Permalänk

ericsson display

Ericsson/SII display till datorn

Jag fick en trasig ericsson interntelefon så jag meckade upp den och tog allt som såg roligt ut. När jag kom till displayen såg jag att det stod: Hd44780 så jag tänkte att nu ska jag fixa en display till datorn. Men nu har ett litet litet problem kommit upp. Det finns bara 12 kontakter, och de två sista är inte inkopplade. Det betyder att det fattas två anslutningar. Om man kollar in den här länken så får man ju reda på allt om var stiften leder. Om man sedan kollar in den här länken så får man se ett kopplingschema till porten. Jag lödde ihop det som gick, dvs. allt förutom DB 0-3. Ingenting händer när jag kopplar in ström (5v) eller när jag kopplar in den i datorn. Jag har en bild på displayens baksida här, kanske någon vet var man hittar de andra DB kanalerna? Hur ställer man sen in i LCDsmartie? Vet bara att man ska välja parallelport och 2x16 rader. Jag kopplade konstrasten direkt till - kan det vara det?

Visa signatur

100% recycled electrons
http://www.greenliquid.tk

Permalänk
Medlem

Den är i 4-bitsmode. Det innebär att programmet också måste köra i 4-bitsmode.
Tror inte att det finns något program som gör det.
Men leta upp datablad på HD44780 så ser du där var bit 0-3 finns.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Den är i 4-bitsmode. Det innebär att programmet också måste köra i 4-bitsmode.
Tror inte att det finns något program som gör det.
Men leta upp datablad på HD44780 så ser du där var bit 0-3 finns.

Okej, då får jag väl lägga ner projektet, vet inte hur man programmerat ett eget program som ska utföra de instruktioner som jag vill ha. Får väl bli nångång i framtiden.:)

Alltså skaffa ett liv, vad gör du på kvällarna egentligen, sitter och letar efter folk som gör lite fel? Vad spelar det för roll at jag har haft inlägg om samma sak flera gånger, de förra blev låsta, därför gjorde jag en ny, varför skriva om allt igen. Det är sånna som du som inte ska bli moderatorer!:p

Visa signatur

100% recycled electrons
http://www.greenliquid.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ge3kr0bban
Okej, då får jag väl lägga ner projektet, vet inte hur man programmerat ett eget program som ska utföra de instruktioner som jag vill ha. Får väl bli nångång i framtiden.:)

Alltså skaffa ett liv, vad gör du på kvällarna egentligen, sitter och letar efter folk som gör lite fel? Vad spelar det för roll at jag har haft inlägg om samma sak flera gånger, de förra blev låsta, därför gjorde jag en ny, varför skriva om allt igen. Det är sånna som du som inte ska bli moderatorer!:p

Öhm... Bara jag som såg ett brott mot §1, §3 och §5?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

En varning till ge3kr0bban

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com