NEC 1300a bara tuggar och tuggar...

Permalänk
Medlem

NEC 1300a bara tuggar och tuggar...

Har börjat uppleva en massa strul med min brännare vid uppspelning.

Köpta CD-skivor (musik) och DVD-filmer funkar fin-fint. Även egenbrända cd-r går bra. Däremot egenbrända DVD-r klarar den inte av att läsa efter bränningen. Min Pioneer DVD-rom kan dock läsa dem utan problem, vilket exkluderar misstanke om dålig media eller fel vid bränning. Innehållet på skivorna varierar, dvs felet är inte bundet till en särskild filtyp.

Jag är väl förtrogen med forumets regler och kommer inte att bemöda mig med att försvara mig mot anklagelser på dagisnivå om skivornas innehåll.

Konstigt är dock att NEC'en inte klarar av att läsa det den själv har brännt =/. När jag stoppar i dessa skivor står den bara och tuggar och tuggar och tuggar. Så fort jag öppnar filhanteraren eller något program som överhuvudtaget nuddar dessa skivor i NEC'en, så hänger sig hela datorn. Har jag tur räcker det med att trycka på eject så upphör "hänget", annars omstart.

Nuvarande firmware: 1.0B (även testat med 1.08, 1.09 och 1.0A)

Nån som har den minsta aning vad som är fel?

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk

Om jag inte missminner mig så är det fabrikationsfel på NEC-1300:orna. Skicka tillbaka till stället där du köpte den och lägg till lite pengar och köp en NEC-2500 istället. Den kan man senare flasha om till 2510, så den kan läsa Dual-Layer skivor ... Den kostar kanske 50 spänn mer, men funkar 1000ggr bättre.

Hepp.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
...köp en NEC-2500 istället. Den kan man senare flasha om till 2510, så den kan läsa Dual-Layer skivor

Du menar _skriva_ Dual Layer. Så gott som alla DVD-läsare och -brännare sen tidernas begynnelse kan läsa dual-layer. Förmodligen också brända sådana.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Menar ni alltså att man bara kan flasha om en NEC-ND2500 så att den BRÄNNER dual-layer? Eller är det som Pimmelmann skrev, läser?
För ALLA DVD spelare kan väl läsa dual-layer?

EDIT: Jag svarar på min egna fråga genom att ge er denna länken:
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=96333

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

Ok... hjälp nån?

Pimmelman: Tror inte det handlar om fabrikationsfel, den har ju fungerat felfritt hur länge som helst.

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xnx
Ok... hjälp nån?

Pimmelman: Tror inte det handlar om fabrikationsfel, den har ju fungerat felfritt hur länge som helst.

Samma här...eller nåt liknande iallafall. Den funkade perfekt, helt utan felbränningar, det första året ungefär.
Men de senaste månaderna har den blivit klart mer opålitlig. Jag kör alltid med "verify" på i Nero så är det fel på nån bränning så får jag veta det direkt och kan kassera skivan på en gång, men jag har väl åkt på en 4-5 sådana felbränningar senaste tiden vilket känns lite olustigt. Kan ju va dåliga skivor eller vad som helst, eller så är det brännaren som börjar bli lite sliten eller nåt.

Skit samma, om ett tag (100år?) kanske man får en dual layer för överkomligt pris (runt 2000kr är väl lagom ) och köper en sån istället