X700XT vs. 6600GT - The reviews

Permalänk
Medlem

X700XT vs. 6600GT - The reviews

Tom's Hardware:
http://graphics.tomshardware.com/index.html

How good is the Radeon X700 XT? This is a question that doesn't have a straightforward answer. In some games, the card offers very impressive performance, either remaining on par with NVIDIA's GeForce 6600 GT or even outpacing it. In other games, such as FarCry v1.1 and Doom 3, it loses by a considerable margin despite the A.I. optimizations with shader replacement. When these optimizations are turned off, the performance gap becomes even more pronounced. Yet even this observation is not a universal truth. In some games, deactivating A.I. either has no measurable effect or even results in improved performance. NVIDIA's GeForce 6600 GT, on the other hand, seems to have some performance problems of its own in some games. On the whole, the new mid-range cards from ATi and NVIDIA offer an excellent price to performance ratio and are sure to tempt or even convince many users to upgrade, once the AGP versions become available.

[H]ard OCP:
http://www.hardocp.com/article.html?art=NjY2

The bad news first. AGP X700 cards are not going to be available for a good while. The good news is that they are very much expected before Christmas. Of course, for those of you that are looking at sliding into a socket 775 Pentium 4 system, you will be in luck very soon.

The competition in this mainstream product round is closer than what we have seen in a while as both video cards really do provide a great gaming experience for the price they are selling at. Just think a year ago the Radeon 9800Pro was the top of the line video card offering the best performance, and here we are now with the Radeon X700XT at $199 offering up the same performance the 9800Pro did and the GeForce 6600GT is offering up even better! ATI has managed to move high performance down into the mainstream, and this is nothing but good news for gamers. Let’s just hope a few of the bugs get worked out.

Anandtech:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2214

In the end, the GeForce 6600 GT is a more versatile solution than the Radeon X700 XT that can deliver higher performance at more demanding settings. The X700 is certainly not a bad card, and street prices still remain to be seen. At publication, we found a 6600 GT available for $209 on pricewatch, though street prices for the X700 are not yet available. Unless the X700 XT is priced comfortably below its $199 MSRP, or you need the 256MB of the X700 Pro, the 6600 GT is the way to go for midrange cards.

Hexus
http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld...

Price wise, ATI's official price point of $199 for the XT variant matches NVIDIA's agressive pricing for their 6600 GT. It's a race for both boards to get to retail so we can see if those assertions are correct.
While it was a shame we couldn't include specific X700 PRO performance numbers and analysis, it's possibly the more attractive board, based on the early analysis I performed. We'll cover that discretely and explain why as soon as we're able to.
Do I recommend X700 XT over 6600 GT? No, not in the configurations evaluated for their respective articles, but there's very little in it, and retail availability and pricing will decide what you the customer picks up.
It displaces 9800 XT with consumate ease, an AGP version is highly anticipated, but NVIDIA are arguably pushing more of the right buttons with NV43 at the time of writing.

Tech Report
http://techreport.com/reviews/2004q3/radeon-x700xt/index.x?pg...

For the time being, the GeForce 6600 GT appears to be the card of choice by the slimmest of margins. NVIDIA's $199 card seems to have slightly higher performance generally than the Radeon X700 XT, and it offers the possibility of upgrading to a dual-card SLI config at some point down the road, when the right motherboards become available. The GeForce 6600 GT also offers Shader Model 3.0 support, packaging together a number of incremental feature enhancements, including a more natural programming model, higher-precision pixel shaders, and 16-bit floating-point frame buffer blends. More importantly, the 6600 GT seems to have very few weaknesses in terms of performance, image quality, and features.

Bit Tech
http://www.bit-tech.net/review/357

We mentioned the fact that the board was unable to complete our full test suite due to problems with both the boards' thermal management and the drivers. We are told that the thermal issues that we encountered with the sample board were a problem that was specific to the board that we tested - this will be confirmed at a later date when we get the chance to test another X700 XT once the driver bugs have been addressed and fixed. Nonetheless, this does appear to have an air of a rush-release about it - clearly ATI are worried about the 6600 cards.

X-Bit Labs
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/ati-radeon-x70...

The performance of the RADEON X700 XT in synthetic tests doesn’t allow us to make a final verdict about it. It is worse than the GeForce 6600 GT in simple multi-texturing tests and at executing pixel shaders that actively use textures. On the other hand, ATI’s new GPU has six vertex processors against three in the GeForce 6600 GT and outperforms the rival in tests where the speed of processing vertexes and executing vertex shaders is paramount. The RADEON X700 XT is also better than the GeForce 6600 GT when executing “calculations-heavy” pixel shaders. We might say that the new mainstream chips expose more clearly all the advantages and weaknesses of the respective top-end architectures, NV40 and R420.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna, bör komma upp som nyhet snart?

Permalänk
Medlem

6600GT må vara något vassare än X700XT men jag tror nog X700:an kommer vara segrare. Eftersom den använder sig av GDDR3 minnen kommer den antagligen klocka högre än 6600'an på minnes fronten. Men iofs så är det upp till tillverkarna vilka minnen som skall på. *Min upfattning är att 6600 använder sig av DDR*

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
6600GT må vara något vassare än X700XT men jag tror nog X700:an kommer vara segrare. Eftersom den använder sig av GDDR3 minnen kommer den antagligen klocka högre än 6600'an på minnes fronten. Men iofs så är det upp till tillverkarna vilka minnen som skall på. *Min upfattning är att 6600 använder sig av DDR*

Du har rätt i att 6600 använder sig av DDR1, men 6600GT har GDDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neeo
Du har rätt i att 6600 använder sig av DDR1, men 6600GT har GDDR3

Jasså det har den? Då tar jag tillbaka det jag sa

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

bara jag som tycker att X700XT får fett med pisk, och det utan att ens räkna in saker som SM 3.0, SLI, och 6600GT:s lägre power consumption..? när ATI kortet inte ens är vassare i CS:Source sitter man ju här med ett krossat radeon hjärta.

Visa signatur

E8400 @ 9x400 | HD5750 | Intel X25-M G2 | Dell U2311H

Permalänk
Medlem

6600Gt tycks nog vara bättre, fats X700XT verkar också bra.
Trodde att X700 skulel klocka bättre, men med en bättre kylare, orginal kylaren ser inte så heavy ut.

Intresant det där med Ati AI.

Visa signatur

Amd ahtlon 64 3500+ 0.09(2.5 ghz)MSi k8n neo 2 platinium, Zalman 7000Cu, 1 gb kingston hyper X ULL(klockar urueslt), Geforce 6800LE @16/6 459/955 max vc 1.5. Zalman 400w. 3mark01 29300pWR 3dmark03 13654p3dmark05 5529p Vil ldu också ha höga 3dmark poäng kolla in min 3dmark01 tweaking guide

Permalänk
Medlem

Finns det inga benchmarks?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Finns det inga benchmarks?

Testat att klicka på länkarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Testat att klicka på länkarna?

Oj! såg inte ens att det fanns länker

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Håller med de flesta, 6600GT verkar ha överhanden, de ligger ganska lika i många tester, men i några drar 6600GT ifrån rejält, t.ex. Doom3, iof ingen överraskning, nvidia har ju alltid varit "king of OGL"
Sen en sak jag tycker mig ha märkt är att 6600GT verkar gilla att pressas hårt, i många fall är det inte så jättestor skillnad i 1024*768, men desto högre upplösning desto mer drar GT:t ifrån. Blir bara mer och mer imponerad hur de lyckas få den begränsade minnesbandbredden att räcka så långt.
Lägger man sen på saker som SM3.0 och SLI så är valet givet, iaf för mig.

Känns också som X700pro är rätt onödigt, är alldeles för liten prestandaskillnad mellan det XT och vanliga, blir bara mer otydligt för konsumenterna.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Håller med de flesta, 6600GT verkar ha överhanden, de ligger ganska lika i många tester, men i några drar 6600GT ifrån rejält, t.ex. Doom3, iof ingen överraskning, nvidia har ju alltid varit "king of OGL"
Sen en sak jag tycker mig ha märkt är att 6600GT verkar gilla att pressas hårt, i många fall är det inte så jättestor skillnad i 1024*768, men desto högre upplösning desto mer drar GT:t ifrån. Blir bara mer och mer imponerad hur de lyckas få den begränsade minnesbandbredden att räcka så långt.
Lägger man sen på saker som SM3.0 och SLI så är valet givet, iaf för mig.

Känns också som X700pro är rätt onödigt, är alldeles för liten prestandaskillnad mellan det XT och vanliga, blir bara mer otydligt för konsumenterna.

Precis.

En sak jag inte fattar bara är VARFÖR X700XT inte är bättre än 6600GT? Jag menar 6600GT specsen var ute innan X700XT's så varför ATi klockar det för att vara sämre är nog det dummaste draget dom någonsin gjort! Varför inte bara klocka upp det en 30mhz och ha det som standard? Kan nästan slå vad om att vi kommer se en Platinum Edition snart när korten finns på marknaden och ATi inser att det inte fungerar...

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Nånting är seriöst fel på drivrutinerna, titta på vissa av anandtech's Open GL test, där förlorar X700XT mot X600XT vilket är helt orimligt. Xbit's far Cry test (Pier) är ju ännu mer orimligt, 1280*1024 = 33.8FPS, 1280*1024 med AA/AF = 29.6 FPS, gämfört med 6600GT som får 64 och 33 FPS i samma inställningar. anadtechs Far Cry test visar den absoluta motsatsen, bättre än 6600GT utan AA/AF sämre med, vad fan pågår här?

Skaffa fungerande drivrutiner och gör om testen!

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Nånting är seriöst fel på drivrutinerna, titta på vissa av anandtech's Open GL test, där förlorar X700XT mot X600XT vilket är helt orimligt. Xbit's far Cry test (Pier) är ju ännu mer orimligt, 1280*1024 = 33.8FPS, 1280*1024 med AA/AF = 29.6 FPS, gämfört med 6600GT som får 64 och 33 FPS i samma inställningar. anadtechs Far Cry test visar den absoluta motsatsen, bättre än 6600GT utan AA/AF sämre med, vad fan pågår här?

Skaffa fungerande drivrutiner och gör om testen!

Så är det alltid *tänker på nvidia+soruce när det först kom*

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Precis.

En sak jag inte fattar bara är VARFÖR X700XT inte är bättre än 6600GT? Jag menar 6600GT specsen var ute innan X700XT's så varför ATi klockar det för att vara sämre är nog det dummaste draget dom någonsin gjort! Varför inte bara klocka upp det en 30mhz och ha det som standard? Kan nästan slå vad om att vi kommer se en Platinum Edition snart när korten finns på marknaden och ATi inser att det inte fungerar...

Tror det beror på att om man valde att klocka upp det mer så skulle yielden (hur man nu stavar det) bli för låga för att de skulle tjäna rimligt på det, de måste ju få ut tillräckligt många kärnor som klarar det också. Bara det att pro är på 420Mhz och vanliga på 400Mhz och sen XT på 475Mhz antyder att redan XT inte finns i övermånga ex per waffer.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

nvidia släpper sitt geforce 6600 bra mkt tidigare än ati kommer med sitt x700... ATI är verkligen helt dumma i huvvet som inte gör något så att deras kort presterar bättre... då ser man verkligen hur mycket dem bryr sig... eller helt enkelt: dem är besegrade finns inget att göra åt det!

har alltid haft nvidia kort i hela mitt liv från tnt1 16mb pci!
för mig kommer det så snart det går att bli ett geforce 6600gt med Gddr3 i PCI-ex utförande!

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att Ati är dumma i huvvet riktigt, dom gör nog vad dom kan för att få sina saker att prestera så bra som möjligt till bästa pris. Att bara klocka upp är ju inte en lösning som kommer fungera i längden.
nvidia fick ju en riktig käftsmäll med fx-serien och kommer nu tebaks säkerligen hårdare än ati trodde.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Hedersmedlem

ångrar att jag inte skaffade 6800gt istället för x800,... (även om mitt moddats till xtpe.)

känns som att nvidia är back in buisness....

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.