Permalänk
Medlem

foto på fungerande LCD-display

tänkte höra om det är någon med fungerade LCD-display som har lust att fota lödningarna vi paralellkontaken. Vore skönt att få det bekräftat att jag inte lyckats tänka helt tokigt när jag glott på fractronics halvdanna kopplingschema.

Permalänk
Medlem

du kan ju säga vilken sorts LCD du använder ffs...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Använder fractronics 4*20 display

Permalänk
Medlem

Tycker också detta vore intressant att se

Visa signatur
Permalänk

gärna för en oled 2*20 med

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att följa det schemat på fractronics, jag förstår inte heller varför folk tycker att det verkar bakvänt. Jag studerade schemat noga innan jag satte igång med lödandet och jag hade inga som helst problem, LCD:n satte igång fint på jungfruturen...

angående hur jag gjorde så gjorde jag så att jag tog en kabel med en D-Sub 25 polig i båda ändar. Sen öppnade jag den ena sidan, lödde bort alla kablar från den. Sedan öppnade jag den andra kontakten där kollade jag vilken färgad kabel som tillhörde vilken pin på D-Sub:en, jag vände kontakten som på deras schema och sedan skred jag till verket...

Visa signatur

EPoX 8K9A7-I , AMD Athlon XP Thorton 2400+@2250 MHz (2700+) , ATI RADEON 9600xt 128mb G:550Mhz/M:648MHz , TwinMOS DDR-DIMM 2x256 MB DDR400 Points: 3dmark03:4025p, 3dmark01SE:12400p

Permalänk

jo deras parallelkabel e spegelvänd, du ser den från framsidan, dvs den delen du INTE löddar på. Du kollar alltså rakt ner på pinnarna som ska in i din moderkortskontakt......

Permalänk
Medlem

Har lite problem med min display från fractronics, det är en 4x20. Har lött och dubbelkollat schemat ett flertal gånger. Beställde även en ny display och lödde då jag trodde att jag haft sönder den första. Feler som uppstår när jag kopplar in displayn är det att två rader bli mörka och dom andra 2 bara lyser. Lyckas inte få den att visa nån data. Nån som vart med om liknande, kan ju ha missat nån lödning.

Permalänk
Medlem

ska den inte lysa så ifrån början?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

kanske? Men jag har testat en massa program och lyckas inte få den att visa nått.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hade tänkt att fixa lcd jag med men drazze va gör molex sladden för nytt på din lcd?

Visa signatur

forum.wallabou.se