Permalänk
Medlem

Fel lokal IP_adress

Har ett litet hemmanätverk med två datorer och en D-link DI 604 router. Så gott som varje gång när jag startar den ena av datorerna, måste jag gå in och reparera "anslutning till lokalt nätverk". Före reparationen är det "automatisk privatadress" ex.vis 169.254.213.134. Efter reparationen är adressen "tilldelad av DHCP" 192.168.0.143, som också är inställt i routern, och som det ju borde ha varit från början.
Problemmaskinen har XP home. Felet har tillkommit efter ca ett halvårs problemfri drift av nätverket.
Något tips om vad som är fel?

Permalänk
Medlem

Prova med att göra en factory reset av routern, lägga in senaste firmware för routern. Uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet som har problemet.

Permalänk
Medlem

Det ipnummret du får är ett sk. Appipa nummer!. det nummret är för att din dator inte får kontakt med DHCP-servern, alltså den i routern, prova att skriva i cmd:

ipconfig /release

och sen

ipconfig /renew

lite jobbigt o skriova detta hala tiden kanske!.. men men... gör en bat fil

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Medlem

kan du pinga fram och tillbaka ?

kanske dålig nätverkssladd som gör att du inte får kontakt med dhcp'n dvs routern

testa även att installera om nätverkskortet och byta port på routern

(kan även vara dessa som gett upp)

jag tror inte firmwaren på routern spelar in här - om det skulle vara fel så skulle det yttra sig på alla datorer

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...