Gränsnitt och kontrollerkort

Permalänk

Gränsnitt och kontrollerkort

Har ett par frågor som jag hoppas få svar på

Har funderat på att köpa ett kontrollerkort till datorn, men jag vet inte riktig hur de fungerar med dedär. Om jag t.ex. köper ett kontrollerkort som stöder ATA/133 kan jag även ansluta en hårddisk som är ATA/100 eller tvärtom. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Sedan så tänkte jag också vad det är för skillnad på IDE och IDE raid kontrollerkort?

Tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, inga problem att ansluta ATA100-hårddiskar till ett ATA133-kontrollerkort. Men om du har en ATA100 och en ATA133 på samma IDE-kabel så får du ATA100 på båda diskar om jag inte minns helt galet.

Angående IDE och IDE RAID har IDE RAID-kort stöd för RAID helt enkelt. Om du inte ska göra RAID så behöver du inte köpa ett kort som stödjer RAID.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Ok, tack för svar, men vad e RAID, har inte fattat de där rikitgt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus__L
Ok, tack för svar, men vad e RAID, har inte fattat de där rikitgt?

Enkelt förklarat lagar man informationen på två hårddiskar istället för en. Man kan säga att man delar upp filer på hårddiskarna och kan på så sätt teoretiskt dubblar prestandan.

Men RAID är egentligen tänkt mest för säkerhet, som RAID1-läget där man har två hårddiskar, varav en är en exakt kopia på den andra hårddisken och om man ändrar något på en hårddisk ändras det också på den andra hårddisken. här finns det lite mer information. Svenska 64bits.se har också skrivit en lite mer ingående artikel på hur RAID fungerar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Nej du har fel båda kommer ej gå på det lägsta. En ATA 133 och en ATA 100 disk ska kuna gå i sepparata hastigheter har alldrig råkat ut för nåt annat.

Har 3st ATA 100 diskar och en ATA133disk å dom körs I UDMA5 och UDMA6 så det fungerar.

Sedan kan jag inte raid så bra även om jag kör men det fins riad kort å raid kort. Software riad tror i princip man kan riad med vanlig ide kontroller med software riad men det fins ricktig hårdvaru raid som gör att diskarna blir som en eller att den speglar vad jag vet. Tror inte mitt kort med riad stöd på sata är ricktig raid. Går å göra en raid aray å så via dess bios men i linux får jag sedan slå i hop dom 2 diskarna till en raid aray. Vet att kärnan sköter mjukvaru raid medans ricktigt raid kort sköter det själv antagligen samma sak med windows.

Permalänk

ok, tackar för svaren, så om då kanske det inte är så nödvändigt att köpa ett IDE raid kontrollerkort elller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus__L
ok, tackar för svaren, så om då kanske det inte är så nödvändigt att köpa ett IDE raid kontrollerkort elller?

Som sagt, om du inte ska köra RAID är det onödigt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

De flesta kontrollerkort stöder nog RAID på ett eller annat sätt, men det är mer drivrutiner än något tror jag.