Hårddisks problem, RAW

Permalänk
Medlem

Hårddisks problem, RAW

Hallåj.
Ja, igår satt jag o latade mej framför datorn (som vanligt) då helt plötsligt det kom fram en ruta som sa att en mapp inte var tillgänglig och att jag skulle köra CHKDSK, eller nåt sånt. Så jag gjorde det, men fick svaret att checkdisk inte kan köras på enheter med filsystemet RAW. Jag blev ju såklart helt brydd, har aldrig varit med om nåt liknande. När jag sedan kollade på hårddisken där mappen är, så kommer jag nästan inte åt nån mapp alls, och de flesta mappar tar 0byte, fast jag har ändå inget mer ledigt utrymme!

Har sökt lite runt på forumet, o hittat en del grejer om hårddiskar som fått RAW-filsystem. Har även testat köra GetDataBack, som hittar kanske 5-6mappar och några småfiler (av 80Gb rar-filer.) Så jag har istort gett upp hoppet.

Det jag egentligen undrar är:

1. Finns det några andra program man kan testa för att få tillbaks all data?

2. Hur uppkommer problemet? Är det nåt virus som gjort det eller är det jag som gjort nåt fel, och kan jag göra nåt för att förhindra det?

3. När väl problemet är fixat, är det stor (större) risk att det händer igen? Kan det "smitta" av sej på andra diskar jag har?

Är mycket tacksam för alla tips, tankar eller ideér