Permalänk
Medlem

Krångel med UT 2004

Hallå!

Jag har väldiga problem med Unreal Tournament 2004. När jag spelar fryser sig bilden ungefär varannan minut och spelet forsätter efter ca 10 sek och då är jag död.
Det händer i både Online och Offline.

Datorn blir även extremt slö efter att ha stängt ner UT 2004.

Datorn ska inte ha några som helst problem med spelet. Den klarar de rekomenderade systemkraven.
Jag har nyligen defragmenterat datorn och kört en sökning med Adaware.
UT 2004 har den senaste patchen installerad.

Tack för svar!

Dator:
------------------------------
OS Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600)

Tillverkare: Compaq

Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.00GHz

Minne: 512MB RAM

Ljudkort: Creative SB Live!

Grafikkort: Nvidia GeForce 3 Ti200 (64 mb)

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är minnet som inte riktigt räcker till.

Testa kryssa bort "Preload player skins" i inställningarna. Gick mycket snabbare att ladda för mig och slapp nästan allt fryslagg.

Permalänk
Medlem

vadå inte minnet som räcker till ? Har själv här 512 och lirar lätt ut2k4. Du kan ju prova sänka lite på grafiken, dra ner lite åt gången och se vad som hjälper, gör som frux sa om preload player skins, och så kan du ändra upplösningen till mindre

Visa signatur

This is what I want, what I really really want

Permalänk
Medlem

Epic och Atari som har gjort spelet rekomenderar ju 256mb (minimum 128mb). Jag har 512mb. Borde räcka alltså.

Ang graf. inställningar i spelet har jag testat att dra ner till minimum och likadant har jag gjort med ljudets motsvarighet.

Preload player skins är inte ikryssat.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Epic och Atari som har gjort spelet rekomenderar ju 256mb (minimum 128mb). Jag har 512mb. Borde räcka alltså.

Såna där rekommendationer kan man strunta i. T.ex. FarCry ska ju funka med 256 MB RAM men det är inte förrän uppemot 1 GB RAM som laddningstiderna flyter smidigt. Fast är ju lite konstigt om du dragit ner alla inställningar...

Har du ditt grafikkort överklockat? UT2003 kunde hänga sig i en hel minut för mig ibland när grafikkortet blev för varmt. Löste sig genom att (enbart) klocka ner. Alla andra spel fungerade dock på den högre hastigheten.

Permalänk
Medlem

Kanske ljudet som strular sig... stäng av 3dljud i spelet, eller kanske disabla ljudet helt...

Visa signatur

Asus A7N8X, Barton 2600+, 2x512Mb pc3200 dual channel.

Permalänk
Medlem

Funkar UT2k4 Safe mode som det ska?

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma specs som du,och jag upplevde samma sak som du beskriver när jag hade överklockat grafikkortet lite för mycket.

Det blev nog lite varmt,testa att sänka det lite.

Permalänk
Medlem

Hmm överklockat grafikkortet? Det är ingen som har rört grafikkortet vad jag vet.
Hur kollar man om det är överklockat och ev. klockar ner det?

Jag har testat att inaktivera ljudet. Det hjälpte inte.

Jag ska ta en titt på Safe mode och se ifall det krånglar där med.

Edit:
Det krånglar i safe mode också.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Defragmenterat på sista tiden? senaste drivisarna till moderkortet?

Visa signatur

FZ.se <---- behövs förklaring?
UnrealNorth <--- Om du undrar över något kring Unreal Tournament 2004
Spel och filmsamlingen <--- inte så stor nu men man måste ju börja någonstans

Permalänk
Medlem

Defraggat har jag för några dagar sen.

Och jag har inte en aning om vilket moderkort jag har. Var kan jag kolla sånt utan att öppna datorn?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort är inte direkt det UT-vänligaste. Även om minimumkravet är Geforce 2 med minst 64MB RAM skadar det aldrig att ha lite extra krut i burken. Uppgradera graffekortet !! Processorn och minnet räcker minsann.
Satsa på ett Radeon 9800 Pro 256 MB ! Ett sådant kostar inte mer än 2000 kr och är helt klart dagens mest prisvärda grafikkort.

Har du 3dMark 03 ? Programmet hittar ditt moderkorts tillverkare och modellnr.

Observera att spelens minimum specs inte är en sådan burk man ska spela spelet på.
För att undvika problem, obalanserad prestanda samt andra problem ska man ha minst det dubbla av vad minimikraven anger. Oftast har spel Recommended specs. Följ dessa. Man ska aldrig förvänta sig att ett spel flyter bra om det möter datorns minimikrav. Minimikraven är den absoluta lägsta gränsen.

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gen
Ditt grafikkort är inte direkt det UT-vänligaste. Även om minimumkravet är Geforce 2 med minst 64MB RAM skadar det aldrig att ha lite extra krut i burken. Uppgradera graffekortet !! Processorn och minnet räcker minsann.
Satsa på ett Radeon 9800 Pro 256 MB ! Ett sådant kostar inte mer än 2000 kr och är helt klart dagens mest prisvärda grafikkort.

Har du 3dMark 03 ? Programmet hittar ditt moderkorts tillverkare och modellnr.

Nytt grafik kort har jag tyvärr inte råd med. :/ Men är det så stor skillnad mellan UT 2003 och 2004 i grafik? För ut 2003 fungerar bra.

Och tack jag ska kolla upp 3dmark 03.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett GeForce 2 64mbit och 512sdram. Här flyter det på bra utan några svårigheter. Så det med nytt grafikkort kan du nog ta som en klackspark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exeln
Jag sitter med ett GeForce 2 64mbit och 512sdram. Här flyter det på bra utan några svårigheter. Så det med nytt grafikkort kan du nog ta som en klackspark.

Men då kör du väl i 640x480 med allt på low då lr?
Visst...orkar man med sådan grafik så varför inte. Men spelet förtjänar att ses via ett high-end graffekort för visst är det vackert !

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem

Om datorn går slött efter att du har spelat så kan det tyda på minnesläckor. Släng in senaste drivrutinerna till grafikkortet och uppdatera UT2004 med den senaste patchen.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Börjar din hårddisk låta när den fryser?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att hårddisken låter ganska mycket mest hela tiden när det spelas spel på datorn eller använder ett stort program. Så nej den låter inte mer när det fryses.

Ang. minnesläckorna har jag senaste patchen till UT och senaste drivisarna till grafikkortet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Texturer och annat går i den här ordningen: Grafikminnet -> RAM -> Hårddisk

Om du har dåligt med Grafikminne så läggs en del på RAM-minnet, som är lite långsammare. Om det är fullt cachar den på hårddisken, vilket är enormt slött.

Att det händer var 10de sekund är skumt. Men prova för säkerhets skull att sänka texturkvalitet alt. upplösning.

Permalänk
Medlem

Pröva att stänga av "Fastwrite" funktionen i biosen.

Visa signatur

Who would read this anyway.. ?

Permalänk

Vad är meningen med att dra fram en massa gamla trådar för att skriva samma svar i allihop?