Permalänk

Hemmagjord hdupphängning/kylning

Tjo jag ville ha en tystare och kallare hd(Maxtor 6Y120M0), så jag gjorde något åt det :). Jag använde en 486'as kylfläns, en kylfläns från en gammal sak, stötdämpande material som hårddisken levererades i, några öronproppar och lite epoxy. Inspirationen fick jag från SilentPCReview.com.
Idle före*: 39-43c.
Idle efter: 36-38c.
Med idle menar jag normal användning(surfa, winamp, utforskaren...). Om jag skanar igenom hdn med Norton AntiVirus så ligger tempen mellan 42-44c. Jag glömde tyvärr att kolla detta före.
bild: www.thejonas.com/bild.jpg

*Fläkten på bilden satt på samma ställe, dock var hdn monterad normalt ca 4cm ovanför fläkten.
En rolig bieffekt är att även systemtempen sjönk.
Om jag hittar/gör avlånga kopparflänsar och skruvar fast dem på sidorna av hdn så
är jag säker på att den blir några grader kallare.

Permalänk
Medlem

läskigt... funkar det bra da? fixa mer bilder så man ser allt.. man såg bara hdd

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

Det där ser väldigt oroväckade ut...

Permalänk
Medlem

Så där på snedden kan inte va bra...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Haha, det var det skabbigaste jag sett på länge. Snyggt jobbat! Sånt gillar vi.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Hahahaha!!! Cooolt!!
Nu snackar vi Ghettomodd

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk

Jag tror att det skulle vara bättre att såga den stora flänsen i två delar och sätta på långsidorna av disken. Har läst nånstans att det är meningen att varme ska avledas från dom kanterna.

Permalänk

Det är väl inget farligt med att montera en hårddisk "på höjden"?
Sådär en ny fin fläns :p, tror den funkar. Idle på 36-37c och när jag kör Norton AntiVirus max 41c.
2 bilder på skönheten.
www.thejonas.com/bild1.jpg

www.thejonas.com/bild2.jpg

Tyvärr lever det om lite mera nu, tror jag ska ta bort den egenhändigt tillverkade flänsen.

Permalänk
Medlem

var är denna världen på väg.
men det är en mod så då är sweC rätt ställe

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte bara lägga ner disken på skummgummit som vanligt? Så gjorde när jag använde min gamla låda.

En bild som egentligen visar grafikkortet, men man kan ana hårddisken till höger (ifall ni kollar på den större bilden):

[Klicka på bilden för en större bild i bättre kvalitet]

Det enda som behövs är en skummgummikloss, ev lite flänsar som man fragtejpar fast eller liknande och ev lite dubbelhäftande tejp för att säkra disken hyfsat mot underlaget.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

37°? Fy vad varmt. min disk är på 29. mer lagom tycker jag

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

mina ligger på 22 och 37

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk

Ohh, vad.. .. fint och välgjort

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

mina diskar ligger båda på 34°C enligt dtemp

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Min seagate ligger på 29 båda. Sitter i gummiband i 5.25platser och kyls av en 80mm på 7V.

Permalänk
Avstängd

mina ligger på 60+

Visa signatur

| Barton 1833@2200mhz | NF7-s 2.0 | 2x256mb TwinMos PC3200 |
MSN: per_87@hotmail.com

Permalänk

du är en sjuk sjuk människa grabben.. va e det för hemmagjord fläns hahaha ...keep up the good work

edit: mina diskar låg runt 60 +/- innan jag delade på dom..(dom satt ihop typ..."vägg i vägg" men nu har dom 4 cm mellanrum + 2 fläktar som blåser på dom och det har sänkt till 30 och 35 grader istället för 60=)

Permalänk
Medlem

Min Maxtor ligger stabilt på 24°c
Fast min WD e lite varmare 35°c
båda "kyls" med en 120mm
sitter bra fast i racket de gör någ en hel del efter som man känner verkligen hur bra de leder bort värmen.

Permalänk
Medlem

min är jätte varm

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk
Medlem

kokande

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mqx
mina ligger på 22 och 37

Om det är fläktkylning som du använder så tycker jag synd om dig i ditt Svinkalla rum [Rum temp här = ca 27 c]

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

inte bra att ha diskarna snett så.... då slits de mer....