Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ritrobot, kreativ hjälp med problem tack!

Permalänk

Ritrobot, kreativ hjälp med problem tack!

Jag håller på att göra en ritrobot som miniprojektarbete 1:a året på gymnasiet, det är träning inför det riktiga projektarbetet. Jag och två killar har valt att göra en ritrobot som vi ska styra med hjälp av en dator... fast konstruktionen av roboten fungerar inte så bra precis

Så här ser den ut: (klicka på bilderna för att se en förstoring)

Med några motorer inkopplade:

Inzoomning på ett hjul:

Pennan:

Som ni förstår så har vi ett antal problem med konstruktionen, den är inte speciellt vacker..
Problem:
[list="1"]
[*]Armarna rör sig inte när de får el pågrund ut av att hjulen slår i sargerna, alternativt det är för stor belastning och de orkar helt enkelt inte med. Vad ska man göra? Kreativa lösningar tack!
[*]Pennan sitter inte så stabilt, den lutar sig åt olika håll när armarna rör sig. Försökte avhjälpa det genom att sätta två små plattor på ovansidan och undersidan av armarna.
[/list=1]

Säg bara inte att det är hopplöst, det måste nästan gå, annars blir inte handledaren glad Kreativa, intressanta lösningar behövs, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

haha skönt bygge , ser hopplöst ut...

Permalänk
Medlem

gooo lego! =P

Visa signatur

d:D Antec180pB, Hiper Type-R Modular 580W...
| AMD 64 3000+ Venice Thermalright 120ultra, asus 7800gtx DFI sli-dr, 1GB TwinMOS |
Pumpar på BBB 15/14Mbit...

Permalänk
Medlem

Testa använd gummiringar på nåt sätt för att stabilisera pennan

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

tror ni har för mkt friktion i konstruktionen så försök hitta andra material som glider lättare mot varandra

kul projekt.

Permalänk
Medlem

Yey, gjorde samma grej som projektarbete i 3:an. Riktigt kul att sitta och göra styrprogram i C++ när man väl fick det att funka.

Att sätta hjul direkt på motorerna brukar inte funka särskilt bra, ni får göra någon sorts utväxling. Det allra bästa vore också att sätta motorerna på bottenplattan istället, på så sätt slipper de också åka runt hela tiden. T.ex. kan ni göra en tandad balk som ni sedan flyttar med ett kugghjul på motorn. Sedan fäster ni armarna i balkarna.

.../\...
< O > <---Motor
...\/...
/\/\/\/\/\ <---Balk

Eller så kanske ni kan göra en konstruktion med drivremmar/snören eller dylikt som drivs runt av motorn. Med lite fiffig dragning av drivremmarna så kan ni driva två sidor av "pennhållaren" samtidigt, och ni slipper problem med att sidorna drar i otakt.

Är det stegmotorer ni använder förresten? Om inte så föreslår jag att ni överväger det då de har helt överlägsen precision, ett måste i det här sammanhanget. De är dock lite krångligare att använda, man måste pulsa dem rätt för att de ska snurra.

Permalänk

att motorn drar snören tror jag vore bäst. o=======o

Permalänk

Tack för ideerna! Undrar dock hur många jag skulle hinna utföra på den veckan som återstår.. får väl sova lite på det och göra något genidrag imorgon
Mjukvaran är tänkt så att motorn rör sig i ryck, ungefär som i en stegmotor fast utan stegmotor. Det gör nog att vi får lite bättre precision, men stegmotorer vore förstås bättre. Vet någon vart man handlar sådana?
Har ni någon lösning om man inte vill bygga med kugghjul/drivremmar, tänkte bara om man kan göra det på ett enklare sätt..
Tack för hjälpen igen!

Permalänk
Medlem

I vissa(alla?) cnc-maskiner vi har på skolan drivs med hjälp av skruvar. Så om du byter ut hjulen mot muttrar och tar ett par gängstänger som du sedan snurar med hjälp av motorerna så kommer du att få en jämn gång. Försök att hålla en ganska låg hastighet. Hoppas att du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Stegmotor kan du hitta i gamla diskettstationer... De som sitter i 5,25":arna är nog bra

Men ni måste nog driva båda sidor på en motor som folk säger, det kommer gå otakt annars.. Dessutom är det nog att ta i att kalla det precision att pulsa en vanlig motor men men Det duger ju till enkel ritning

Att driva med remmar låter lämpligt, och växla ner motorerna också, kommer gå alldeles för fort annars

Visa signatur
Permalänk

Tror jag ska se mig efter lite nytt material, det verkar inte som det går att genomföra med de där komponenterna vi har :/
Gängstänger och stegmotorer verkar vara det enklaste just nu, någon som vet vart man får tag på sådana (om man inte har en massa 5.25" diskettenheter liggandes), finns det inbyggt i något kanske?

Permalänk
Medlem

Stegmotorer finns på Elfa, gängad stång finns på Clas Ohlsson, Biltema m.fl.

Tycker att den metoden verkar lättast att genomföra...

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Annars kan ni ju som sagt prova med LEGO, är rätt lätt att bygga ihop en stabil konstruktion. Finns ju gängade stänger i LEGO också.