Åtkomst nekad vid fildelning

Permalänk
Inaktiv

Åtkomst nekad vid fildelning

Hej

Jag har fått problem efter jag ominstallerat 2st datorer i mitt hemmanätverk. Jag kan inte komma åt den andra datorn och inte heller se de utdelade mapparna. Jag ser den i nätverket. Den ena datorn kör XP home och den andra XP Pro. jag får upp ett meddelande som säger:
"\\namn är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Åtkomst nekad."

Någon som har något svar?

/mvh
Snuffle

Permalänk

Se till att du har samma användare på båda datorerna. T.ex:

Användarnamn: Snuffle
Lösenord: 123

Se även till att kontot är av administratörstyp så du har fullständiga rättigheter. Genom att göra detta så har du automatiskt tillgång till den andra datorn när du delat ut dina diskar och gett gruppen Administratörer tillgång till dem. Du slipper även skriva in användarnamn och lösenord till den andra datorn när du ansluter, eftersom det är detsamma på båda datorerna.

När du delar ut filer, så se till att inaktivera Förenklad fildelning i Verktyg/Mappalternativ. Du får mycket mer möjligheter genom att göra detta.

Dela ut din disk genom att skapa en ny resurs; högerklicka på den, välj Dela ut... och skapa en ny resurs. Via knappen Behörigheter ställer du in att gruppen Administratörer får fullständiga rättigheter. Skriv bara "Administratörer" i behörighetsrutan och tryck OK så har alla användare med administratörsrättigheter automatiskt tillgång till din utdelade mapp, oavsett dator.

Sen borde det fungera. Skrik till om jag missat något ty det är mycket troligt att jag gjort så.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk

Jag har exakt samma jävla problem. Jag kör win xp pro engelsk version på båda datorerna. Den ena datron kommer åt den andra utan problem. Men försöker jag med den andra så får jag meddelandet

"\\dator is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions.

Logon failure: the user has not been granted the request logon type on this computer."

Båda kontona är av administratörstyp.

Permalänk
Medlem

Plocka bort guest/gäst ur den nekande användar-rättigheten för att nå datorn över nätverk. Aktivera sedan gästkontot och använd två konton med samma namn och lösen för att ansluta.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen inget annat sätt? Jag vill verkligen inte köra två användare med fulla åtkomsträttigheter på två datorer, samma login/lösen bara för att få till fildelning.

Permalänk
Inaktiv

måste ju finnas något annat sätt, fungerade utmärkt innan jag formaterade om datorerna

Permalänk
Medlem

kör guiden konfiguera nätverk...måste göra det om jag vill kunna komma åt skol-laptopen eller tvärtom..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower