Permalänk
Medlem

Lacka, vad för grejer behövs?

Jag ska lacka lite grann och har letat information om hur man gör. Hittade en riktigt bra länk i FAQ'n:
http://www.pc-workshop.net/articles/paint101/paint101-1.shtml

Problemet är ju att den är på engelska och jag vet inte vad vissa saker heter på svenska och inte heller vart man kan köpa dom... Här är problemen:
tack cloth
Polish (ja, det är någon sorts polermedel, men var får jag tag på det?)
denatured alcohol
Rubbing compound

Dessutom så skulle jag behöva riktigt fina sandpapper. Biltema hade bara upp till 1000. Skulle behöva något på cirka 1500 och cirka 2000.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Re: Lacka, vad för grejer behövs?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Jag ska lacka lite gran och har letat information om hur man gör. Hittade en riktigt bra länk i FAQ'n:
http://www.pc-workshop.net/articles/paint101/paint101-1.shtml

Problemet är ju att den är på engelska och jag vet inte vad vissa saker heter på svenska och inte heller vart man kan köpa dom... Här är problemen:
tack cloth
Polish (ja, det är någon sorts polermedel, men var får jag tag på det?)
denatured alcohol
Rubbing compound

Dessutom så skulle jag behöva riktigt fina sandpapper. Biltema hade bara upp till 1000. Skulle behöva något på cirka 1500 och cirka 2000.

tack cloth är väl bara någon trasa.
Polish..köp autosol på någon bensinmack.
denaturated alcohol kan du ha aceton till.
rubbing compound kan du köpa någon slags finare bilpolish, också på en bensinmack.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lacka, vad för grejer behövs?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roadspig
tack cloth är väl bara någon trasa.

Nja, det vet jag inte om jag tror på riktigt. Det stod i guiden att man kunde ha det istället för "denatured alcohol" och papper. Men tack för ditt svar!

[EDIT:] Föresten, det stod att "rubbing compound" fungerar nästan som ett riktigt fint sandpapper. Då borde det väll inte vara vanligt polermedel? Verkar ju iaf dumt att slipa ner lacken på bilen.

[EDIT2:] Det står på en av sprayburkarna jag har att man måste måla över innom 30min eller efter 5 dygn. Måste man verkligen vänta 5 dygn? Eftersom jag ska slipa så lär jag inte kunna göra det på under 30min och sen måla över, kommer ju ta en månad att lacka då. Varför måste man vänta så länge?

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Rubbing är slippasta som används på billack för att ta bort större repor som inte gått igenom lacken.
Och gnor man för länge med rubbing så kommer man igenom lacken, ja.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Lacka, vad för grejer behövs?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Nja, det vet jag inte om jag tror på riktigt. Det stod i guiden att man kunde ha det istället för "denatured alcohol" och papper. Men tack för ditt svar!

[EDIT:] Föresten, det stod att "rubbing compound" fungerar nästan som ett riktigt fint sandpapper. Då borde det väll inte vara vanligt polermedel? Verkar ju iaf dumt att slipa ner lacken på bilen.

Då är det väl kanske våtservett då? Spelar väl ingen roll så länge du får det rent utan damm och smuts.

Rubbing är ett mycket fint slipmedel som används för att få bort repor i billack, ja. Precis som SUMITOMO skrev.

Permalänk
Medlem

för guds skull,undvik biltema.
sandpappret må vara okej men färgen är bland det sämsta du kan hitta.
Åk till en färg affär så har dom slippapper till minst 2000 och bra sprayfärg.
fast ska ja va ärlig så ere typ skitsamma med slippapper över 1000.
du lär inte märka nån skillnad.
för att lacka behöver du:
Sandpapper,400,800,1000 ska nog funka,i den ordningen.
Vatten,(därför det heter vattenslippapper:P )
Målartvätt
Färg
Klarlack
polering behöveru inte heller.

När du ska lacka börjar du med att slippa bort färgen.
så jekla noga ere inte o få bort allt,bara det blir jämt,och du ruggar upp färgen lite.
Sen tar du du lite målartvätt på en fin handduk som inte e smutsig och tvättar av allt.
Behövs inte så ymcket bara så allt fett försvinner.
Sen får du inte ta me fingarna på lackytorna utan håll i kanterna.
Sen sprayar du i fina lagar i långa drag.
Gör ca 3-6lager lack beroende på hur färgen är i täckning.
Endel färger täcker bra efter 1lagret och andra inte förren vid 3-4,beror på hur mörk den är.
Vänta 3-8minuter mellan du sprayar varje lager.
När du är klar med detta så måste du lägga på klarlack inom 5minuter eller vänta 24 timmar(detta är viktgit för har man otur kan färgen "resa" sig och då blir det typ som sprickor fast utåt på färgen.
inte alla färger gör så men endel kan det.)
Sen när du sprayar 3-5 lager klarlack är du färdig.
låt torka i minst 12 timmar o njut sen av resultatet =).
Så här har ja gjort när ja lackat och ja har lackat båda datorer o mopeder o andra små skitgrejer.

Permalänk
Medlem

Jag har bara köpt sandpapper på biltema. Dom har inte ens blank svart färg som jag vill ha så det blir inte färg därifrån. Jag har testat slipa lite färg och tycker nog att 1000 papper tar för mycket, det går VÄLDIGT fort att komma igenom färgen, iaf med biltemapappren.
Det är HIFI-utrustning jag ska lacka och jag vill ha en väldigt bra finish på det så jag ska nog satsa på riktigt fina sandpapper och polermedel endå.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu