problem med sapphires x800 pro

Permalänk
Medlem

problem med sapphires x800 pro

köpte ett Sapphire X800 Pro 256 kort häromdagen men har lite problem med det... för det första så verkar det int egå att instalera.. Kortet syns i syns i device manager först som X800 series och sedan som x800 series secound.. verkar inte gå att bara h aett kort där som heter vad det är osv.. sen när jag instalerar catalyst drivers så kommer det upp ett medelande att kortet eller mjukvaran inte passar med catalyst.. sedan kastas man mycket tillbaka ut ur spel osv.. har jag bara fel drivers eller är det mitt kort som e knas?.. sen vet jag inte om jag ska köra på pci eller agp i biosen det står primary pci men är det inte agp man ska ha valt?

resten av datan är K8N Neo Platinum, AMD 64 3200, 512 DDR (kingston)

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk

Det står två kort eftersom den har två ramdacs och därmed "ser" windows det som två kort. Bara att ignorera.
I Bios ska det vara AGP och du använder senaste Catalyst antar jag?
Vad hade du för kort innan och rensade du med Driver Cleaner innan?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

jag hadde ett gforce 3 ti 200 kort tog bort alla drivers tror jag tog bort allt som hadde med nividia att göra o instalerade om allt.. mm nej asså jag har inte provat med catalysts nyaste mina är från i julas då min förstående flickvänn fick mig att sälja datan o kapa internet.. så jag har iten fått nya internet ennu får vänta med o ladda hem nyaste.. kan det va det som eproblemet? windows XP är rätt gammalt oxo kanske 2 år eller så..

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Utan senaste versionen av drivrutinerna är det nog inte så konstigt att det inte fungerar då X800 minst sagt nytt. På någon av skivorna som medföljde kortet borde det dock finnas fungerande drivrutiner. Se till att rensa bort alla gamla drivrutiner med Driver Cleaner först bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du behöver nya drivrutiner, samt att en ominstallation av Windows inte skulle sitta helt fel om din nuvaranade installation är 2 år gammal.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Med tanke på att x800 inte fanns i julas så stödjer inte de drivrutinerna kortet...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

ok tack för hjälpen .. bara o hitta någon sjyst polare som kan bränna ner nya drivers o langa över då.. mm.. jo asså Windowset är nyinstalerat sen några dagar fast versionen är köpt för ett bra tag sen.. det va det jag menade..

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk

Då kvittar ju det. Även om du köper ny i butik så är det ju samma XP troligtvis... Bara att koppla upp sig mot windows update och köra in service pack 1 m.m.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Fick du inte med nån drivrutinsskiva? Köpt av skumma snubben i gränden eller?

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Drivers o dyl.

Pga lite accidents med vissa shipments av X800pro, så har många medföljande driver discs äldre versioner av Catalyst / Overdrive / Redline som inte stödjer x800pro än Så tanka senaste

Visa signatur

A7N8X Deluxe | XP 1800+
1x512mb TwinMOS 2700
Sapphire Radeon X800pro