbare än 0.5Mbit till ett mänskligt pris! Alltså du GAMERS som påstår att ALLA precis ALLA som bor på landsbygden tycker att vi skall kunna få det snabbaste på marknaden... tragiskt att uttala sig om något som man inte vet ett skit om! Jag bor på landsbygden och inte faan har jag klagat på att jag inte kan få det snabbaste på marknaden... jag klagar på att jag inte kan få nått snabbare än 0.5mbit till ett mänskligt pris... (jag kan få Telia 2000 men det suger)

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Om bondläpparna vill ha bättre bredband så kan de ju bygga en telestation var, då de bor så utspritt. Det kostar skitmycket med sånt, därför kan det endast erbjudas i storstäderna. Varför klaga på Telia 2000? Om man inte vill ha det så är man ju inte tvungen att skaffa det. Varför klaga alls? Bondläpparna borde vara glada att de kan få någon slags höghastighets uppkoppling öht... De som klagar borde bli degrerade till 56k för att se hur det känns utan adsl helt. Då skulle de nog bli lite mer tacksamma.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Om bondläpparna vill ha bättre bredband så kan de ju bygga en telestation var, då de bor så utspritt. Det kostar skitmycket med sånt, därför kan det endast erbjudas i storstäderna. Varför klaga på Telia 2000? Om man inte vill ha det så är man ju inte tvungen att skaffa det. Varför klaga alls? Bondläpparna borde vara glada att de kan få någon slags höghastighets uppkoppling öht... De som klagar borde bli degrerade till 56k för att se hur det känns utan adsl helt. Då skulle de nog bli lite mer tacksamma.

Ja hade pengarna som Telia tar ut för sina tjänster och abbonemang, som vi dessutom själva har betalt för att det skall finnas, gått till kunderna, så garanterar jag dig att hela svenska folket kunde haft en telestation i garderoben, dessutom utrustad med fiber.
Varför skall man klaga på nånting som är dyrt och dåligt. Det är ju korkat, bättre att klaga på nått som är bra. Men det hade varit helt perfekt om alla företag hade resonerat som Telia. Några exempel:
Lokaltrafikens avgifter kan ju höjas till 1000 kronor per resa. Och så kör man med så gamla grejer som möjligt, för det är ju dyrt att anskaffa nya fordon.
Vi kan ju låta bli att bygga nya vägar. Vad pengar vi skulle tjäna. Det går ju lika bra att köra på gamla vägar, bara man inte kör mer än i 20 km/h.
Vi slår ihop alla företag i Sverige till monopol och så höjer vi priserna på alla varor och tjänster med ett par tusen procent. Företagsamheten i landet hade ju gått strålande.
Och man kan ju faktiskt skita i att köpa någonting. Även om det är kallt om ballarna nu till vintern.
Men det är som vanligt, bara man kan göra någonting innanför tullarna, så skiter vi i resten av landet. Nä ta och stycka av den landsbiten som ligger indränkt i skog halvägs till norrland och har ryssland som närmsta granne, sen sälj det till en av de baltiska staterna. Jag har närmare till Bryssel och övriga världen så jag väljer hellre den geografiska riktningen än att ha en huvudstad där invånarna är utspridda över 10-tals mil och anser sig stå över resten befolkningen. Eller det är bara du som har den uppfattningen?

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Ja hade pengarna som Telia tar ut för sina tjänster och abbonemang, som vi dessutom själva har betalt för att det skall finnas, gått till kunderna, så garanterar jag dig att hela svenska folket kunde haft en telestation i garderoben, dessutom utrustad med fiber.
Varför skall man klaga på nånting som är dyrt och dåligt. Det är ju korkat, bättre att klaga på nått som är bra. Men det hade varit helt perfekt om alla företag hade resonerat som Telia. Några exempel:
Lokaltrafikens avgifter kan ju höjas till 1000 kronor per resa. Och så kör man med så gamla grejer som möjligt, för det är ju dyrt att anskaffa nya fordon.
Vi kan ju låta bli att bygga nya vägar. Vad pengar vi skulle tjäna. Det går ju lika bra att köra på gamla vägar, bara man inte kör mer än i 20 km/h.
Vi slår ihop alla företag i Sverige till monopol och så höjer vi priserna på alla varor och tjänster med ett par tusen procent. Företagsamheten i landet hade ju gått strålande.
Och man kan ju faktiskt skita i att köpa någonting. Även om det är kallt om ballarna nu till vintern.
Men det är som vanligt, bara man kan göra någonting innanför tullarna, så skiter vi i resten av landet. Nä ta och stycka av den landsbiten som ligger indränkt i skog halvägs till norrland och har ryssland som närmsta granne, sen sälj det till en av de baltiska staterna. Jag har närmare till Bryssel och övriga världen så jag väljer hellre den geografiska riktningen än att ha en huvudstad där invånarna är utspridda över 10-tals mil och anser sig stå över resten befolkningen. Eller det är bara du som har den uppfattningen?

Håller med dig till 99% pjens! Bra sagt! Även i dina tidigare inlägg!

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Alltså du GAMERS som påstår att ALLA precis ALLA som bor på landsbygden tycker att vi skall kunna få det snabbaste på marknaden... tragiskt att uttala sig om något som man inte vet ett skit om!

Var skrev jag det? Skrev bara att grunden till dom flesta jag hatar telia tådar har detta i botten. Jag bor själv på landbyggden och är nöjd med telia 0.5 även om det är segt ibland.
I förhållande till telia 2000 så är ju 8 o 10000 felsatta.
Vet nog mer än du tror.
EDIT: Läs lite trådar så ser du att snorungar hatar telia för att dom inte kan få 8000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Om bondläpparna vill ha bättre bredband så kan de ju bygga en telestation var, då de bor så utspritt. Det kostar skitmycket med sånt, därför kan det endast erbjudas i storstäderna. Varför klaga på Telia 2000? Om man inte vill ha det så är man ju inte tvungen att skaffa det. Varför klaga alls? Bondläpparna borde vara glada att de kan få någon slags höghastighets uppkoppling öht... De som klagar borde bli degrerade till 56k för att se hur det känns utan adsl helt. Då skulle de nog bli lite mer tacksamma.

Du visar verkligen varför Stockholmare kallas 08'or.
8 hjärnceller. 0 till vänster och 8 till höger :).

När du blir gammal nog kommer du nog att förstå ett och annat. Den attityd du är förståss inte unik för Stockholmare som aldrig vågat sig utanför storstaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sinister
Du visar verkligen varför Stockholmare kallas 08'or.

För att vi försörjer er?
Säg inte att han har fel med att bandbredd är dyrare i norrland.