Permalänk
Medlem

Min NAD 3130 förstärkare

Hej, min förstärkare, en gammal NAD 3130 verkar ha packat i hop, eller så är det jag som inte kan ställa in den rätt.
Om jag stoppar in min XBOXs Ljud kanaler i main in uttaget på 3130 så får jag ljud, jag kan dock inte ändra volym, bas eller någonting, volymen är på max.
Min cd spelare fungerar också endast på main in om jag sätter den i CD ingången så ger förstärkaren inget ljud, när cd spelaren är på main in så är det även då max volym.
Någon som kan lista ut vad som är trasigt eller om den är felinställd?
Något man kan göra?

MVH

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

har du ingen pre-in då? som jag förstår det så har du kopplat förbi försteget

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk

ett tips från mig är att posta på faktiskt.se .... killarna där kan garanterat ge dig svar på vad som är fel

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

ja det är sant, det tänkte jag inte på

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem

Äh jag skrotade den, kör med min stereo som visst hade AUX uttag.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

Skrotade? Citgho har helt rätt, du kopplade förbi försteget så det är därför du inte kan reglera volymen. Den förstärkaren har separerat för- och slutsteg, så du måste ha en länk på baksidan mellan "pre out" och "main in" också kopplar du in xboxen på lämplig ingång (tex aux).

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Jahapp så jag får väl konka upp den ifrån källaren igen då, men vadå för slags länk menar ni?
Tack för att ni sade något går o hämtar den imorgon, den är inlåst i källarförrådet så skrotad är den ej

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Hedersmedlem

Du har 2 utgångar märkta *PRE OUT*, intill dessa är två ingångar märkta *MAIN IN*. dessa ska kopplas samman med hjälp av byglar som du troligen har slarvat bort eftersom du tydligen använt *MAIN IN* som ingång vilket man iofs kan göra, det kräver dock att det man kopplar in har något slags volymkontroll, som du kanske märkt :).

Hittade en bild på hur det bör se ut:
http://i5.ebayimg.com/02/i/02/33/cd/ef_1.JPG

EDIT: Titta i nedre vänstra hörnet.

En annan bild:
http://i19.ebayimg.com/02/i/02/34/22/70_3.JPG

Produktblad:
http://207.228.230.231/info/NAD_3130.pdf

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Aha, men det fungerar att ta vilken kabel som hellst mellan de två?
Funkar det t.ex. med två kablar som ses på denna bild: http://chipper.se/images/joyteck51.jpg den röda o den vita, som i ena enden är vit+röd o andra vit+röd, alltså förlängning eller är det något annat som behövs?

r)Förresten hur går det att koppla ihop 2 högtalare med 8ohms impedans och 2 med 4 ohms impedans, inte alls eller?

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Hedersmedlem

funkar me kabel också.
Visst kan du koppla ihop högtalare med olika impedans. Man måste dock tänka på hur de kopplas så inte impedansen blir för låg eller hög. Allt mellan 2-16 ohm brukar vara riskfritt.

seriekoppling: Ztot=Z1+Z2 ger Z=12ohm med dina högtalare (om du menar att koppla ihop dem parvis 4+8 ohm)

parallellkoppling: Ztot=1/((1/Z1)+(1/Z2)) ger Z=2.66667ohm som kan funka, dock stressar det förstärkaren en del om den inte bra byggd. Tex NAD klarar en sådan belastning utan problem.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Du kan ta vanlig RCA-kabel att bygla med ja.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem

Tack alla så mycket nu fungerar det, är bara en sak som jag är missnöjd med, när volymen är "låg" på förstärkaren så låter det bara i två av mina fyra högtalare.
De högtalare som får ljud är left högtalarna, vad kan detta bero på?
Och finns det någon annan bra sida man kan läsa lite mer om högtalare, förstärkare osv, är inte min starka sida (änn )

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

Antagligen, eftersom det verkar vara en gammal förstärkare, så har nog volympotetiometern slitits lite ojämnt. Vilket resulterar i att den dämpar olika på hö/vä kanal.

[EDIT] Du kan ju alltid titta in på www.faktiskt.se, dom har ett bra forum där man får svar på det mesta man frågar om, mycket trevliga människor där.
http://www.drkrupp.se/hifi/ - En bra sida om man vill läsa på om högtalare, ahr själv inte läst hela sidan så jag vet itne exakt vad som står där.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem

Okej tack skall fråga på faktiskt.se om de vet om man kan göra något annat än att byta potentiometern, tack så mycket för all hjälp

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator