Fråga till Er som har Samsungs S-ATA diskar

Permalänk
Hedersmedlem

Fråga till Er som har Samsungs S-ATA diskar

Hej,

Som ni kanske vet är 160GB varianten nersatt på Komplett denna vecka. Funderar på att få tummen ur och äntligen beställa en, men just som jag tänkte klicka på "beställ"-knappen, kom jag på att det kanske är bättre att köpa P-ATA versionen en av en del anledningar (slipper strul med drivrutiner under OS installation, problem med att mäta temp och använda HUTIL..)

Så min fråga till er är:

1. Kan ni med denna disk läsa av hårddisktemperatur mha S.M.A.R.T?

2. Kan ni använda HUTIL?

3. Kan ni ställa in AAM?

4. Vilken S-ATA kontroller-chip har ni? (Viktigt om ni svarat på de andra) Om du inte vet skriv vad du har för moderkort alt. S-ATA kontrollerkort.

5. Modell / storlek på disken.

Notera att detta endast rör S-ATA varianten.

Tack i förskott
Jonasy

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Jag skulle vilja veta hur de presterar i RAID0.

Permalänk

Jag får inte HUTIL att fungera, det hittar inte disken. Verkar inte som om det har stöd för SATA. När det ska auto detecta så söker primary secondary master slave, verkar ju onekligen som om den letar IDE. Dock så funkar det att läsa av temperaturen med hdd temperature pro, svala 31 grader ligger den på. P80 diskarna är verkligen otroligt svala. AAM ska väl fungera på de här diskarna men eftersom inte hutil funkar så har jag inte orkat försöka fixa det.

Detta e en 160 GB P80 SATA 8 MB cache som sitter på ett NF7-S alltså silicon image 3112 kontrollerkort.

Permalänk

Har du någon kylning, eller ligger den på den temperaturen ändå?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrebowitz
Jag får inte HUTIL att fungera, det hittar inte disken. Verkar inte som om det har stöd för SATA. När det ska auto detecta så söker primary secondary master slave, verkar ju onekligen som om den letar IDE. Dock så funkar det att läsa av temperaturen med hdd temperature pro, svala 31 grader ligger den på. P80 diskarna är verkligen otroligt svala. AAM ska väl fungera på de här diskarna men eftersom inte hutil funkar så har jag inte orkat försöka fixa det.

Detta e en 160 GB P80 SATA 8 MB cache som sitter på ett NF7-S alltså silicon image 3112 kontrollerkort.

Flera tillverkare har problem med att få sina diagnostikprogram att fungera med sina Sata-diskar. B.l.a. Seagate och Maxtor.

Visa signatur

1400@1050

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

Jag har sett i nåt HD test att det funkar att ändra AAM på Samsung med Hitachi´s verktyg...
Tror d va på Silent pc review eller nåt.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa http://www.hitachigst.com/downloads/ftool_ver194.exe
Jag är nästan säker på att det ska fungera.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Har du någon kylning, eller ligger den på den temperaturen ändå?

Hela disken e omgiven av 12 mm aluminium och ljuddämpningsmaterial 8)

Permalänk

min funkar fin fint med smart (250gb) den ligger runt 42 grader nu men det är ju trots allt en shuttle den sitter i.