Permalänk
Medlem

Aha!
Det är flera som blivit lurade av den idioten.
De som blivit lurade hör av dig till mig på
bimpus@hotmail.com.

Jag skänker de 1000 kr jag ska ta tillbaka av skitjävel om
någon vet vem det är och namger med tel, namn och adress så jag kan ta in dem.

Tänkte polisanmäla just för att få namn och adress på killen.
Har sett till att hans mail blivit avstängt på Blocket.

/Förbannad

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thakspsolo
såklart man vill kolla på grejorna innan man köper dem

Helt rätt, men det blir nog svårt om du handlar på postorder eller handlar begagnat per post. Isåfall får man väl åka dit, och det kan bli problematiskt och dyrt om man bor i jukkasjärvi och varan finns i Malmö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Men nu är det så att om någon vill sälja något begagnat till mig så skall jag ha varan & verifiera att den är felfri innan pengar utbetalas, vill inte säljaren det så säljer han inget till mig iaf. Skulle alldrig falla mig in att lämna ifrån mig pengar innan jag fått varan.
Köparens marknad juh, vill inte du sälja så vill säkert någon annan sälja.

Jag köper & säljer på mina villkor.

Tala om motsägelse, i ena skedet är man säljare och i det andra köpare. Hur kan man då i ena andetaget säga att det är köparens marknad, och i andra säger man att man både "köper och säljer på sina vilkor".
Vilket jag tolkar som att man oavsett situation ser till att man själv har 100% skydd.

Så hur ska du ha det? Är det "köparens marknad" så är det väl det även när du säljer?

Jag ser det som att varje fall är unikt, jag har och kommer fortsätta betala i förskott om jag får ett förtroende för personen i fråga. Och det har fungerat hittils.
Jag tycker det är otroligt lätt att upptäcka skojjare, dom saknar finess, varningsklockorna ringer ju redan när man ser annonsen, sen räcker det med nåt mail så är det bekräftat.

T.ex är det aldrig några problem att köpa i princip vad som helst, säljer vederbörande en 120GB HD, men du vill ha ett Geforce 4 Ti4300 så är det inga problem att skaffa fram, även om det inte ens existerar så kan vederbörande ordna det.

Permalänk
Medlem

mhe! Jag köper inget osett & säljer helst till fysiskt närvarande personer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

mhe, som du skriver man brukar ha det på känn om det är en ärlig person men det är ändå en chansning och jag är alltid lika osäker varje gång jag för över pengar till personen i fråga och väntar på mina prylar.. visst kan man be om personuppgifter osv men hur svårt är det inte att ge ut falska personuppgifter.. det är alltid en chansning när man betalar främmander personer.. men som sagt det finns inte så många andra bra alternativ förutom att göra affären öga mot öga om man bor nära varandra då.

en fråga till tykho, var hittade du annonsen som han hade skrivit? var det här på sweclockers eller någon annanstans?

Permalänk
Medlem

Blocket

Visa signatur

[ic-max3][P4 2,4@3,2 GHz][2*512 MB PC 3200][Radeon 9600XT 128MB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
mhe! Jag köper inget osett & säljer helst till fysiskt närvarande personer.

Svårt att köpa begagnat då om man inte har råd att flyga runt världen över för att inspektera varor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcw
mhe, som du skriver man brukar ha det på känn om det är en ärlig person men det är ändå en chansning och jag är alltid lika osäker varje gång jag för över pengar till personen i fråga och väntar på mina prylar.. visst kan man be om personuppgifter osv men hur svårt är det inte att ge ut falska personuppgifter.. det är alltid en chansning när man betalar främmander personer.. men som sagt det finns inte så många andra bra alternativ förutom att göra affären öga mot öga om man bor nära varandra då.

en fråga till tykho, var hittade du annonsen som han hade skrivit? var det här på sweclockers eller någon annanstans?

Jo precis, inget är helt säkert, man får gå på sin intuision. Men rent generellt, folk har ganska hög moral när det gäller såna här saker, jag tror inte du skulle få så stor uppbackning om du på lunchrasten skröt om hur du blåste folk över internet.
Folk generellt tycker helt enkelt det är förjävla ruttet att hålla på med sånt.

Sen finns det självklart en liten del bedragare, och det är dom man måste se upp för. Jag får en känsla av att folk misstror alla människor och det känns helt onödigt.

Sen får man självklart göra en avvägning, är det mkt pengar kanske man inte vill chansa iväg dom hur som helst.
Så visst är det ett problem. Men en stor del av problemet är att folk verkar ha svårt att urskilja bedragarna från resten av oss.

Skruvis, jo visst gör man affärer face to face så finns det ju inte mkt att oroa sig för, bedragare väljer normalt sett något enklare sätt att blåsa folk.