Behöver man egentligen chippa PS2 ?

Permalänk
Avstängd

Behöver man egentligen chippa PS2 ?

Tjenare, jag har ett PS2 som _inte_ är chippat.

Min polare var här under helgen och hälsade på, och hade med sig lite brända DVDR skivor. Eftersom PS2'an ska klara av att läsa DVD+R/-R och DVD+RW/-RW så tänkte jag att det skulle vara kul att kolla om det fungerade. Han hade alltså med sig utbrända filmer på DVD skivor. Vi prövade, och det funkade. Så nu till frågan, fungerar det på samma sätt om det är ett spel istället för en DVD film som är utbränt på skivan?

Hoppas inte detta strider emot några regler nu, vill bara kolla om det fungerar, om det verkligen är värt att chippa ps2'an.

Visa signatur

"Y'know, downcasting people for their taste in music is pretty close-minded. Except if their taste in music sucks."

Permalänk
Medlem

Kan funka, om du bränner spelen på DVD-skiva istället för CD-skiva, men för att kunna läsa brända CD-skivor tror jag du måste chippa.. Vet inte om moderatorerna gillar detta ämne dock

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Avstängd

mm, men vadå...bränner man inte PS2 spel på DVD skivor då?
Eller bränner man dom på vanlig cd-r ?

Visa signatur

"Y'know, downcasting people for their taste in music is pretty close-minded. Except if their taste in music sucks."

Permalänk
Medlem

Spel funkar inte utan chip, eftersom chippet patchar förbi det skydd som är inbäddat i orginalskivan, men inte i kopian.
Filmer däremot, har inget sådant skydd, förrutom regionsskydd. (och CSS, som är crackat sedan länge)

Och ja, det är värt att chippa PS2an om du vill köpa importspel eller backups, eller programera själv till den.

Permalänk

ska det inte finnas såkallade "boot skivor" att köpa
som man stoppar i ps2an så får den ladda in den sen tar man ut den och stoppar sen i det spelet man hade tänkt sig spela?

Visa signatur

Varge gång du spelar ut2003/2004 dödar Gud en cs-nörd!
Den som har sett mest anime innan han dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer Krille
som man stoppar i ps2an så får den ladda in den sen tar man ut den och stoppar sen i det spelet man hade tänkt sig spela?

Stor chans att paja lasern om man gör fel. Funkar inte på nyaste PS2 heller.

Permalänk
Medlem

det kan vara bra att ha om man har importerade spel, vet inte om suikoden III kommer till europa tex.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Suikoden 3 kommer inte till europa men det är ändå inget höjdarspel så just det är inte så mycket att sörja över

Endast brända dvdfilmer kan spelas på ps2an, vilket ju inte är så överaskade då det funkar i alla dvdspelare.

Spel måste man chippa för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Suikoden 3 kommer inte till europa men det är ändå inget höjdarspel så just det är inte så mycket att sörja över

Endast brända dvdfilmer kan spelas på ps2an, vilket ju inte är så överaskade då det funkar i alla dvdspelare.

Spel måste man chippa för.

Suikoden 3 är ett höjdar spel. Köpte från webhallen(import) och spelar fortfarande spelet. Mycket bra köp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer Krille

Är det inte då man ska boota på cd skivan och sen stoppa in det brända spelet utan att öppna?

Visa signatur

EPoX EP-8RDA3+ - AMD Athlon XP2800+ - Club 3D Radeon 9600Pro 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP - TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 - Chieftec Matrix Medium Tower m/dörr Blå Kabinett - 2 x Matrox 2x120GB - Seagate 200GB

Permalänk
Testpilot

Playstationspelen har specialskydd som inte går att kopiera eller nått liknande.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

vad jag vet så är det numer olagligt att chippa t.ex. sin ps2 och att prata om brända spel är mot reglerna på swec så 5, 4, 3, 2, 1, LÅST!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
vad jag vet så är det numer olagligt att chippa t.ex. sin ps2 och att prata om brända spel är mot reglerna på swec så 5, 4, 3, 2, 1, LÅST!

Huh? Det är väl ändå inte olagligt att chippa sin PS2a, sweclockers har ju tillochmed gjort en artikel om det hela som du kan läsa här: http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_020212_multix.php...

Och sålänge det inte är piratkopior vi pratar om så är det inga problem att prata om brända backups tex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
vad jag vet så är det numer olagligt att chippa t.ex. sin ps2

Var har du fått det ifrån

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk

Jag tror att det finns boot skivor.

Permalänk
Medlem

Finns väl sånna där elaka saker som våldtar CD-läsaren för att man ska kunna boota med en originalskiva och sen byta till en backup? Fast det är ju verkligen inget att rekommendera...

ismannen: Mig vetligen är det bara de "nyare" versionerna av PS2 som klarar +r , de första gör det inte (iofs, köper man ett idag borde man få en som klarar +r också).

Permalänk
Medlem

ismannen: jag trodde vi skulle hålla diskussionen till lagliga kopior, och inte nertankade versioner.

Och jo det finns bootskivor, tex swap magic, etc.. Men dom är dumma att använda då det finns risk för att man förstör cdsläden då man måste öppna den manuellt med en kniv eller liknande.

xaanin: PS2 > V5 skall klara DVD+R utan problem.

Permalänk

Utan chip eller att maskinen ev. är flashad (vet inte om det går med ps2) så funkar inte brända spel alls.

Visa signatur

Dagens visa: Fibes, oh Fibes - This City's Got No Boulevards

Permalänk
Medlem

har läst på lite om swapmagic o till den följer det med nåt som de kallar PnP icke lödningschip.. vart detta ska sitta vet jag inte men borde inte det vara detta som gör att ps2an inte "fattar" att dvdläsarn e öppen och ska reboota?.

EDIT:
Läste vidare lite o hittade denna bild
http://home.t-online.de/home/Soft8/Produktbilder/slide.jpg
med referens till det ni sa förut så verkar det inte bättre än att man ska DRA UT släden!?.. skulle jag aldrig ge mig på om jag vore en ps2-ägare.. uscha..

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Man behöver inte chippa

bara att plugga i en hårdisk och köra hdloader (en skiva ) sen kan du spara alla dina
spel på hårdisken och ha garantin kvar på ps2 an

men om du vill köra in en backup kopia så måste den ps2 an som kör in dom ha chip

men du kan köra hårdisken på ett orginal ps2 sen ( med backup spelen )

Och som sagt en ps2 a kan köra backup kopior på dvd-Filmer
men inte på dvd-r spel ( inte utan chip )

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Läste lite i ett annat forum där en skrev att det går att koppla in hårdisken till datorn för att sedan föra över spelen till den. Därefter koppla in hårdisken till ps2 o starta spelen med hdloader. Tyvärr vet jag inte om det går att boota dessa spel även UTAN mod-chip, någon annan som vet?

EDIT: alltså föra över backupspel till hårdisken, inte med orginalskivan.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daniz
Läste lite i ett annat forum där en skrev att det går att koppla in hårdisken till datorn för att sedan föra över spelen till den. Därefter koppla in hårdisken till ps2 o starta spelen med hdloader. Tyvärr vet jag inte om det går att boota dessa spel även UTAN mod-chip, någon annan som vet?

EDIT: alltså föra över backupspel till hårdisken, inte med orginalskivan.

'

om man för över med ett chippat ps2 och sen slänger i hårddisken i ett ochippat
så skall det gå att spela spelen ändå utan chipp alltså

Men det är inget jag prövat utan bara läst

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Har läst samma sak nu är då frågan om det fungarar att göra samma sak genom datorn.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Inte säker, men ps2 använder ett annat filsystem än till windows. Därför tror jag inte att det går att göra samma sak med hjälp av en dator.

Permalänk
Medlem

Här finns program för att göra backuper av spel till hårdisken. Har tyvärr ingen HDLoader samt nätverksanslutning till mitt ps2 så jag kan testa.

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15606

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Här finns program för att göra backuper av spel till hårdisken. Har tyvärr ingen HDLoader samt nätverksanslutning till mitt ps2 så jag kan testa.

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15606

Intressant! Har inte heller HDLoader och nätverksadapter, så jag kan inte heller testa. Men ska definitivt göra det när jag köper dessa saker.

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara det första egentliga alternativet till att modda sin ps2. Skönt att man slipper bli av med garantin om detta skulle funka PLUS att det är billigare..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har jag fattat det rätt nu, man kör alltså spelen från hårddisken som sitter i datorn, enda man behöver är HDloader och en nätverksadapter?

Visa signatur

- Macbook Pro -Mid 2012
- iPhone 5 Black 16GB
- iPad Mini 16GB 1st Gen

Permalänk
Medlem

Nej, du kör spelen från hårdisken som monteras i ps2, det du behöver är:
en nätverksadapter (http://www.psxcare.com/product.php?xProd=144&xSec=28)
och en HDLoader (http://www.psxcare.com/product.php?xProd=277&xSec=8)
samt en hårdisk 40-120 gig (valfri... nästan, vissa modeller passar inte på nätverksadaptern).

Om du har en orginalskiva kan du lägga in spelet på hårdisken direkt och boota med HDLoader.
Har du endast backupskiva kan du lägga in spelet på hårdisken om du har ett mod-chip installerat.
Detta fungerar endast med mod-chip för ps2an inte klarar att läsa backupskivor i orginalutförande.
Det som ännu inte är bekräftat är om det är möjligt att lägga in spelen på denna hårdisk med datorns
hjälp för att sedan stoppa i den i ps2 o boota.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, du kör spelen från hårdisken som monteras i ps2, det du behöver är:
en nätverksadapter (http://www.psxcare.com/product.php?xProd=144&xSec=28)
och en HDLoader (http://www.psxcare.com/product.php?xProd=277&xSec=8)
samt en hårdisk 40-120 gig (valfri... nästan, vissa modeller passar inte på nätverksadaptern).

Om du har en orginalskiva kan du lägga in spelet på hårdisken direkt och boota med HDLoader.
Har du endast backupskiva kan du lägga in spelet på hårdisken om du har ett mod-chip installerat.
Detta fungerar endast med mod-chip för ps2an inte klarar att läsa backupskivor i orginalutförande.
Det som ännu inte är bekräftat är om det är möjligt att lägga in spelen på denna hårdisk med datorns
hjälp för att sedan stoppa i den i ps2 o boota.

Okej, då fattar jag, tack.

Skulle vara underbart om man slapp modda enheten så man har kvar garantin menar jag.

Visa signatur

- Macbook Pro -Mid 2012
- iPhone 5 Black 16GB
- iPad Mini 16GB 1st Gen