Permalänk

Slangar eller block först?

Jag skrev tidigare en tråd om detta men en moderator missförstod nog och tog bort tråden...

Funderade över om man skall montera slangarna efter eller före man monterar blocken på CPU;n(eller vad det nu är)...
Hur gör ni?
Tycker att slangarna är lite tröga att trycka på och då kan det ju kanske bli lite felbelastning och , poff, så har man ingen Core kvar....(eller en platt såden)(AMD)....
O andra sidan kan slangarna vara ganska jobbiga när man ska montera blocket med hög precision om de hänger o dinglar....

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

jag monterade blocken först och slangen sen.
men nästa gång jag kastar på nya slangar så kommer jag göra tvärtom.

Permalänk

slang först

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Slang först!

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Alltid slangen först! Dumt att utsätta CPU, GPU etc. för onödig belastning, om slangen trilskas och du är lite oförsiktig kan du lätt sabba kärnan! Dessutom skulle jag starkt rekomendera att du mäter upp slangarna och monterar hela vattenkylningen utanför datorn först! Detta för att kunna provköra den ordentligt innan den kommer nära elektroniken, det är ju inte så kul om något skulle visa sig läcka!
Sen när du är säker på att allt är tätt så är det bara att montera i burken!

Permalänk

Beror på hur mycket kraft som behövs för att få på slangarna. Tog blocken först, o sen silikonslang som gick på relativt lätt.

Permalänk

Har redan provkört, problemet är att slangarna blir långa och således tunga...
Och jo, det krävs lite tryck att få på slangarna, men jag har snyggat till nipplarna lite så det går relativt enkelt att trycka på dem....

Men ni som kör med slangarna först, hur monterar ni blocket utan att det glider eller flyttar sig? (vi snackar om allt störren än 0,0001 mm eller så)
Slangarna lär ju vingla lite och blocket med dem, även om man håller det...
Som de flesta kanske vet tappar man en hel del kylning om AC;t glider lite....

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

kört med blocken först alla gånger... men det beror nog mycket på hur "smidigt" du kan pressa på slangarna, skulle ju t.ex inte göra det med biltemas-slang

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnorlaX
kört med blocken först alla gånger... men det beror nog mycket på hur "smidigt" du kan pressa på slangarna, skulle ju t.ex inte göra det med biltemas-slang

Själv kör jag med standard oarmerad PVC slang, sedan har jag slipat ner nipplarna lite och putsat dem så det ska glida bra. Blocken är hemmagjorda och nipplarna är gjorda för 1/2 tum tryckluftsslang, så man fick pressa _mycket_ innan. Provade nu med att spola slangarna med varmvatten och satt på slangarna på golvet...Sätter man på båda samtidigt samt vickar dem åt motsatta håll tror jag inte det blir snebelastning....

O skulle coren gå sönder så, tja, får jag en bra motivering att köpa en AMD -m Processor..

Edit: Tänkte återanvända fäst anordning som jag har till min PAL8045T, någon som provat det?

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

om man har en lite hårdare slang kan man värma den för att lättare få den över nippeln

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moname1
om man har en lite hårdare slang kan man värma den för att lättare få den över nippeln

Jo, gjorde det med varmvatten, kanske skulle prova ännu varmare vatten så...

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....