Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk

Beräkna limes av (sqrt(1+x^2)-1)/(1-sqrt(1-x^2)) då x -> 0. Kommer ingenstans, blir bara ogiltig algebra hur jag än försöker... hållt på i timtal, den är säkert lätt egentligen.. hjälp uppskattas!

EDIT: LÖST

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av David.L
Varför blir:
i^2 = V-1 * V-1 = -1

Istället för:
i^2 = V-1 * V-1 = V-1 * -1 = 1

i = Imaginär enhet
V = Roten ur

Chansning (länge sedan jag räknade komplexa tal).
i = sqrt(-1)
i^2 = sqrt(-1)*sqrt(-1) = sqrt(-1)^2 = -1

Du kan inte få sqrt(-1) till -1 som du gjorde.

Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me

Permalänk
Medlem

Gannon: Jo, han menade sqrt(-1)sqrt(-1) = sqrt((-1)(-1)) = sqrt(1) = 1, men han skrev fel. Problemet är att sqrt(x)sqrt(x) = sqrt(x*x) inte gäller för negativa tal.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grapetonix
Beräkna limes av (sqrt(1+x^2)-1)/(1-sqrt(1-x^2)) då x -> 0. Kommer ingenstans, blir bara ogiltig algebra hur jag än försöker... hållt på i timtal, den är säkert lätt egentligen.. hjälp uppskattas!

Tips, förläng med konjugatet av 1-sqrt(1-x^2), alltså förläng med 1+sqrt(1-x^2) så blir det säkert något snitsigt.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muzzafarath
Sim, http://mathforum.org/library/drmath/view/55792.html.

Thanx mate!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Gannon: Jo, han menade sqrt(-1)sqrt(-1) = sqrt((-1)(-1)) = sqrt(1) = 1, men han skrev fel. Problemet är att sqrt(x)sqrt(x) = sqrt(x*x) inte gäller för negativa tal.

Okej, tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedis
Tips, förläng med konjugatet av 1-sqrt(1-x^2), alltså förläng med 1+sqrt(1-x^2) så blir det säkert något snitsigt.

Gjorde en sak som liknade det och nu löste det sig, men tack ändå!

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuttarOwe
Detta är väl mer ett problem i matlab än en matteuppgift men det handlar om ekvationssystemslösning i matlab.
Jag har ekvationerna:
1. R_1/(1+R_1^2*10^6(C_2+3.511923*10^-6)) = 70.71067812
2. (w*R_1^2*C_2 + w*R_1*C_1/(1-wL_1*C_1))/(1+R_1^2*10^6(C_2+3.511923*10^-6)) = -70.71067812

Jag vill lösa ut R_1 och C_2. Allting annat är kännt men jag kommer inte ihåg hur det var man löste evk.sys. med matlab.
Tacksam för hjälp (ja, det är elektronik om ni misstänkte det )

Du får böka om till polynom och sedan använda matrisdivision. "\" löser ekvations system nummeriskt. Så tillvida du int skall räka samma ekv system flera gånger så går det fortare med miniräknaren än med matlab...

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Du får böka om till polynom och sedan använda matrisdivision. "\" löser ekvations system nummeriskt. Så tillvida du int skall räka samma ekv system flera gånger så går det fortare med miniräknaren än med matlab...

Matlab är ett märkligt program, kommer nog aldrig lära mig det ordentligt trots att jag har bråkat med det en hel del. Jag kör på Maple istället, allting känns betydligt mer logiskt och lättare att lära sig. Sedan är det möjligt att matlab har sina ljusa sidor men då ska man ju lära sig det också..

solve({ekvation1,ekvation2},{variabel1,variabel2});
Skulle göra tricket med Maple, enkelt och smärtfritt.

Permalänk

Till detta fall skulle jag också rekomendera Mapel
Matlabs riktiga styrka ligger i när man skall beräkan samma sak flera gånger, eller då det inte finns någon analytisk lösning. Inte till enskillda ekv, då ärdet nästa bara jobbigt.
Men man skall ha klart för sig att det som Matlab spottar ur sig kan vara fullständigt galet om problemet är illa-positionerat. Dvs om konsekvensen för avrundningsfel är stor.

Vill frågeställaren ändå ha en Matlabkod så skicka ett PM. Har skittråkigt på jobbet... Men skicka innan 13:00 för jag går nog hem runt 14.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Avstängd

"...problemet är illa-konditionerat..." menar grabben.

Permalänk
Hedersmedlem

sqrt(-1)=+-i dessutom.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabbert
"...problemet är illa-konditionerat..." menar grabben.

Menar att metoden för lösningen inte är stabil. Ett litet avrundningsfel på 12:e decimalen kan påvärka resultatet stort.

Edit: Såg inte att jag skrev fel: Tolkade ditt påstående som fråga.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Fråga om en term. Att mängd är set är jag säker på, men är "non void set" samma sak som "icke tom mängd"? Inte helt säker på hur det ska tolkas, men 99%

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
sqrt(-1)=+-i dessutom.

Jag trodde inte man denfenierade sqrt(-1) som +-i? eftersom detta inte gäller för vanliga räknelagar.
Har inte funktionen sqrt() ett entydigt positivt värde?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedis
Fråga om en term. Att mängd är set är jag säker på, men är "non void set" samma sak som "icke tom mängd"? Inte helt säker på hur det ska tolkas, men 99%

Ja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
sqrt(-1)=+-i dessutom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hale

Jag trodde inte man denfenierade sqrt(-1) som +-i? eftersom detta inte gäller för vanliga räknelagar.
Har inte funktionen sqrt() ett entydigt positivt värde?

Jag måste nog hålla med Hale i denna fråga. sqrt(-1)==i (om jag minns rätt), men om man ska lösa ekvationen x^2+1=0 så får man två lösningar, nämligen +-sqrt(-1)

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muzzafarath
Ja.

...Varför får man resultat när man söker på nonvoid men inte när man söker på void? :/

Visa signatur

:€

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
...Varför får man resultat när man söker på nonvoid men inte när man söker på void? :/

Void betyder ingenting.

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuttarOwe
Viod betyder ingenting.

Nej. Men jag vet vad ordet betyder. Jag undrade varför nonvoid var ett definierat matematiskt begrepp men inte void. Jaja, nevermind.

Visa signatur

:€

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Nej. Men jag vet vad ordet betyder. Jag undrade varför nonvoid var ett definierat matematiskt begrepp men inte void. Jaja, nevermind.

Kanske är det så att man inte använder ordet void men nonvoid. Det kanske är allmänt vedertaget att använda nonvoid men inte void

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hale
Jag trodde inte man denfenierade sqrt(-1) som +-i? eftersom detta inte gäller för vanliga räknelagar.
Har inte funktionen sqrt() ett entydigt positivt värde?

Så vilken av i och -i är egentligen positiv?

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Hur visar man att arctan(2/3) = 1/2*arctan(12/5) ?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk

ett virus har diametern 2*10^-8 !"meter"!. Hur många virus måste man lägga efter varandra för att raden ska bli 1 mm lång?

btw, ^är väl upphöjt?

blev ett slarvfel för mig, skulle vara meter

Visa signatur

See you, space cowboy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Hur visar man att arctan(2/3) = 1/2*arctan(12/5) ?

arctan(2/3) = (1/2) * arctan(12/5) <=> 2*arctan(2/3) = arctan(12/5) <=> { 0 < arctan(x) < pi/2 om x > 0 0 < 2*arctan(2/3) < pi och 0 < arctan(12/5) < pi/2 tan x är strängt växande på intervallet 0 < x < pi } tan(2*arctan(2/3)) = tan(arctan(12/5)) <=> { tan(2u) = 2*tan(u)/(1 - tan(u)*tan(u)) } 12/5 = 12/5 Alltså är arctan(2/3) = (1/2) * arctan(12/5).

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pela-mannen
ett virus har diametern 2*10^-8. Hur många virus måste man lägga efter varandra för att raden ska bli 1 mm lång?

btw, ^är väl upphöjt?

2*10^-8*x = 0.001 <=> x = 0.001 / (2*10^-8) = 5*10^4

Edit: slarvfel.
Edit2: Har nu gjort om den till meter.

Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me

Permalänk
Medlem

ojoj, hjärnsläpp... enkel fråga från Matte E:

(2i)^2

tack för ert svar

Visa signatur

det blir inte roligare än såhär

Permalänk
Medlem

Krr_Lee: (2i)² = 4i² = -4

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krr_Lee
ojoj, hjärnsläpp... enkel fråga från Matte E:

(2i)^2

tack för ert svar

(2i)^2 = 2i * 2i = 4 * i^2 = -4

Edit: Hann visst komma ett svar medan jag skrev
Annars kan du ju ju alltid använda polär form, 2i = 2*(cos(pi/2)+i*sin(pi/2)) => (2i)^2 = 4*(cos(pi)+i*sin(pi)).

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedis
[B
Edit: Hann visst komma ett svar medan jag skrev
Annars kan du ju ju alltid använda polär form, 2i = 2*(cos(pi/2)+i*sin(pi/2)) => (2i)^2 = 4*(cos(pi)+i*sin(pi)). [/B]

jo det underlättade ju väldigt mkt

bättre isåfall att skriva på formeln r*e(i*fi), fi är alltså den grekiska bokstaven fi och inte f*i

(2i)^2 = ( 2e^(i*pi/2) )^2 = 4e^(i*pi) = -4

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet