Permalänk
Medlem

långsamt Bostream i Umeå

Har pratat med kundtjänst flera ggr(telefon kö ca 30-50min) och dom har "registrerat" mitt problem att det går långsamt från ca 16-17 till 00-01 varje dag. Varje kväll får jag från ca 60k/sec till 120k/sec medans jag under dagtid för drygt 290k/sec

Kundtjänst :"Det är känt problem
jag : vilket då?, att det är dålig bandbredd
Kundtjänst: Ja!
(kraftigt förkortat)

Och dom verkar inte ha några planer att fixa det inom en snar framtid heller.

Funderar på att ta telia istället nu när man kan få 2mb där..

Nån annan som har märkt samma problem( i Umeå el annan stad)
mäkta irriterande äre

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Jag bor i Umeå, har X-stream och *exakt* samma bekymmer. Har misstänkt länge att deras backbone börjat "ta slut", eftersom jag får så dålig hastighet då folk är hemma och tankar.

Jag tror dock inte att det bara är Bostream, eftersom även Telias ADSL går genom norrnod, och det är där problemet ligger (kval. gissning).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

fått från kundtjänst att det ska bli bra i februari/mars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tnakka
fått från kundtjänst att det ska bli bra i februari/mars.

Okey, lite synd att dom inte har nått "offentligt" att säga utan "alla" på kundtjänst säger olika.

Får verkligen hoppas att det blir bättre, telia e nog inte så dumt ändå

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Jag bor i Umeå, har X-stream och *exakt* samma bekymmer. Har misstänkt länge att deras backbone börjat "ta slut", eftersom jag får så dålig hastighet då folk är hemma och tankar.

Jag tror dock inte att det bara är Bostream, eftersom även Telias ADSL går genom norrnod, och det är där problemet ligger (kval. gissning).

Problemet ligger inte i Norrnod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcneil
Problemet ligger inte i Norrnod

Nähh.. och?
berätta mer då, eller äre bostreams egen gw som e proppen alltså?

EDIT : förtydligade lite
/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Jag bor i Umeå, har X-stream och *exakt* samma bekymmer. Har misstänkt länge att deras backbone börjat "ta slut", eftersom jag får så dålig hastighet då folk är hemma och tankar.

Jag tror dock inte att det bara är Bostream, eftersom även Telias ADSL går genom norrnod, och det är där problemet ligger (kval. gissning).

Xstream ligger inte på Bostreams backbone, det är Skanovas nät hela vägen.
Du blandar nog ihop det med scream som ligger på Bostream backbone?

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Dåligt formulerat, vad jag menade var att eftersom Bostreams ADSL går genom samma backbone som alla, så är det nog lika illa för Telia.

Ska nog ta och ringa kundtjänst nu, bättre om flera pressar på dom.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Ska nog ta och ringa kundtjänst nu, bättre om flera pressar på dom.

Låter som en bra idé, det är irriterande att dom försöker klara sig med att leverera mindre än dom lovar via deras hemsida.

Berätt gärna vad dom sade åt dig.

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Jag bor i Umeå, har X-stream och *exakt* samma bekymmer. Har misstänkt länge att deras backbone börjat "ta slut", eftersom jag får så dålig hastighet då folk är hemma och tankar.

Jag tror dock inte att det bara är Bostream, eftersom även Telias ADSL går genom norrnod, och det är där problemet ligger (kval. gissning).

jag har åxå x-stream i umeå.
Jag har samma bekymmer (att bandbredden rasar neråt) fast mitt kommer och går.
Ibland, så kan de flyta hur bra som helst.
Men pingen tycker jag är ovanligt hög ibland när jag spelar, om jag jämför med t.ex. Telias 0.5Mbit och BBB's 10Mbit, har ni åxå hög ping när ni lirar ?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
jag har åxå x-stream i umeå.
Jag har samma bekymmer (att bandbredden rasar neråt) fast mitt kommer och går.
Ibland, så kan de flyta hur bra som helst.
Men pingen tycker jag är ovanligt hög ibland när jag spelar, om jag jämför med t.ex. Telias 0.5Mbit och BBB's 10Mbit, har ni åxå hög ping när ni lirar ?

Det har aldrig varit direkt lågt för mig, inte om man jämför med telia el b2, men pingen är förstås avsevärt högre på kvällstid eftersom d e*lite* dåligt med bandbredd

Så bara att du ringer in o klagar oxo.. påmin dom om att telia erbjuder 2mb sät nått istil med...
"tydligen håller dom vad dom lovar" :=)

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ditx
Det har aldrig varit direkt lågt för mig, inte om man jämför med telia el b2, men pingen är förstås avsevärt högre på kvällstid eftersom d e*lite* dåligt med bandbredd

Så bara att du ringer in o klagar oxo.. påmin dom om att telia erbjuder 2mb sät nått istil med...
"tydligen håller dom vad dom lovar" :=)

/d

Sitter just å blir kopplad till kundtjänst, segt som faan, säkert många som ringer =P ..ska klaga lite, iallafall höra vad de kan bero på och hur länge de kommer att fortgå... de är ju inte direkt ql..... =/

ähh jag ringer nån annan gång, de tog ju år å dar...iirs !!!

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Var glada att ni har valmöjlighet, själv bor jag i ett "Bostaden-hus" som bara har hyresbolagets egen sunkiga kabeltv-modems-uppkoppling =(
Det enda jag kan välja är Kommuniceras egen uppkoppling med begränsad up- och download på 6GB/månad.

Permalänk

Gladalf: Du har väl ändå möjlighet att använda dig av ADSL?

Jag har x-stream jag med och har samma problem. Det har inget med norrnod att göra efter som våran trafik går inte genom norrnod utan det är telias nät.

Permalänk
Medlem

arg* va matt jag blir, skumt hög ping när jag lirade igår, testade hela kvällen, men bandvidden hade jag inga som heltst problem med.

Ett sak som alltid varit sedan vi skaffade x-stream, om ni tankar låt oss säga i ca.200Kb, och sedan börjar någon tanka av er i ca. 60Kb, sjunker eran neråt-bandbredd då ?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

vad är backbone?

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
arg* va matt jag blir, skumt hög ping när jag lirade igår, testade hela kvällen, men bandvidden hade jag inga som heltst problem med.

Ett sak som alltid varit sedan vi skaffade x-stream, om ni tankar låt oss säga i ca.200Kb, och sedan börjar någon tanka av er i ca. 60Kb, sjunker eran neråt-bandbredd då ?

Ja troligen så gör den det. Det är inte full duplex vet du

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
Ett sak som alltid varit sedan vi skaffade x-stream, om ni tankar låt oss säga i ca.200Kb, och sedan börjar någon tanka av er i ca. 60Kb, sjunker eran neråt-bandbredd då ?

När din uppströmshastighet är nära maxvärdet kan din datorn inte skicka ACK-paket till den du tankar från tillräckligt fort, och därför begränsas din nedladdningshastighet. Detta är en egenskap hos TCP-protokollet (och andra så kallade "sliding window"-protokoll), vilken blir speciellt tydlig i asymetriska uppkopplingar med låg uppladdningshastighet. Återse följande trådar:

Min download droppar så fort nån uploadar?
Download och Upload speed?
upload drar ner dl extremt!
Telia ADSL - full duplex eller inte?
Ovanligt eller ej?

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, nu blire o ringa till bostream igen i morrn, tankar "semesterbilder" från en 100mb lina här i ume,, går i 38/KBps(nähh den är inte "lastad" av andra som tankar)

Det är inte värt att betala för, sitter hellre på en 512 telia lina.. där får man iaf vad man betalar för.

Visa signatur

meep meep

Permalänk

Gandalf..du kan ju välja att säga upp det och skaffa telia adsl som jag gjorde..det äger fett..
så jäval snuskit bra ping!!!

Visa signatur

[TH·Beliavski]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ditx
Helt otroligt, nu blire o ringa till bostream igen i morrn, tankar "semesterbilder" från en 100mb lina här i ume,, går i 38/KBps(nähh den är inte "lastad" av andra som tankar)

Det är inte värt att betala för, sitter hellre på en 512 telia lina.. där får man iaf vad man betalar för.

Håller med om att det inte är värt att betala för, men eftersom Bostream inte har egna linor så borde det rimligtvis gå lika illa om man sitter på Telia ADSL?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt, så ska man ringa dit igen och förklara läget och fråga hur långt dom har kommit i uppgradering då svarar en telefonröst

"vi kan tyvärr inte ta emot ditt samtal senare var god försök senare"

dom har alltså för mycke att så dom kan inte svara.. ska man skratta el gråta.. tacka17 för att folk inte ids sitta 40min(om man alls kommer fram)
och eftersom "ingen klagar i ume" så måste det funka till allas belåtenhet.

/fanvadlessjagärpåbostream

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Satt nyss i telefon med Bostream's support. Dom verkade helt oförstående att det var något problem. Jag blir vansinnig snart

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

jag testade iaf xtream före jul hade ping 115-120 till en UT server i england...
med telia 500 har jag 95...
vet inget om bandbredd takningshastiget..är inte så intresant för mig...
har jag bra ping och kan spela är jag nöjd...
och med telia500 har mina våta drömmar blivit sanna
är så förbannat nöjd att jag slipper kommuncera skiten..

Visa signatur

[TH·Beliavski]

Permalänk
Medlem

Bor du i Umeå så kan du ju försöka hitta en lägenhet med BostreamLAN nästa gång du flyttar :). Bor själv på Mariehem och har BostreamLAN 100mbit.

Fram till nu så har man varit begränsad med 1.5gb/dygn utanför DMZ genom norrnods kontroll (NetU). Men i veckan så blev jag förflyttad till deras nya backbone, K2, vilket gav mig 100mbit utan NetU kontroll. Det är alltså helt fri trafik nu inom hela Sverige och ~1gb/dygn utanför Sverige.

Bara ett tips

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Faaan vad Bostream "suger håriga tapirballar" nu börjar jag bli riktigt less, tankade och körde tptest igår kväll,, fick ca 0,3Mbps, man blir lätt irriterad eftersom man ändå betalar 449/mån för "skiten".

Tankar i 72.48 KBps ...mitt på dan. GE MIG NÅTT ANNAN ISP!!!.

Är det nån i Umeå som använder sig av Telias 2Mbps och funkar den isf bättre?

EDIT: e ordentligt bakis så jag var fixade till lite
/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk

OC&Burn>Exakt var i mariehem erbjuds man detta?

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Jim
OC&Burn>Exakt var i mariehem erbjuds man detta?

På 39:an

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
På 39:an

Är det bostaden eller?

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"