Permalänk
Medlem

Vad kan gå fel vid överklockning?

Jag funderar på att pröva att överklocka processorn lite.

Jag undrar vad som kan hända om jag klockar för högt.

Om datorn inte startar vad gör jag då?
Och om processorn blir för varm stängs den av automatiskt då?

Jag är inte så himla kunnig när det gäller såna här saker så jag vill vara säker på att jag inte sabbar nånting.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Din dator kan börja brinna. Och om du kör t ex ftp eller DC kan datorerna du är uppkopplad mot också börja brinna.

Skämt åsido, bläddra rut lite bland trådarna så får du ganska snabbt ett intryck av att det inte är så allvarliga saker som kan hända. Datorn stängs av eller startar inte. Då behöver du bara nolla cmos, så löser det sig. Det är mina erfarenheter iaf. Lycka till.

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem

hur nollar man cmos?

och vad är det som nollställs?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jumper

det som kan hända är:

data förlust vid för hög fsb,värme delar kan pajja om nåt går fel ibland....

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

om du inte vet vart din jumper sitter så kan du dra ut batteriet och låta det var ute i några sekunder så bios "återställs" sen sätter du i batteriet och så kan du starta datorn. Kan vara bra att hålla koll på temperaturen med tex cpucool då man har överklockat.

Permalänk
Medlem

jag brände mitt moderkort å ram när jag klockade.. Det berodde iof på att det var skitminnen + en mobo som krävde bra minnen.. menmen

Permalänk
Medlem

Det där med bios batteriet vet jag inte..Använd jumpern. Vi tog ut batteriet i 1 timme men det hjälpte inte..

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weeh
Det där med bios batteriet vet jag inte..Använd jumpern. Vi tog ut batteriet i 1 timme men det hjälpte inte..

Som du kanske vet så finns det ström kvar i kretsarna även när du har tagit ut batteriet. Om du t.ex. har ström i nätdelen så kan det fortfarande vara ström i CMOS även när du tar ut batteriet.

Weggie: Ta loss strömkabeln från nätdelen, titta i instruktionsboken till moderkortet och leta upp CMOS och nollställ det m.h.a tilltänkt jumper, alt. ta ut det lilla batteriet som sitter på moderkortet. Du vet modellen störra av dem som brukade sitt i ditt gamla GameWatch.

OBS! Tänk på att alltid ta bort stömkabeln från nätdelen när du jobbar i datorn. Annars så kan statisk elektricitet från din hand ge känslig komponenter på ditt moderkort (etc.) överspänning och bränna. Ta också alltid på nätdelen innan så att du har samma laddning som datorn.

Lycka till.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt