Vad krävs för att sätta upp en webserver?

Permalänk

Minne och disk är väl de mest avgörande faktorerna för prestandan. Overkill's bärbara är väl normalt lite klen, men den klarar bra av att serva ett par-tre samtidiga användare...

Thiesen, ja, du kan starta och stoppa IIS precis som du vill, antingen genom Windows Services eller via IIS konfig:en, där finns val att starta och stoppa samt att starta om...

/Anders

Visa signatur

Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar också Namecheap. Har haft det i 2 år nu, billigt och fungerar ruskigt bra! Kanon helt enkelt

När det gäller Windows eller Linux så beror det både på vad du har för dator och vad du vill ha ut av din webserver. Generellt sätt skulle jag säga ju sämre dator ju mer väger det åt Linux. Din dator tycker jag låter lite klen för Windows 2000. Det går men det du kommer inte att kunna göra mycket annat på den än att köra din webserver.
Jag satte upp en webserver när jag fick bredband och gick direkt på Linux trots att jag inte kunde mer än lite grunder och det gjorde jag för att jag vill lära mig mer och genom att köra en egen weberver, ftp, email osv så lär man sig hela tiden. Med Windows lär du dig inte så mycket nytt
Så om du vill lära dig lite mer om Linux så satsa på en linux server, det är roligt att sitta och meka med den. När du trötnat på webserver är det bara att sätta upp en email server, det är lite svårare men inte omöjligt
Sen en stor fördel som jag tycker är att man lätt kan styra en linux server via webben eller via ssh från sin vanliga dator.

/Viktor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vg132
Jag rekomenderar också Namecheap. Har haft det i 2 år nu, billigt och fungerar ruskigt bra! Kanon helt enkelt

När det gäller Windows eller Linux så beror det både på vad du har för dator och vad du vill ha ut av din webserver. Generellt sätt skulle jag säga ju sämre dator ju mer väger det åt Linux. Din dator tycker jag låter lite klen för Windows 2000. Det går men det du kommer inte att kunna göra mycket annat på den än att köra din webserver.
Jag satte upp en webserver när jag fick bredband och gick direkt på Linux trots att jag inte kunde mer än lite grunder och det gjorde jag för att jag vill lära mig mer och genom att köra en egen weberver, ftp, email osv så lär man sig hela tiden. Med Windows lär du dig inte så mycket nytt
Så om du vill lära dig lite mer om Linux så satsa på en linux server, det är roligt att sitta och meka med den. När du trötnat på webserver är det bara att sätta upp en email server, det är lite svårare men inte omöjligt
Sen en stor fördel som jag tycker är att man lätt kan styra en linux server via webben eller via ssh från sin vanliga dator.

/Viktor

OK, det låter ju bra. Tyvärr kan jag nog inte sätta upp mailserver då jag läste att BBB blockerar alla privata mailservrar. Detta pga att de ofta är virussmittade och därför skickar en massa spam.

Det är klart att man lär sig mycket nytt med Linux, men å andra sidan, använder man inte Linux så behöver man ju inte lära sig det

Man kan ju styra windows via VNC eller liknande, men det kanske funkar bättre med linux?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Men du vet ju aldrig när du får nytta av det
VNC, är det text baserat eller grafik baserat? Om det är grafikbaserat tror jag det kan bli problem på din dator.
Jag har aldrig kört VNC så jag kan inte utala mig om det. Men jag har styrt min linux server via SSH i 2½ år nu och bara behövt koppla in en skärm till den när jag ska installera någon ny hårdvara. Det är också bara då som jag har behövt krypa fram till den där den står undangömd.

/Viktor

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Just därför borde det ju inte vara så svårt att förklara dom största skillnaderna, samt för och nackdelar med dom olika systemen i det här sammanhanget. Folk slänger alltid ur sig att windows suger medans *nix äger, varför undrar jag då och det är väl en befogad fråga? Nu snackar vi alltså servermiljö och inte WS.

Som sagt, det är två väldigt olika sorter av operativsystem, och att redogöra för samtliga skillnader mellan dem är nog något i klass med en D-uppsats eller en doktorsavhandling.

En av de mest påtagliga skillnaderna (utöver trivialiteter såsom path delimiters) är att Windows levereras med många tjänster påslagna, och UNIX-lika system oftast levereras med tjänsterna avslagna. Detta är i min mening Windows största brist - då den öppnar ett otal olika intrångsvägar. Att Windows är helt baserat på stängd källkod (blackbox-syndromet) medans UNIX-lika system oftast är öppna (transparenta eller semi-transparenta) gör att man lättare förstår hur eventuella brister i UNIX-lika systems säkerhet kan avhjälpas.

Hoppas detta räcker som motivation. Om inte så har jag hört mycket gott om Modern Operating Systems av Tannenbaum. Där finns mycket matnyttig information om operativsystem och deras konstruktion. Den ligger ganska långt upp på min "Att läsa"-lista

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

VNC är grafiskt, man ser en exakt kopia av skärmen och kan styra mus + tangentbord, dvs man kan till och med installera ny hårdvara utan att koppla till en skärm (om man inte behöver meka något innan man är inne i win förstås).

Det är klart att det är kul att lära sig nya saker (t ex Linux) men först vill jag ha örnkoll på windows och webservrar
Dessutom gillar inte min bärbara Linux :(. Jag försökte installera Debian, SuSE och några till men alla kraschade vid installationen. Alla utom Red Hat, men det var ju segare än Win2k.

/Viktor (jag med )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hähä, här har ni mig.
http://www.contribs.org
http://www.no-ip.com
Bara att installera och köra. Du borde vara igång på mindre än en timme även om du aldrig sett Linux på bild ens. Helt gratis dessutom.
Du får webserver (utan ASP dock), mailserver, ftp server, dns server, wins server, samba, proxy server, brandvägg, sql server osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bernt
hähä, här har ni mig.
http://www.contribs.org
http://www.no-ip.com
Bara att installera och köra. Du borde vara igång på mindre än en timme även om du aldrig sett Linux på bild ens. Helt gratis dessutom.
Du får webserver (utan ASP dock), mailserver, ftp server, dns server, wins server, samba, proxy server, brandvägg, sql server osv.

Den där SME server såg ju inte så dum ut. Inte dum alls.

Den måste jag nog prova!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Som sagt, det är två väldigt olika sorter av operativsystem, och att redogöra för samtliga skillnader mellan dem är nog något i klass med en D-uppsats eller en doktorsavhandling.

En av de mest påtagliga skillnaderna (utöver trivialiteter såsom path delimiters) är att Windows levereras med många tjänster påslagna, och UNIX-lika system oftast levereras med tjänsterna avslagna. Detta är i min mening Windows största brist - då den öppnar ett otal olika intrångsvägar. Att Windows är helt baserat på stängd källkod (blackbox-syndromet) medans UNIX-lika system oftast är öppna (transparenta eller semi-transparenta) gör att man lättare förstår hur eventuella brister i UNIX-lika systems säkerhet kan avhjälpas.

Hoppas detta räcker som motivation. Om inte så har jag hört mycket gott om Modern Operating Systems av Tannenbaum. Där finns mycket matnyttig information om operativsystem och deras konstruktion. Den ligger ganska långt upp på min "Att läsa"-lista

Jag är inte helt oinsatt i den grundläggande skillnaden mellan dom här operativsystem, min fråga handlade mer om vilka för och nackdelar dom har i serversammanhang. Jag vägrar tro att tex WIN2003 server är totalt odugligt som server. Så det var väl mest det jag undrade, dom största skillnaderna mellan dom olika servrarna, och det ska väl inte krävas en uppsats för att klargöra dom utan att gå in på detaljer. ; )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är inte helt oinsatt i den grundläggande skillnaden mellan dom här operativsystem, min fråga handlade mer om vilka för och nackdelar dom har i serversammanhang. Jag vägrar tro att tex WIN2003 server är totalt odugligt som server. Så det var väl mest det jag undrade, dom största skillnaderna mellan dom olika servrarna, och det ska väl inte krävas en uppsats för att klargöra dom utan att gå in på detaljer. ; )

Jag håller med, är man en god pedagog måste man ju inte gå in på bitnivå för att kunna förklara de praktiska skillnaderna för användaren. ALLT kan man ju inte berätta enkelt och lättfattligt, men stora delar av det hela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sato: Eftersom Apache är störst så är det väl snarare IIS som är utmanaren?
Win2k3 på en 233:a låter inte som någon riktig hit...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Så det var väl mest det jag undrade, dom största skillnaderna mellan dom olika servrarna, och det ska väl inte krävas en uppsats för att klargöra dom utan att gå in på detaljer. ; )

Mjae, i min ringa mening behövs det en längre utläggning än vad jag är beredd att skriva för ett inlägg i ett forum för att på ett korrekt sätt belysa de för- och nackdelar för respektive operativsystemsklass, i alla fall när vi talar om UNIX-lika system och Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Jag håller med, är man en god pedagog måste man ju inte gå in på bitnivå för att kunna förklara de praktiska skillnaderna för användaren. ALLT kan man ju inte berätta enkelt och lättfattligt, men stora delar av det hela.

Jag vill faktiskt påstå att detta är något som inte har så mycket med gränssnittet mot användaren som det har med det faktiska "maskineriet". Skall vi se till hur intuitiva operativsystemen är vinner Windows. Dock är det sett smärre helvete att göra saker på ett annat sätt än Microsoft tänkte sig. Och då Microsoft ofta är rätt dåliga på att dokumentera sina system så...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sato
jag hade rekommenderat win 2003 server (som jag för övrigt tycker ser enorm stark ut just nu) med apache som förmodligen passar dina krav i sitt grundutförande bättre.. det bästa av alla världar mao

Du får gärna motivera varför Win 2k3 Server är bättre, då IIS är en väldigt lång historia av säkerhetshål.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man är begränsad till en maskin som har 256MB minne tror jag att införskaffandet av en licens på Win2k3/Win2k Server är utanför budgeten. Att köra en "crackad" version av Win2k3 är minst sagt urdumt. Så kvar är ”gratissystemen”.

Om man nu skall sätta upp en server varför inte testa Solaris? Solaris finns för I386 miljön och är väldigt stabil tillsammans med Apache. Solaris kräver antagligen lite mer arbete i samband med installationen, men fördelen är att installatören lär sig mer än när han eller hon får allt färdigtuggat i RPM:er, Exe-filer och GUI:er..

Personligen tror jag inte man kommer få någon vidare ”örnkoll” på något om man börjar med färdigtuggat. Lite som att lära sig cykla med stödhjul, inte lär man sig snabbare för det, istället kan man ge sig ut i farliga situationer innan man är färdiglärd med katastrof som följd.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vill faktiskt påstå att detta är något som inte har så mycket med gränssnittet mot användaren som det har med det faktiska "maskineriet". Skall vi se till hur intuitiva operativsystemen är vinner Windows. Dock är det sett smärre helvete att göra saker på ett annat sätt än Microsoft tänkte sig. Och då Microsoft ofta är rätt dåliga på att dokumentera sina system så...

Jag menade inte bara gränssnittet mot användaren, utan även saker som säkerhet, hårdvarukrav, stabilitet, kompabilitet, pris, dokumentation osv osv. Det går ju att förklara vilket system som är starkast på dessa olika områden ganska enkelt. Men det är klart att vissa *nix-system kan vara mer hårdvarukrävande än ett slimmat Win2000, men inte i allmänhet.
Och jag håller fullt och fast med dig om att Windows är lätt att ha och göra med, sålänge man vill samma saker som Microsoft hade tänkt sig

Citat:

Du får gärna motivera varför Win 2k3 Server är bättre, då IIS är en väldigt lång historia av säkerhetshål.

Rätta mig om jag har fel, men är inte Win 2k3 server ett operativsystem på vilket man kan köra apache? Man måste väl inte köra IIS?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sato
tidigare versioner av IIS var inte särskilt säkra pga. diverse anledningar men MS har skärpt sig ordentligt med säkerhetstänket. IIS:en kan fortfarande vara klumpig och vräkig men är kraftfull som få.

visste du förresten att en hackerutmaning anordnad av MS i syfte att testa den inbyggda, och relativt simpla, bradväggen i win2k/win2k3 resulterade i att ingen vann den harley davidson som stog på spel? - ingen lyckades ta sig förbi simpla ICF.

Du får gärna visa lite siffror på detta. Jag betvivlar att IIS skalar lika bra som t.ex TomCat.

I min mening säger inte hackertävlingar så mycket. När ett företag utmanar världen finns det ofta ett antal krokar i beter - som t.ex vid Oracles stående utmaning om att man kan göra ett snabbare databassystem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Rätta mig om jag har fel, men är inte Win 2k3 server ett operativsystem på vilket man kan köra apache? Man måste väl inte köra IIS?

Dock förstår jag inte varför man skall lägga dyra pengar på Windows 2003 Server när man lätt kan ladda ner t.ex Fedora eller SuSE och köra Apache under något av dessa operativsystem. Varken Fedora eller SuSE kräver någon som helst kunskap om GNU/Linux eller linux för att installeras och startas som webbserver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock förstår jag inte varför man skall lägga dyra pengar på Windows 2003 Server när man lätt kan ladda ner t.ex Fedora eller SuSE och köra Apache under något av dessa operativsystem. Varken Fedora eller SuSE kräver någon som helst kunskap om GNU/Linux eller linux för att installeras och startas som webbserver.

Instämmer. Det känns en smula meningslöst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Personligen tror jag inte man kommer få någon vidare ?örnkoll? på något om man börjar med färdigtuggat. Lite som att lära sig cykla med stödhjul, inte lär man sig snabbare för det, istället kan man ge sig ut i farliga situationer innan man är färdiglärd med katastrof som följd.

Jag förstår vad du menar, men man måste ju alltid välja en nivå där man säger att man inte vill gå djupare. Man skulle ju lära sig mest om man kodade sitt eget operativsystem och program, samt byggde ihop hårdvaran mha lite grindar och prylar. Men det är ju orealistiskt, därför struntar man i hur ALU:n jobbar och hur operativsystemets garbage collection går till in i minsta detalj, och fokuserar istället på annat. Man siktar på en högre nivå.
Jag är inte tillräckligt kunnig/motiverad än för att sätta mig in i ett svårkonfigurerat *nix-system, bara för att få det exakt som jag vill (jag vet ju inte ens hur jag vill ha det exakt:))

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du har tänkt köra den här servern på en bärbar så antar jag att det inte är något jätteviktigt projekt du ska ha den till, och då borde väl detta vara ett ypperligt tillfälle att lära dig lite om *NIX?
Det är faktiskt inte så svårt som det till en början kan verka, till och med jag som gammal Mac-användare har ju lyckats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Det finns iallafall en modul (tror det var en modul) till apache så du kan köra .asp scripts

Det rekommenderas inte att köra aspscript på Linuxserver. Det finns många som har har dåliga erfarenheter av det.

Permalänk
Medlem

Du skrev att Red Hat på 233:an var slöare än Windows 2000? I vad för slags uppgift menar du då? Jag antar att du inte menar i det grafiska gränssnittet, för det har du ju rimligtvis avslaget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yrtynm
Du skrev att Red Hat på 233:an var slöare än Windows 2000? I vad för slags uppgift menar du då? Jag antar att du inte menar i det grafiska gränssnittet, för det har du ju rimligtvis avslaget?

Jag har rimligen på det grafiska, annars blir det ju asjobbigt att använda datorn!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur som helst ska han ju inte ha på det när datorn står som server. Annars finns det jättebra webbaserade administrationsgränssnitt som kan rekommenderas för den som inte gärna telnetar och inte direkt känner sig som l33t-kommado-h4xx0r eller vad man ska säga.

Lycka till iaf!

Permalänk

Jag lägger mig inte i om *nix eller Win är bäst miljö, itak talar bara om hur jag gjorde.

Utgångsläge:
Några gamla P1 (133-200) och en herrans massa 16-32 MB stickor. BBB 10Mbit och en D-link 604.

Plockade de bästa från
Jag plockade det bästa från P1 orna och fick ihopp en P200 med 98MB och 6.4GB HD.
Installerade Redhat med Gnome och Httpd package. Aktiverade Apache och konfade i grafiskt gränssnitt. Samtidigt som jag lät D-linken arbeta mot T.ex DynDNS. Det finns färdigt stöd för DynDns i den.
När hela paketet fungerade så lät jag burken bota om utan grafiskt gränsnitt, och så kör jag telnet & ftp till den för att göra ändringar.
Det finns miljoner med forum och info om hur Linux och Apache skall användas så svårt var det inte. Det tog kanske 5-7 arbets timmar från start till slut,och detta var min första Linux installation.

Funkat super och har inte sett att burken inte räcker till ännu.
En klart fungerande budget lösning och tror det är hyffsat säket.

/NN

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yrtynm
Hur som helst ska han ju inte ha på det när datorn står som server. Annars finns det jättebra webbaserade administrationsgränssnitt som kan rekommenderas för den som inte gärna telnetar och inte direkt känner sig som l33t-kommado-h4xx0r eller vad man ska säga.

Lycka till iaf!

Jo, det har du ju rätt i, som server räcker det ju att ha det grafiska under konfigureringen och sedan köra utan. Precis som Nome_Nescio skriver:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Jag lägger mig inte i om *nix eller Win är bäst miljö, itak talar bara om hur jag gjorde.

Utgångsläge:
Några gamla P1 (133-200) och en herrans massa 16-32 MB stickor. BBB 10Mbit och en D-link 604.

Plockade de bästa från
Jag plockade det bästa från P1 orna och fick ihopp en P200 med 98MB och 6.4GB HD.
Installerade Redhat med Gnome och Httpd package. Aktiverade Apache och konfade i grafiskt gränssnitt. Samtidigt som jag lät D-linken arbeta mot T.ex DynDNS. Det finns färdigt stöd för DynDns i den.
När hela paketet fungerade så lät jag burken bota om utan grafiskt gränsnitt, och så kör jag telnet & ftp till den för att göra ändringar.
Det finns miljoner med forum och info om hur Linux och Apache skall användas så svårt var det inte. Det tog kanske 5-7 arbets timmar från start till slut,och detta var min första Linux installation.

Funkat super och har inte sett att burken inte räcker till ännu.
En klart fungerande budget lösning och tror det är hyffsat säket.

/NN

Det låter ju bra!

Visa signatur