Hur ofta defraggar ni diskarna?

Permalänk
Medlem

Vid vårstädning och höststädningen i datorn brukar det bli en defrag med.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hm. eh... var nog 7 år sen jag gjorde det senast...
(men så har jag bytt dator och formaterat totalt 2 ggr så det behövs nog inte) .
orkar inte vänta så länge..
tar ju minst 10h att defragga mina små diskar, orkar då inte vänta så länge.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Hedersmedlem

Lagringsdiskarna tycker jag inte är så värt att defragmentera. Filerna är stora och läggs på i ett svep. Inte heller sugen på att defragmentera min hitachi 160 GB, då det bara är 82 MB ledigt
Förut ett tag fungerade inte windows defragmenterar och lat nog är jag att inte installera något annat, så det var ganska många månader sen. Testade den nu och det fungerar igen...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

jag har aldrig defragmenterat. Behövs det verkligen?

Permalänk
Medlem

När jag känner för det, Diskeeper Lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zadde1
jag har aldrig defragmenterat. Behövs det verkligen?

Oh ja. Vill du behålla prestandan på dina diskar är det nog dags nu....

Jag defraggar minst 1 gång i veckan (alla part.). Använder Diskeeper 8. Finns det bättre prgram *myys*

Permalänk

jag defragmenterar 2 ggr om dagen

Visa signatur

| Asus P7P55D PRO Socket 1156 | SSD 120GB Intel X25-M G3 2,5-tum, 34nm MLC | 1TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 3TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 2x Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3 | CPU Core i7 860, 2.80GHz 8MB | XFX PCIe HD5850 1GB BE Black Edition | Corsair HX 650W 80+ | Antec Three Hundred ATX | DVD±RW Samsung 22X SATA SH-S223L

Permalänk

jag defraggar typ, 1-3 gånger om dagen beroende på belastning och om jag installerat mkt eller inte.. använder diskkeeper pro, det går snabbt och behändigt...

Visa signatur

.: my god is better than yours :.

Permalänk
Medlem

Defragar min os disk varje dag.
Ett tips är att göra det ofta, då det går snabbt sedan att göra det. Istället för att vänta en månad och det tar ett bra tag att defragementera.

Permalänk
Avstängd

Nån gång per vecka numera. Inte lagringsdiskarna iofs, där rör det sig om ungefär "aldrig".

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem

Typ, när det går segt.. varannan var tredje månad kanske. Kör vanliga defrag i felsäkertläge med kommandotolk för att slippa defragmentera växlingfilen. Tar ~30 timmar för båda diskarna.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

en gång i veckan eller när jag tagit bort/laggt till något på systemdisken ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag har sedan någon månad börjat få buffer underruns när jag bränner skivor (brännaren fixar det, men att bränna en cd i 42x tar typ 6 minuter), villket jag tror beror på en kraftigt fragmenterad disk.

Är detta ett vettigt antagande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad kör ni för typ av defragmentering? Stealth, Space eller Complete?

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Medlem

vad innebär det igentligen att en disk är fragmenterad?

Permalänk
Hedersmedlem

Att filer ligger fysiskt utspritt (huller om buller) på skivorna. En stor fil kan ligga spridd på tusentals ställen och då slöar det när du vill använda filen. Defragmentering lägger all data för samma fil i direkt följd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Att filer ligger fysiskt utspritt (huller om buller) på skivorna. En stor fil kan ligga spridd på tusentals ställen och då slöar det när du vill använda filen. Defragmentering lägger all data för samma fil i direkt följd.

Ok, tack!

Permalänk
Avstängd

Efter at tha läst den här tråden så började jag med det direkt
Senast var väl i april tror jag...

Permalänk
Medlem

2-5 gånger om dagen, ibland mer. Det beror lite på vad för typ av arbete jag utför.

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Medlem

2-3 gånger i minuten (ja jag skämtar.)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag har sedan någon månad börjat få buffer underruns när jag bränner skivor (brännaren fixar det, men att bränna en cd i 42x tar typ 6 minuter), villket jag tror beror på en kraftigt fragmenterad disk.

Är detta ett vettigt antagande?

Kan det mycket väl vara.

42x som tar 6 minuter tyder ju iaf verkligen på att någonting är rejält fel.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem

Bra att du påminde mig !
Typ en gång i halvåret.
Formaterar nästan lika ofta så

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

hm 5000 fragmenterade filer på både C: och D:
kanske dags att ta en repa?

Permalänk
Medlem

diskkeper

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

jag brukar formatera systemdisken o installera om allt =D

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra