Permalänk
Medlem

LCD-guiden

Hej. Blev så sugen när jag läste swecs LCD-guide så jag beställde grejjorna direkt +alla verktyg därtill =). Jag har inte lött så mycket i mina dar,senast i mikrodatortekniken för två år sedan. Men det är en sak jag vill ha klart för mig innan jag börjar löda på LCDn, o det är jorden. Pinne 18-25k på D-suben ska ju till jord, samt Pin 2 på LCDn och sen ska ju en pinne på potentiometern vara till jord oxå. Här e problemet, en kabel har ju bara två ändar=). Är det så att jag ska ta en till tråd från flatkabeln och löda fast i exempelvis pinne 19 på D-sub som redan är jordad och löda fast den änden på potentiometern. Och sedan löda fast den tråden som är fastlödd i pinne 18 på D-suben till pin 2 på LCD och sedan tillslut ta ground på molexkontakten och löda fast i potentiometern på samma ställe som den andra tråden från pinne 19 som oxå skulle till jord.?

kopplingschema finns:
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040312_fractronic...

Så länge sen jag höll på med elektronik

Hoppas ni förstår. lite svårt o förklara

Tack på förhand
Christian

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar, men jag lödde ihop pinne 18-25.
Så att alla är ihopkopplade och sedan så drog jag jord sladden på 18.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

jo jag har lött tråd1 från flatkabeln till pinne 18. O sen lött ihop pinne 18-25 med en metalltråd. Men sen så ska ju tråd1 lödas både till LCDn "pin 1" och ena pinnen på potentiometern. Det e det som jag e tveksam på.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk

Blir det lättare om jag säger att pinne 18-35, pin 1 på LCD och en kontakt på potentiometern ska ha jord? De behöver alltså inte sitta på samma kabel, det är bara gjort så i kopplingsshemat...

Permalänk
Medlem

tackar, det var det jag trodde. Ville vara säker på saken:)

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite...

har köpt en grafisk lcd 128x4 från fractronics.... tänkte göra efter schema 2...

på schemat står det +5v och GND lite här o var.. men inget minus?... går stömmen genom gnd ellr var tar den vägen..

tex så kopplas led+ till +5v och led- till GND

e det bara jag som tänker i gamla plus o minus banor....

/Daniel

Permalänk
Medlem

GND är minus, ja.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

tackar ..det var allt jag ville veta

Permalänk
Medlem

GND=Ground

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'