Lite frågor om Debian(Knoppix)

Permalänk
Medlem

Lite frågor om Debian(Knoppix)

Detta är mitt femte försök med Linux(Redhat, Mandrake, Slackware, Gentoo, Debian) och går ganska bra.
Jag installerade Debian via Knoppix-cdn eftersom jag inte har orken, lusten eller kunskapen att konfigurera allt själv. Nu har jag några frågor:
1) Hur ändrar jag splashen och bootbakgrunden(den som visas samtidigt som splashen)? Har provat att ändra till min egna splash i Control Center... Den fungerar bra när jag testar, men när jag rebootar visas Knoppix fula splash och bakgrund. Bakgrunden ändras dock till min egen när allt är initierat.
2) Hur skapar jag en ny användare/byter namn på användare? Jag vill VERKLIGEN inte heta knoppix.
3) Var ändrar jag inställningarna för skärmen? Vsync osv... 60hz gör ont.

Det var nog allt för tillfället. Jag återkommer nog med mer frågor sen.

KDE 3.2.2
Knoppix 3.4

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Antar att du installerat det på burken och inte kör från skiva? Annars är det inte konstigt att det inte sparas..

1. http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=49036 (för gentoo iofs, men filerna ligger antagligen på samma ställe)
2. useradd/adduser (useradd är bättre IMO, useradd -g grupp -G extragrupp1,extragrupp2,extragruppN -s /ett/skal -d /home/dir -m användarnamn (-m för att diren ska skapas om den inte finns så du slipper göra det själv))
3. /etc/X11/XF86Config. Finns säkert något i KDE, men det kör jag inte så det vet jag inte. Antagligen något i kontrollcentret under skärminställningarna där om du tycker det är lättare. Annars kollar du i den filen, letar upp din horistontella och vertikala sync och ställer in efter värdena på din skärm, står i manualen vilka du ska ha(du kan även köra xf86config en gång till och ställa in, men då får du ställa in allt annat en gång till oxo, vilket ju kan vara jobbigt)

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Du kan byta namn på den användare som fn är inloggad i KDEs "kontrollpanel", minns dock inte var, rota runt lite så hittar du det säkert.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Antar att du installerat det på burken och inte kör från skiva? Annars är det inte konstigt att det inte sparas..

1. http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=49036 (för gentoo iofs, men filerna ligger antagligen på samma ställe)
2. useradd/adduser (useradd är bättre IMO, useradd -g grupp -G extragrupp1,extragrupp2,extragruppN -s /ett/skal -d /home/dir -m användarnamn (-m för att diren ska skapas om den inte finns så du slipper göra det själv))
3. /etc/X11/XF86Config. Finns säkert något i KDE, men det kör jag inte så det vet jag inte. Antagligen något i kontrollcentret under skärminställningarna där om du tycker det är lättare. Annars kollar du i den filen, letar upp din horistontella och vertikala sync och ställer in efter värdena på din skärm, står i manualen vilka du ska ha(du kan även köra xf86config en gång till och ställa in, men då får du ställa in allt annat en gång till oxo, vilket ju kan vara jobbigt)

Ja, jag har installerat det på hdd'n... Så newbie är jag inte. Har ju faktiskt installerat 5 olika Linux i mina dar.
1) Funkade inte, men jag haxxade lite på egen hand och fixade det... Här är min splash nu, utan copyright-texten alltså.
2) Knoppix verkar ha låst sig till single-user mode, kan inte få upp någon logindialog... Kan dock skapa användare, men det spelar just ingen större roll när jag inte kan använda dom... Något tips?
3) Funkade fint, nu ska jag bara få igång min ATi-driver... Får huvudvärk bara jag kolla på instruktionerna. 10 A4-ark, aj. Jag behöver nog ingen hjälp, det är bara att jag ska ta mig tid och göra skiten...

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

hur installerar man via knoppixsskivan? Det verkar som ett bra alternativ till debians egna installationsprogram tycker jag eftersom när jag startar upp från en knoppixskiva så ordnar den automatiskt så att all min hårdvara fungerar, i debian får jag böka i ett par dygn för att få fart på allting ifrån usb-ljudkort och tft-skärm till modem och hårddiskkontrollers.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Jag har två frågor till:
4) Vad i hela glödheta är ypbind? Det tar ca 2min att starta när jag bootar... Jag har luskat ut att det har något att göra med NIS som tydligen ska vara något nätverkstjosan, men vad fasiken det är och om jag behöver det vet jag inte...
5) Hur stoppar jag ypbind från att starta när jag bootar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
hur installerar man via knoppixsskivan? Det verkar som ett bra alternativ till debians egna installationsprogram tycker jag eftersom när jag startar upp från en knoppixskiva så ordnar den automatiskt så att all min hårdvara fungerar, i debian får jag böka i ett par dygn för att få fart på allting ifrån usb-ljudkort och tft-skärm till modem och hårddiskkontrollers.

Man får hoppa in i root-konsolen med ctrl-alt-f1 och skriva sudo knx2hd(version 3.4) eller sudo knx-hdinstall(version 3.3). Allt utom partitioneringen autoconfas, till och med Lilo. Installen tar ungefär 20min från det att du startar Knoppix från skivan tills dess att du bootar det från hd.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!