Permalänk
Hedersmedlem

Högercentrera en CSS box?

Som topic säger: hur gör man? Jag har en CSS box med textinnehåll så jag kan inte sätta align="right" på diven eftersom att texten då högercentreras.

Finns det något typ align: right; för att sätta ett objekt till höger kant?
Jag skulle ju kunna sätta en stor margin men det fungerar inte i alla upplösningar... Hur göra?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Genom att ange margin-left: auto hamnar elementet längst till höger.

T ex:

<div style="width: 500px; height: 500px; border: solid red"> <div style="width: 200px; height: 200px; margin-left: auto; border: solid blue"> Text </div> </div>

Permalänk
Hedersmedlem

okej, men nu har jag två boxar, glömde säga det förut, den ena innehåll och den andra skugga. skuggboxen ligger 0.8em mer till höger och 0.8em längre ner än den andra boxen. hur göra då? för om jag gör så där så hamnar de ju på varandra och skuggboxen syns bara i underkant...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Testa:

<div style="position: relative; width: 500px; height: 500px; border: solid red"> <div style="position: absolute; right: 0; width: 200px; height: 200px; margin-left: auto; background: red; z-index: 10;"> Text </div> <div style="position: relative; top: 0.8em; left: 0.8em; width: 200px; height: 200px; margin-left: auto; background: black;"></div> </div>